Welk folie gebruiken jullie?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bureveld
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Bureveld » ma 01 jan 2024, 10:39

Ik lees zoveel verhalen hier dus ik dacht, ik stel de vraag toch maar even.
Mijn kast ziet er gelukkig nog goed uit, gezien tijdens het druppelen een week geleden.
Echter ik zal moeten bijvoeren daar ben ik van overtuigd.
Nu heb ik nog niet de beschikking over een honingkamer , die komt nog, dus ik dacht om de apifonda op de ramen te plaatsen en af te dekken met een folie. Zodoende blijft de warmte toch in de kast en is het afgedekt.
Dan een broedkamer er boven en de deksel.
Welk folie gebruiken jullie daarvoor als jullie dit zo doen?
Ik lees wat over tafelzeil, maar is dat niet te dik?

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 01 jan 2024, 11:04

Jouw idee is goed, maar ik zou het iets anders doen. De ramen afdekken met folie, en in de folie een uitsparing snijden waar je de Apifonda op legt. Dan de broedkamer met deksel er op.
Maar de folie met daarop de Apifonda zou ik nog wel afdekken met een dekentje, kranten, isolatie of wat anders, want het koelt anders wel erg af in de lege broedkamer bovenop.
Welke folie je gebruikt maakt niet uit, als je een dekplank met voeropening hebt, kun je die ook goed gebruiken, of je zaagt een plaatje hout op maat waar je een gaatje in maakt. Tafelzeil kan ook.
De bijen zal het weinig uitmaken, wel belangrijk is het om te zorgen dat het volk niet verhongerd, daar gaat het tenslotte om!

Bureveld
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Bureveld » ma 01 jan 2024, 11:17

Ik dacht juist bewust geen dekplank met gat te gebruiken gezien het verplaatsen van de tros. Het gat zit namelijk niet in het midden.
Is het dan niet zo dat als de tros gaat verplaatsen en het wordt toch ineens erg koud dat ze niet meer bij het voer kunnen?
Dank voor je snelle en fijne reactie trouwens en voor een ieder nog de allerbeste wensen, dat vergat ik nog. ;-)

Japs
Berichten: 42
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Japs » ma 01 jan 2024, 12:06

Als je een dekplank met het gat midden-achter plaatst moet het ook wel goed komen. Het volk beweegt zich typisch van voor naar achteren in de kast. De tros zal zich wel naar achteren verplaatsen als ze daar het voer kunnen vinden.

Bureveld
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Bureveld » ma 01 jan 2024, 15:25

Dank je wel. Ik ga het deze week plaatsen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 jan 2024, 19:10

Bureveld schreef:
ma 01 jan 2024, 15:25
Dank je wel. Ik ga het deze week plaatsen.
Houd wel rekening met de mogelijkheid dat er wat kouder weer aan zit te komen en de bijen een overbrugging van enkele centimeters niet meer kunnen . Plaats je suikerdeeg zoals je zelf al schrijft direct op de toplatten , afsluiten met ( het geeft niet welk ) plastic , en een bak er overheen . De dikte van ; toplatten , Bijenruimte , en dekplank kan net te ver zijn .

Bureveld
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Bureveld » ma 01 jan 2024, 21:36

Ja dus toch, dank voor de bevestiging. Ik zal het pak op de toplatten plaatsen en dan folie er overheen en dan een bak. Zal nog wat extra kranten toevoegen.

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Astrid Schoots » ma 01 jan 2024, 22:11

Je kan voor de zekerheid een paar reepjes deeg afsnijden en (evt vochtig) tussen de latten wurmen, verticaal naar beneden hangend. Dan hebben ze ook bij een koudeprik nog wat eten onder bereik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Jaap v.Popering » di 02 jan 2024, 09:17

Astrid Schoots schreef:
ma 01 jan 2024, 22:11
Je kan voor de zekerheid een paar reepjes deeg afsnijden en (evt vochtig) tussen de latten wurmen, verticaal naar beneden hangend. Dan hebben ze ook bij een koudeprik nog wat eten onder bereik.
Dat zou ik niet doen , het deeg wordt taai vloeibaar vanwege de temperatuur en gaat de raten besmeuren .

Het is wel mogelijk wanneer de bijen nog in de onderbak zitten om een raam te verwijderen , een pak aan de zijkant een opening maken en zo tot op de onderbak laten zakken . De overstap van onder naar bovenbak kan ook op het kritieke moment te groot zijn .

Bureveld
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Welk folie gebruiken jullie?

Bericht door Bureveld » di 02 jan 2024, 10:13

Ze zitten op 1 bak, is een volk van juli afgelopen jaar. Gelukkig doen ze het goed want de start was wat traag.
Kleine vraag nog, ik heb nog bouw folie liggen. Dat spul wat je op de grond legt tijdens het klussen.
Kan ik dit gebruiken met wat extra kranten er op?
Komend voorjaar ga ik wat extra spullen aanschaffen maar dat is nu toch te laat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten