Broedkamer verwijderen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
BrianE
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 mei 2023, 20:06
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 0
Contacteer:

Broedkamer verwijderen?

Bericht door BrianE » wo 24 apr 2024, 21:38

de situatie:
Vorige jaar een volk ingewinterd op een broedkamer met honing kamer eronder, in beide sluitblokken aan weerszijden. UItgewinterd als sterk volk en HK weg gehaald daar deze leeg was. Volk was al heel snel 8 ramen en had ruimte nodig.
De temperaturen waren toen nog erg laag en daar ik als beginner nog geen uitgebouwde ramen, had enkel startersraat heb ik uiteindelijk om ruimte te geven de honingkamer erboven op gezet om ruimte te geven en niet teveel ruimte ivm warmte verlies. IN de mooie dagen werd deze snel gevuld.
Toen het volk groter werd en honigkamer toch vol raakte heb ik 3 wkn terug BK erbij gezet. eerst eronder maar ze deden er niks mee, toen ertussen om ze meer erin te dwingen.

Probleem: afgelopen weekend heb ik van dit volk een aflegger moeten maken en is het volk verkleind....de BK is nagenoeg niet uitgebouwd.


Vraag: is het verstandig om de BK ertussen uit te halen om de ruimte te verkleinen en wellicht eerdaags een tweede HK te geven als de eerste vol raakt....dus in feite op 1 BK imkeren? Of gaat er nog een situatie voordoen dat ik de BK er alsnog bij kan zetten.

mijn gevoel zegt van wel daar er met deze koude nachten er een te grote loze ruimte is ontstaan. maar hoe verder hierna?

Hartelijk bedankt voor het meedenken.

Japs
Berichten: 42
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Broedkamer verwijderen?

Bericht door Japs » do 25 apr 2024, 02:33

Een nieuwe diepe bak voor het broednest plaats je altijd het beste onder. Dat voorkomt het warmte verlies wat je beschrijft. Als de bijen de ruimte nodig hebben, bouwen ze de diepe bak onderaan gewoon uit.

BrianE
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 mei 2023, 20:06
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Broedkamer verwijderen?

Bericht door BrianE » do 25 apr 2024, 07:15

Dat had ik initieel ook gedaan, echter daar deden ze niks mee, dus kreeg ik de tip om hem toch tussen BK en HK te plaatsen om ze erin te dwingen. Echter toen kwam een redelijk vroege zwermdrift en zit ik nu in deze situatie.

Japs
Berichten: 42
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Broedkamer verwijderen?

Bericht door Japs » do 25 apr 2024, 10:18

Je hoeft de bijen doorgaans echt niet te dwingen. De nachten in het voorjaar zijn koud, dan kost het ze gewoon erg veel energie om twee bakken te bezetten.
Als je ze er toch echt in wil dingen kun je in het vervolg een deel van het broed omhangen. Dan plaats je bijvoorbeeld de middelste 2 of 3 ramen broed onder, samen met een kantraam waar pollen en honing of nectar in is opgeslagen. De ramen met broed boven elkaar hangen tbv de warmte huishouding! Als je extra uitgebouwde raat hebt, welke nog nagenoeg onbebroed is, zou ik aanraden die boven aan te vullen.

Voor nu zou ik de lege kamer weghalen tot een enkele diepe kamer weer goed belegd is. Tweede kan er daarna weer onder. Timing en noodzaak hangt ook beetje af van het type aflegger dat je hebt gemaakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 80 gasten