Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Steffen
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 apr 2024, 20:18
Imker sinds: 2024
Contacteer:

Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Bericht door Steffen » zo 21 apr 2024, 20:28

Beste houders,

Ik ben geheel nieuw op het gebied van bijen en heb contact opgenomen met een Imker om mee te mogen lopen. Nu zal ik wellicht niet direct een eigen kolonie kunnen hebben (denk ik door gebrek aan kennis), maar wil mij wel alvast inzetten voor de bijen.

Mijn doel is "Urban Gardening" waarbij ik ongebruikte natuur inzet voor de bijen en daar ga zaaien. Nu gaat 10 m2 niet echt opschieten dus wil het wel groots aanpakken. Ik moet dan ook weten welke mix geschikt is en welke locaties geschikt zijn voor wildgroei. Uit mijn hoofd weet ik wel wat dingen te bedenken die niet gemaaid worden en waar geen grazers zijn, dus kan een heel eind komen (gras vrij). Toch zou ik graag advies willen hoe ik de beste plekken weet te vinden en waar dit aan moet voldoen. Ik zou dus niet graag bij een boerensloot zitten waar men gif spuit. tevens wil ik wel binnen budget het maximale weten te halen.

Mocht mijn plan niet legaal zijn en ondersteunt worden door dit forum, dan trek ik mij uiteraard direct terug en ga zelfstandig verder.

Hartelijke groet,
Steffen



PS: Mijn start budget is 50 euro voor zaden.

Steffen
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 apr 2024, 20:18
Imker sinds: 2024
Contacteer:

Re: Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Bericht door Steffen » zo 21 apr 2024, 21:29

Het eerste goed advies van de Imker is binnen, en dat is zorgen dat ik over het jaar heen een voldoende aanbod van bloemen weet te maken.

Ik heb in een FB groep een oproep gedaan binnen mijn gemeente en ga ook bedrijven benaderen.

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Bericht door Astrid Schoots » ma 22 apr 2024, 18:04

Succes Steffan, altijd nuttig en mooi werk!
Tip 2: niet alleen jaarronde bloei nastreven,
maar liefst ook een jaarlijks terugkerende bloei, zodat (solitaire) insecten 'erop kunnen rekenen'
Dat betekent dus dat je liefst inlands zaaigoed gebruikt.
De bloei is dan minder spectaculair dan met zg. carnavalsmengsels uit verre landen, maar is voor de insectenstand veel betrouwbaarder.

Steffen
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 apr 2024, 20:18
Imker sinds: 2024
Contacteer:

Re: Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Bericht door Steffen » di 23 apr 2024, 14:23

Bedankt voor de tip, ik neem het mee in mijn zoektocht naar wat geschikt is.

Ondertussen wel diverse doosjes met zaden tegen gekomen, maar er zit heel veel tussen wat volgens mij helemaal niet zo geschikt is (zie de aanbieding van Lidl bijvoorbeeld). Het is even goed zoeken en zal dit forum ook doorspitten naar advies, ik verwacht dat hier voldoende informatie te vinden is.

Ondertussen heb ik mijn eerste wandeling gemaakt om te kijken naar geschikte plekken en dat blijkt i.d.d. ruim voldoende te zijn. Het is voornamelijk bedrijfsindustrie wat al jaren niet in gebruik is, dus grote lappen grond overal met voldoende zwarte grond om wat te kunnen zaaien. Ik zou het weer wel in de gaten moeten houden omdat ik niet overal water kan geven te pas en te onpas. Gedachte is dan ook naar een geschikte week kijken met voldoende temperatuur en regen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Bericht door Fish » di 23 apr 2024, 14:45

Mooi initiatief, een beetje guerilla gardening, maar dan met drachtplanten?

Bepaal eerst je doelgroep, zijn dit puur honingbijen? Ook wilde bijen? Vlinders? Wespen? Op die manier kan je wat gerichter naar planten zoeken die geschikt zijn voor je doel.

Als er ergens niet gemaaid of gegrazen wordt, lijkt het mij dat er toch iets inheems groeit? Met zaad is het vaak erg ingewikkeld om hier tussen te komen, het wordt al snel weggeconcurreerd. Dat is vaak ook het probleem van zaadbommetjes, althans die werden in mijn omgeving vaak geknutseld met een soortgelijke gedachtegang (voor de bijen!), en dit is eigenlijk nooit een succes geworden.

Uiteindelijk zal je misschien meer bereiken door je in te spannen voor bijvoorbeeld het worden van een bijvriendelijke gemeente, of überhaupt door het maaibeleid/plantbeleid/natuureducatie van je gemeente onder de loep te nemen. Eén boer ompraten om een bijvriendelijke strook in te zaaien helpt zoveel meer dan wat je zelf kunt bereiken met je huidige plan.

Voor mij persoonlijk was het leuk om uit te zoeken welke bijensoorten in mijn omgeving voorkomen, en om specifiek voor die bijtjes iets in mijn tuin te planten. Nu heb ik een hele populatie wolbijen op mijn lamsoor waar ik erg trots op ben. Ik denk dat dat een beetje de schaal is waar je aan moet denken als je een budget van 50,- hebt, wat betreft haalbaarheid en succes.

Steffen
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 apr 2024, 20:18
Imker sinds: 2024
Contacteer:

Re: Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Bericht door Steffen » di 23 apr 2024, 16:00

Bedankt voor de reactie, zet mij aan het denken hoe ik meer gericht kan gaan werken.

Omdat ik niet de juiste kennis heb, is het bij mij domweg een begin maken en alles is beter dan niets. Het doel is wel om te kijken naar planten die goed geschikt zijn en waar ook een wild volk op kan voortborduren in de toekomst, het moet dus niet een eenmalige inspanning zijn die ik doe en ook een vaste hobby worden. Het zelf houden van een volk zal niet mijn eerste interesse zijn door gebrek aan kennis en geen zin hebben in een moord partij. Ik ben dus meer geïnteresseerd naar de wilde natuur en alle gedierte wat daarbij hoort (hoewel bijen mijn voorkeur hebben en daar in de toekomst meer mee wil doen).

Zelf zie ik het niet als realistisch om de gemeente er in te betrekken en beleidsvoering te willen beïnvloeden, leuk voor de toekomst maar nu zou dat immens veel tijd en inspanning vergen; en gedegen kennis ontbreekt mij. Ik denk dat je dan een man van eer moet zijn met een degelijke sociale kaart om iets in beweging te kunnen brengen, verder zou men een redelijke portefeuille moeten hebben met voorgaande successen die laten inzien dat het niet een losbandige gedachte is uit een moment opname van interesse. Ik werk dan ook liever vanuit een low profile, maar wel met enig interesse onderzoek binnen de gemeente naar toekomstige samenwerking.

Ik ga mijn gedachten even compileren tot een uitwerking zoals ik er nu in sta en waar ik mijn mogelijkheden zie. Voor mij betekend dit een eerste ruwe schets maken met nieuwe mogelijkheden en stukjes invullen met kennis en eventuele kansen. Ik kom hier vandaag nog op terug en wil even de tijd nemen om een plan uit te schrijven wat ik hier kan voorleggen voor nieuwe input.

Hartelijk dank voor de goede bijdrage en zeer zeker ook kritieke punten om goed mee te nemen.

Met dank,
Steffen.


PS: Ik heb dus al een fout gemaakt, maar er zal vast wel iets goed mee gedaan kunnen worden en weet nu beter. Ik had dus al wat aangeschaft wat achteraf gezien niet het beste was. Ik ben er nu achter gekomen dat deze mix niet optimaal is maar kan het vast wel positief inzetten. Ik keek naar kwantiteit en niet naar kwaliteit.
Schermafbeelding 2024-04-23 160619.png

Steffen
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 apr 2024, 20:18
Imker sinds: 2024
Contacteer:

Re: Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Bericht door Steffen » di 23 apr 2024, 16:37

Mijn oproep op FB heeft een snel gevolg... Ik kan dus wel hulp gebruiken en speel open kaart.

Journalist:
Hoi Steffen, mijn naam in Arjan Brondijk, als journalist werkzaam voor Mediahuis Noord. Ik las op Veendammers op Facebook jouw plannen over Urban Gardening. Zeer interessant. Is het een idee om hierover een artikel te plaatsen op de site van DvhN / in de Veendammer? Misschien kan ik je bellen voor een interview?
-
Hoi Steffen, heb je een bericht gestuurd. Al gelezen?

Ik:
Ik lees het nu net en denk er even over na omdat ik nog maar net begin met dit plan.

Journalist:
Ja, las het. Maar misschien kan een artikel het een en ander in gang zetten. Ik vind het in ieder geval een prima initiatief.

Ik:
Ik heb contact met mensen die dit ook doen, maar ergens heb ik het woord Urban Gardening bewust verkeerd gebruikt omdat er ook een stukje Gorilla gardening aan te pas komt.

Ik ga met wat experts overleggen die hier bekent mee zijn, ik heb alleen maar een thuis gekweekt en een volkstuin gehad in het verleden.

Ik neem aan dat je geen directe haast hebt en wel een weekje kunt wachten. Als we het doen moet het ook goed en een artikel mag ook wel wat spanning hebben waar een vervolg op kan komen.

Ik reageer binnenkort en dan kunnen we even bellen. Je hebt dan een breder inzicht in wat ik ga doen en we kunnen er dan ook beter omheen bouwen.

Hartelijke groet en dank voor de interesse.

---

Ik ben hier al wat langer mee bezig en de gedachte kwam niet uit de lucht vallen, in het verleden heb ik al wat opgezocht maar nooit een oproep gedaan. Naast de bijen doe ik dus ook wat andere planten.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Bericht door Fish » wo 24 apr 2024, 14:50

Je hebt het over een wild volk, maar besef je dat er in Nederland zo'n 360 bijensoorten zijn waargenomen. Daarnaast 400 soorten wespen en ik geloof zelfs 2400+ vlindersoorten. Van die bijensoorten staat de helft op een rode lijst, vaak is het veel effectiever om je daarop te richten dan op een (wild) honingbijen volk. Die zijn technisch gezien niet eens bedreigd.

Dracht is gewoon ontzettend complex. Dat zaad is leuk om mee te beginnen, maar kijk vooral het tweede en derde jaar naar het resultaat van je inspanningen. Valt vaak tegen, al kan je ook mazzel hebben. Daarnaast, zomerzaad geeft dracht in de zomer, maar er zijn meestal dracht-arme periodes (gebiedsafhankelijk) waar je je beter op kunt richten. Het vroege voorjaar bijvoorbeeld. Voor bijen kom je dan al snel op wilgen en dergelijke. Maar als je aan bomen denkt, waarom dan niet meteen gaan voor een linde, die gigantisch veel nectar kan leveren onder de juiste omstandigheden? Of de andere kant op, een gele kornoelje (cornus mas) voor vroeg stuifmeel? Lees je ook vooral in over stekken van de wilg en kornoelje, dan kan je goedkoop vermeerderen.

Misschien kom je er wel achter dat de gemeente/plantsoendienst of wie dan ook, al veel met deze soorten werkt. Bij ons in ieder geval wel. Dan hoef je het zelf niet meer te doen.

Zelf ook wel eens 150 heesters/bomen geplant voor een vroege dracht, maar wat je zelf ook al eerder zei, zonder te wateren overleven deze het niet. In mijn geval was dit veel moeite voor niets. Daarnaast zou dit in mijn geval gaan over het omvormen van een gebied vol brandnetel, maar deze brandnetel is juist onmisbaar voor een drietal vlindersoorten, waarvan de rups uitsluitend brandnetel eet. Ben er maar mee gestopt.

Inheems/uitheems. De Japanse Duizendknoop wordt vaak bezocht door diverse wespen- en bijensoorten. De Reuzenbalsemien is ook fantastisch als drachtplant. Toch zou ik je uitdrukkelijk willen meegeven deze soorten niet proberen te verspreiden.

Zaad kiemt natuurlijk veel beter met een beetje imidacloprid of andere coating. Ik durf de Lidl producten er niet direct van te beschuldigen, maar ook iets om op te letten.

Huisvesting is ook een leuke zij sprong, hier en daar wat bijenhotels plaatsen kan een leuke aanvulling zijn op het zaaien. Ik raad je vooral dit boek aan, wat je gratis kunt downloaden.

Een laatste puntje, onze honingbijen vliegen zon 3-4 km bij perfecte weersomstandigheden, maar in het voorjaar halen ze maar zo'n 100-200 meter. Vaak loont het toch om te kijken wat er in de buurt zoal leeft en bloeit, om het verder te kunnen ondersteunen.

Succes!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8256
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Urban Gardening (ongebruikte plekken inzetten).

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 apr 2024, 23:46

Goed verhaal!!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten