Varroa

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fran
Berichten: 10
Lid geworden op: di 19 sep 2023, 22:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Iberica
Contacteer:

Varroa

Bericht door Fran » zo 21 apr 2024, 20:47

Gisteren zag ik op Youtube een stukje voorbijkomen, van iemand die varoa bestrijd door zijn volken met poedersuiker te bepoederen.
Hij beweert dat, doordat de bijen elkaar gaan "groomen", zo de mijten zouden verwijderen bij elkaar.
Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, wat gebeurt er met de honing? Gaan ze de poedersuiker gebruiken om honing aan te maken, die dan als zodanig niet meer als "echte" honing bestempeld mag worden?


Graag advies of info.
Grt Frank :be3:


link naar de video:
https://youtu.be/MuN4aRzA4l8?si=B5D8oSr3CftZyyN0

Marije_en_Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Varoa

Bericht door Marije_en_Bas » zo 21 apr 2024, 22:16

Wij zijn dat in een aantal Britse boeken ook tegen gekomen.
En we gaan het deze zomer wat vaker doen. Niet ter volledige vervanging van het WUR schema, maar er naast.
Wat we al wel gemerkt hebben, op de dagen dat ze wat opvliegerig zijn, en vanaf de toplatten al neidig naar je handschoen springen, het moment dat je een pufje rook zou gebruiken, dan zijn ze met poedersuiker ook even afgeleid en minder springerig...

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Varoa

Bericht door Fish » di 23 apr 2024, 14:59

In welke mate de honing vervuilt wordt, en of dit merkbaar is, durf ik je niet te zeggen. Mijn gevoel zegt van wel.

Het is nogal een klus, als je het efficiënt wilt doen. Dit betekent ieder raam eruit halen, beide zijdes bepoederen, en zo de gehele kast door. En dat wekelijks, want je pakt alleen de opzittende mijt met deze methode. Je verstoort het volk enorm. Maar het schijnt wel te werken.

Fran
Berichten: 10
Lid geworden op: di 19 sep 2023, 22:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Iberica
Contacteer:

Re: Varoa

Bericht door Fran » di 23 apr 2024, 18:23

Ik zou het niet doen als echte "behandeling". Ik dacht meer aan één of twee keer per jaar, om zodoende toch een beetje preventief te werken. Maar heb dus idd mijn bedenking bij het vervuilen van de honing.
:be3:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten