BEE-FIT

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

BEE-FIT

Bericht door croy » za 03 mei 2008, 21:36

Hoeveel kg suiker moet ik invoeren om evenveel energie aan de bijen te geven als 14 kg BEE-FIT

Cry

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: BEE-FIT

Bericht door m.kolsters. » za 03 mei 2008, 21:51

Dag croy voor een kast op 10 of 20 ramen 10 kg suiker maar ik vind het wel snel schimmelen.(zwarte uitslag)

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Aart
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BEE-FIT

Bericht door Aart » ma 14 jul 2008, 22:24

Ik wil dit jaar een gedeelte van mijn bijen inwinteren met bee-fit of van "de werkbij" met Beesweet.
Is dan 1 zo'n kan van 14 kilo voldoende voor een normaal volk?

Is het beter voor de bijen dan kristalsuiker oplossen en voeren?

Aart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BEE-FIT

Bericht door Oude Essink » di 15 jul 2008, 18:24

Hallo aart,
Ik doe het al jaren zo; ieder volk heeft zijn eigen container; als ze hem leeg hebben stop ik ermee; er is mij nog nimmer een volk verhongerd. ( gemiddelde grootte: 15 ramen bezet.)

Afbeelding

Aart
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BEE-FIT

Bericht door Aart » di 15 jul 2008, 18:59

Hallo Hennie,

Klinkt zeer interessant ik wil dit jaar rond de 20 volken inwinteren.
Kristal suiker mengen voor deze volken vind ik erg veel werk.[:(]

En op zich is de bee-fit beter voor de bijen.

Wanneer begin je dan met het voeren ervan?

Groet Aart

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BEE-FIT

Bericht door Dirk Blanken » di 15 jul 2008, 19:24

Ik denk dat je uit moet gaan van de bijen, die normaal in de zomer hun wintervoorraad vergaren.
Als de volken niet meer op een dracht staan/komen ga ze nu al langzaam invoeren.
Ze blijven dan goed doorbroeden en hebben de tijd om het voer ideaal op te slaan.
Het eind augustus/begin september de volle mep wintervoer geven is eigenlijk onnatuurlijk.
Ik zet na late drachten wel een uitgebouwde Hk op en dan flink gaan voeren.
Het volk komt altijd op de eerste plaats ook als het extra werk met zich mee brengt.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BEE-FIT

Bericht door Oude Essink » di 15 jul 2008, 19:49

Ik begin daar half augustus mee, nadat ik ze winterklaar heb gamaakt zij krijgen telkens een portie van 3 liter en hebben veertien dagen de tijd om het op te nemen. Eind augustus begint mijn vakantie en kijk ik niet meer naar ze om tot begin april ( tenzij ik aanwijzingen krijg, om in oktober nog een plaatje Thymol te leggen).

Afbeelding

Aart
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BEE-FIT

Bericht door Aart » di 15 jul 2008, 22:00

Hennie, Dirk,

Lijkt me duidelijk, de kleine reservevolkjes geef ik nu bijvoer (suikeroplossing) om ze aan de leg te houden en dat ze een beetje willen groeien.

Ik denk ook dat voor de bijen het een gunstiger effect heeft om over te stappen naar bee-fit.
De invertsuiker bestaat natuurlijk al meteen uit glucose en fructose, kristalsuiker volgens mij alleen uit sacharosemolekulen.
Deze zetten de bijen dan eerst om de de voorgaande twee d.m.v. enzymen?
Ten eerste dat er veel minder water verdampt hoeft te worden, wat minder energie kost en wat gunstiger is voor het microklimaat in de kast.
Ten tweede kan je exact bijhouden d.m.v. de cans dat ieder volk genoeg wintervoer krijgt.

Ik ga morgen meteen bij de werkbij een vrachtje bestellen.

Aart

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: BEE-FIT

Bericht door Freek » di 15 jul 2008, 23:14

Hoi allemaal,

Persoonlijk ben ik een beetje "als de dood" voor dergelijke producten, niet vanwege de samenstelling maar meer vanwege het feit dat het om al reeds opgelost product in een jerrycan gaat.
Ik ken Bee-Fit niet, maar er zijn in het verleden meer dergelijke vooropgeloste kant en klaar producten geweest.
Als het goed is staat het droge stof gehalte op de jerrycan vermeld.
Is dit bijvoorbeeld 70% dan lijkt 14 kg beefit mij weinig, dit is dan maar 9.8 kg droge stof.
De bijen komen dan bij slecht weer in maart/april, wanneer de moer eraan begint te trekken en het verbruik 3 kg/maand of meer is in de problemen!
Zelf neem ik altijd de meeste honing af dus elk bk-raam met geen broed wordt begin september geslingerd en gaat daarna terug(overwinteren ze slecht op roer van heidehoning) voer ik 15 kg droge stof in (15 kg kristalsuiker) en behandel de varroa de laatste 5 jaar met oxaalzuuroplossing en vervang elk jaar 1/3 van de oude raat door nieuwe kunstraat en heb in 25 jaar nog nooit een dood volk gehad. Ok afkloppen, maar toch!
Dit komt indien het drogestof gehalte van beefit 70% is overeen met maar liefst 21.43 kg beefit!
Ik zou dit nakijken als ik een dergelijk kant en klaar middel zou gebruiken.
Indien je het corrigeert voor het drogestof gehalte kan het beter zijn omdat de suikers geplitst zijn, (indien 70 % dan zou je dan 3 14 kg kannen per 2 volken moeten gebruiken) maar niets lijkt mij erger dan te weinig voeren, dat zou (tezamen met ondeugdelijke varoa bestrijding en oude raat?) wel eens een van de oorzaken van de verdwijnziekte kunnen zijn?

Groetende,

Freek

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: BEE-FIT

Bericht door agastache » wo 16 jul 2008, 00:01

Eén van de in het oog springende dingen bij de verdwijnziekte is juist
dat de bijen verdwenen zijn maar dat bijna altijd ruim voldoende voer aanwezig is in de kast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten