tuin beschikbaar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
JohnAlphen
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 12 apr 2024, 10:14
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

tuin beschikbaar

Bericht door JohnAlphen » vr 12 apr 2024, 10:21

goedendag,

ik hoop dat ik hier op het juiste adres ben met mijn vraag. Ik ben sinds 2 jaar woonachtig in Alphen (GLD) en heb hier een grote tuin (7500m2) bezaaid met grassen, bloemen, planten etc.

Ik heb zelf geen enkele ervaring als imker. Nu zou ik graag in contact komen met een imker aan wie ik de tuin als locatie beschikbaar wil stellen. Is dit gangbaar? zijn er überhaupt imkers op zoek naar locaties? en hoe kom ik daarmee in contact?

ik hoor het graag,

bij voorbaat dank

John

Japs
Berichten: 42
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: tuin beschikbaar

Bericht door Japs » za 13 apr 2024, 07:57

Hi John,

In principe heb je op je land geen imker nodig die honingbijen plaatst. Wat jij aanlegt met grassen, bloemen en vaste planten klinkt als een hele mooie plek waar je de lokale biodiversiteit een geweldige boost mee geeft. Er zullen vele soorten insecten en vogels hun plek kunnen vinden in zo'n omgeving.

Dat gezegd hebbende, er zijn de laatste jaren altijd wel imkers op zoek naar een (extra) standplaats. Via het forum krijg je vast iemand gevonden. Anders zou je contact op kunnen nemen met een lokale bijenhoudersvereniging. Bijvoorbeeld via 'Imkers Nederland', of via de 'NBV'.
Ik zou je willen adviseren om, als je toch bijenkasten wilt plaatsen, met de imker een maximum aantal kasten af te spreken. Dit, om de voedselvoorziening voor de lokale biodiversiteit niet in het gedrang te brengen. Veel insecten foerageren namelijk in een straal van slechts een paar honderd meter. Afhankelijk van wat er in de buurt aan flora heerst zou ik een aantal tussen de 4 en 8 afspreken.

Heel veel succes, en plezier, met je kleine paradijsje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten