Segeberger simplex kast ellende (wat mis ik)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
RogerWilco
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 jun 2023, 22:11
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Contacteer:

Segeberger simplex kast ellende (wat mis ik)

Bericht door RogerWilco » zo 07 apr 2024, 11:30

Hallo allemaal,

Ik ben al jaren een fervente imker, waarbij mijn voorkeur altijd uitging naar traditionele houten spaarkasten, met veel succes. Echter, begin vorig jaar besloot ik mijn imkerij uit te breiden met twee Segeberger kasten, aangetrokken door hun lichte gewicht en het gemak dat ze leken te bieden. Tot mijn teleurstelling ervaar ik sindsdien echter voortdurend problemen met deze kasten.

Elke keer als ik de kasten wil inspecteren, lijken de ramen vastgeplakt te zitten aan de bovenste broedbak of honingzolder. Ik moet dan de kastbeitel gebruiken om de ramen los te wrikken, wat vaak resulteert in het laten vallen van de ramen in de broedbak. Dit is niet alleen een slechte start voor een inspectie, maar zorgt ook direct voor grote onrust onder de bijen. Wanneer ik probeer de ramen buiten de kast voorzichtig los te maken, riskeer ik dat de ramen voortijdig loslaten en op de grond te vallen, wat wederom voor problemen zorgt.

Het maakt niet uit of ik er een koningerooster/matje erop heb liggen of niet.

Ik vraag me af of dit probleem uniek is voor mijn situatie of dat anderen soortgelijke ervaringen hebben met Segeberger kasten. Misschien doe ik iets verkeerd, of is er een truc die ik mis. Graag zou ik jullie ervaringen horen en ben ik benieuwd naar mogelijke oplossingen die jullie wellicht hebben gevonden. Elk advies of elke suggestie is van harte welkom!


Bedankt voor het meedenken en ik kijk uit naar jullie reacties.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Segeberger simplex kast ellende (wat mis ik)

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 07 apr 2024, 12:41

Ik gebruik al jarenlang Segeberger kasten. Standaard heb ik een plastic folie onder de deksel liggen, zodat de ramen niet direct onder de deksel zijn.
Vooral in het voorjaar zitten de onder- en bovenbak wel stevig vast, dat is een feit. Dan licht ik aan één kant alle raampjes iets op, zodat het contact met het onderliggende raampje is verbroken. Daarna verbreek ik het contact tussen de bakken met een breed plamuurmes. Niet meteen met geweld, maar met een constante kracht, zodat de propolis geleidelijk aan loslaat.
Toen ik begon met Segeberger smeerde ik alle contactvlakken in met vaseline, maar dat liet ik al snel achterwege.
Wat je bedoeld met "het laten vallen van de ramen in de broedbak" begrijp ik niet. Als je simpel de raampjes één voor één iets met de kastbeitel iets opwipt kan er niets vallen.
Jammer dat je ervaringen met Segeberger tot op heden tegenvallen, ik vind vooral het gewicht, maatvastheid en onderhoud-arm een voordeel.

RogerWilco
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 jun 2023, 22:11
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Contacteer:

Re: Segeberger simplex kast ellende (wat mis ik)

Bericht door RogerWilco » zo 07 apr 2024, 20:50

Hallo Eddy

Plastic onder de deksel heb ik ook en werkt goed. Ik ben dan ook helemaal gewend aan houten spaarkasten. Ik wil het ook nog niet opgeven, want ik denk dat Segerberger een iets andere werkwijze heeft als een houten spaarkast. Het zou kunnen zijn dat ik een nog breder plamuurmes erbij moet regelen. Vanmiddag weer drama..De bak proberen te scheiden en de onderste ramen kwamen wederom mee omhoog. De dames waren wederom mega geïrriteerd :be5: en ik neem ze het niet eens kwalijk ook :D, daarna even theedoek erop gelegd en een kleine pauze genomen tot ze wat rustiger werden.

Over 1,5 a 2 weken weer eens kijken, maar dan met een bredere plamuurmes.

Bedankt voor de tip.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Segeberger simplex kast ellende (wat mis ik)

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 07 apr 2024, 23:27

Als je de raampjes in de bovenbak niet even los gewipt hebt, blijven de raampjes in de onderbak vaak met de bovenlatten aan de onderlatten van de bovenbak kleven. Dat gebeurt ook wel in een houten kast. Daaarna inderdaad met een breed plamuurmes de bakken van elkaar scheiden. De bakken van elkaar proberen te scheiden zonder de raampjes eerst te "wippen" geeft veel onrust en irritatie (bij zowel imker als bijen).

Japs
Berichten: 42
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Segeberger simplex kast ellende (wat mis ik)

Bericht door Japs » ma 08 apr 2024, 00:53

Ik lees hier een frustratie die ik vergeten was dat ik hem zelf ook ooit had.
Ik zorg er voor dat de toplatten goed schoongemaakt zijn aan het eind van de inspectie. De onderzijde van de ramen in de ondiepe honingkamers kuis ik in de winter. Daarnaast wissel ik de oriëntatie van de bakken. Dus onderste bak in warmbouw, eerste ondiepe kamer in warmbouw. En dan alterneren. En dan de bakken afnemen in de richting van de ramen. Dus ik til de kast op aan de zijde met de linker oren en til hem schuin op, zodat de ramen geleidelijk loskomen van het moer rooster. Het probleem tussen de ondiepe kamers zelf ervaar ik niet zo. Daar is de binnenruimte perfect gerespecteerd. Met een moerrooster is dat vaak wat onhandiger, maar dat geldt tevens voor de houten kasten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten