Boeken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:
Boeken

Bericht door Cor Van Pelt » vr 21 sep 2007, 02:51

Kunnen jullie mij zeggen of er de laatste 15 jaar nog nieuwen
bijen boeken op de markt gekomen zijn?
Bij voorbaat dank,
Cor Van Pelt.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Bart de Coo » ma 24 sep 2007, 21:39

Cor,

Ik ben zo eens mijn piepkleine bijenbibliotheekje gaan afschuimen, op zoek naar vermeldenswaardige titels. Ik vond er vijf. Erg veel groter is mijn bijenbibliotheekje niet, maar ja, ik imker nog niet zo heel lang. Vandaar. De eerste vier titels vond ik prachtig en ik kan ze je zeer warm aanbevelen. Ik ben alleen bang dat ze voor de Canadezen niet zo interessant zijn. Het vijfde boek dat ik ga vermelden is voor Canadezen echter zeer leesbaar. Enfin, lees verder.

Arie Koster: Plantenvademecum voor tuin, park en landschap; 2007

Op dit moment zoek ik de drachtplanten op in de Drachtplantengids voor de bijenteelt van L.G.M. Hensels. Uitstekend verder, maar ik denk dat Arie beter is, al was het maar omdat je er een mooie cd bij krijgt. Gaat zeer binnenkort verschijnen of is net verschenen.


Eberhard von Hagen en Ambros Eichhorn: Hummeln; bestimmen, ansiedeln, vermehren, schützen; Fauna Verlag, 2003

Het meesterwerkje op hommelgebied. Eigenlijk zou iemand dit boekje eens moeten vertalen.


Heiko Bellmann: Gids van bijen, wespen en mieren; bewerking en vertaling Theo Peters; Tirion 1998

Ik liep er tegenaan bij het Bijenhuis in Wageningen. Er lag een hele toren en ik heb er geen seconde spijt van gehad dat ik er eentje heb meegeskoept. Echt zo’n boek voor de ‘geïnteresseerde leek’, zoals dat heet. Als je de ballen verstand hebt van de natuur en je wilt toch eens een klein, gestreept monstertje determineren, dan is dit je boek.


Hans-Günther Brockmann: Gerät der Korbimker in der Lüneburger Heide, eine Privatsammlung, Gerstenberg 2005

Privéverzameling van historische imkersmaterialen, gefotografeerd, gecatalogiseerd en kort toegelicht. Vooral de kleurenfoto’s zijn schitterend mooi.


‘Maar zit er ook een boek tussen dat leesbaar en bruikbaar is voor een Canadees?’ Ja hoor, daar komt ie.


Bee Wilson: De bij, Honingmaker, meesterarchitect en rolmodel; vertaling Nico Groen, De Bezige Bij 2004

Het meesterwerk van een zeker Beatrice Wilson, die, naar eigen zeggen, van kindsbeen af al ‘Bee’ werd genoemd. Ze gaat in op alle moorddadige en vredelievende ideologen die de bij hebben gebruikt en misbruikt als lichtend voorbeeld. Ze vertelt de complete geschiedenis over de zoektocht naar het antwoord op de vraag hoe bijen zich eigenlijk voortplanten - in de oudheid dachten ze nog dat ze uit dode stieren tevoorschijn kwamen en het moest nog duren tot omstreeks 1800 voordat er in Zwitserland een blinde imker met zijn echtgenote en zijn medewerker de waarheid achterhaalden. En natuurlijk een hoofdstuk over honing en alle kwaliteiten die daaraan in de loop der eeuwen zijn toegedicht. Ik vergeet nog van alles.

Het boek is overigens eerder geschreven door een academica dan door een imker. Wilson geeft achterin het boek een literatuurlijst van prohibitieve omvang en ze ontving voor haar studie een vette beurs.

Verplichte imkerskost, vind ik, en uitstekend verkrijgbaar in het Engels, neem ik veilig aan.


Vriendelijke groet,


Bart de Coo

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Ria van den Berg » ma 26 nov 2007, 02:34

Hallo Cor,

Ken je "Beekeeping in Western Canada" ?
Het is niet wetenschappelijk, wel wetenschappelijk verantwoord, een heel praktische handleiding voor het bijenhouden hier in Alberta. Het is te verkrijgen via Alberta Agriculture als ik het goed heb. Heel erg aanbevolen !


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 128 gasten