Veel vocht op de lade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Matthijs Lindeman
Berichten: 7
Lid geworden op: do 13 apr 2023, 19:51
Imker sinds: 13-04-2023
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Veel vocht op de lade

Bericht door Matthijs Lindeman » zo 07 jan 2024, 20:33

Ben 1e jaars imker en ga m'n eerste winter in.

Ik ben net terug van 2 weken weggeweest. Was natuurlijk erg benieuwt hoe mijn twee kasten het doen. Mede ook omdat er een koude periode aan komt en zouden de twee volken nog op dezelfde sterkte zijn als voorheen. Heb plexi bovenplaat met 2 isolatie dekens onder het dak en beide kasten staan op 2 broedkamers. Onder de beide kasten zitten de lades ingeschoven. Door het plexi kan ik een korte check doen zonder de kast te hoeven openen.

Nu zie ik dat de ene kast er nog erg goed uitziet met veel "actieve" bijen aan de voorzijde van de bovenste kamer. Paar druppeltjes vocht in de hoeken onder de plexi plaat. Op de lade zie ik dat inderdaad het volk aan de voorzijde zit door het afval dat ik daar aantref. Lade schoongemaakt zodat ik weer nieuwe referentie van de positie van de bijen heb voor een volgende check.

De andere kast echter, zie ik bovenin behoorlijk minder bijen onder de plexi plaat. Wil natuurlijk niet veel zeggen, ze kunnen lager zitten of zelfs in de onderste kamer. Zie hier wel meer vocht onder het plexi. Op de lade zie ik vrijwel net zoveel afval als de andere kast, ook aan de voorkant. Maar bij deze kast is de lade drijfnat. Terwijl de andere lade zo goed als droog was. Kan natuurlijk ook door de slagregens van afgelopen tijd zijn dat deze kast zoveel vocht op de lade heeft. Maar andere kast heeft identieke setup en staat ernaast. Dus zijn goed vergelijkbaar...

Ik heb begrepen dat de vocht huishouding in de kast erg belangrijk is. Te veel vocht en kou gaan slecht samen. Maak me daarom zorgen of ik hier niet wat aan moet doen. Ventileren met deze kou lijkt me onverstandig. Maar misschien is de kast extra isoleren een optie.

Ik ben heel erg benieuwt naar jullie adviezen. Essentie is natuurlijk dat ik m'n beide volkjes door de winter wil loodsen.

Matthijs.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel vocht op de lade

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 jan 2024, 20:58

Het vocht zal waarschijnlijk van condens afkomstig zijn .
Zorg ervoor dat de kast wat naar voorover helt zodat het vocht naar buiten kan lopen .
Verder zou ik mij geen zorgen maken , veel condens kan ook betekenen dat er broed in het volk zit .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veel vocht op de lade

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 jan 2024, 21:14

Aanvullng op Jaap zijn antwoord: zorg dat het vlieggat over de hele breedte van de kast open is zodat de vochtige lucht er uit kan.
!Hans.

Matthijs Lindeman
Berichten: 7
Lid geworden op: do 13 apr 2023, 19:51
Imker sinds: 13-04-2023
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Re: Veel vocht op de lade

Bericht door Matthijs Lindeman » zo 07 jan 2024, 22:06

Heb nu een vlieggat verkleiner. Die zal ik er af halen. Had dat geplaatst tegen eventueel de muizen. Die zal ik nu wegnemen en de kast wat laten hellen. Kijken of dat helpt. Zou het ook zin hebben om de lade ietsjes te openen?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel vocht op de lade

Bericht door Jaap v.Popering » ma 08 jan 2024, 09:13

Het condens ontstaat door de warmte van de tros , het is dus niet te voorkomen .
Met het openen van de varroalade zullen zij wat meer energie verbruiken om de tros te verwarmen , maar de condensvorming zal niet stoppen .

Matthijs Lindeman
Berichten: 7
Lid geworden op: do 13 apr 2023, 19:51
Imker sinds: 13-04-2023
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Re: Veel vocht op de lade

Bericht door Matthijs Lindeman » ma 08 jan 2024, 20:51

Dank voor de info. Dan zal ik maar de lade laten zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 50 gasten