imkerij in Spanje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door maartenkleijne » do 14 aug 2008, 05:58

Daar zeg je zowat, Elze, de reis moet ook overleeft worden!
Ik beeld mijzelf in dat 17 uur in de auto met airco voor de bijen geen probleem moet zijn, of zie ik dat verkeerd en moet er een reisraam bovenop met een natte handdoek? (de bodem is een open gaasbodem)

Eenmaal ter plaatse lijkt mij de suggestie van Dirk heel goed, gelet op de enorme hoeveelheid insecten die elk wateraanbod aanlokt.

gr,
maarten

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door zoem zoem de bij » do 14 aug 2008, 06:29

hallo Maarten,


Afdekken met een natte handdoek zou ik niet doen ,zoveel mogelijk openlaten ,eventueel een streepje spons boven de reis rooster die je kunt bewerken met de bloemen spuit ,alsook onderaan in de gaasbodem een spuitje geven onderweg indien je er aan kunt.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door A.A. Staals » do 14 aug 2008, 08:44

Maarten
Bijen kunnen makkelijk drie dagen dicht staan zonder water. Er moet voldoende ventilatie zijn. Bodem ventilatie is niet voldoende(kan dicht vallen met dode bijen). Eventueel tijdens de reis water op het reisraam sproeien.

ad staals

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door LWPisa » do 14 aug 2008, 09:41

Spanje heeft van oudsher veel bijen en imkers. Dikke kans dat je een "zwarte bij" tegen komt als je in een uithoek zit (A. mellifera iberica).

Zoek ns op http://www.apiservices.com die site richt zich vrij sterk op Frans- en Spaanstalig gebied. Daar staat vast een locale club of federatie.

L

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door lamheuv » do 14 aug 2008, 21:40

Maarten, inderdaad de bloemenspuit erbij, tijdens het reizen.
Eb hield rekening met de weerberichten ivm. reizen.
Geen extreme warmte in de gebieden waar je door moet trekken.

Hij reisde +/- 36 uur vanuit Odoornerveen naar La Nucia bij Benidorm.

Wat ik van Eb heb begrepen is, dat de Spanjaarden niet dol zijn op bijen.
Er wordt daar niet op zachtaardigheid van de bijen geteelt.

Wij moeten de bijen inwinteren, de Spaanse imkers moeten, inderdaad, de droge hete zomers zien door te komen. Planten die door de droogte geen nectar/stuifmeel geven...........

Succes ermee............ben benieuwd........

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 14 aug 2008, 22:43

Maarten ,

ik zou ook oude reisramen gebruiken op de volken. Deksels eraf, zodat je voldoende ventilatie hebt. Zeker bij grote volken en weinig kastruimte. Verder zo nu en dan beetje met plantenspuitje even nat maken.
Maar is het niet handiger om enkel volken daar te kopen? Voordelen: kom je meteen met Spaanse imkers in contact en hun know how. Eigen lokale bijenras. Minder werk wat betreft vervoeren. Geen insleep van evnt. ziekten lokaal daar (niet dat ik wil suggeren dat je die hebt op je stand) en ook niet vice versa als je de volken ooit weer eens naar Nederland haalt.

JP

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door agastache » do 14 aug 2008, 23:33

Maarten,
Hoewel alweer een tijdje geleden heb ik in 2001 mijn bijen vanuit Andijk meegenomen naar de Dordogne. Ik heb ze vervoerd in een oude vouwwagen waar ik de tent uitgesloopt had? Tijdens transport de klep van de vouwwagen een stukje open voor ventilatie. Kasten hadden gaasbodems en waren verder gewoon afgesloten. Ondanks de vrij hoge temperatuur onderweg en de lange reistij van 14 uur, zonder probleem alles (zes kasten)gezond aangekomen. Om te voorkomen dat franse imkers mij eventueel later zouden beschuldigen van het binnenslepen van vreemde ziektes, heb ik mijn bijen eerst laten keuren en gezond verklaren door de RVV, deze mensen geven een exportcertificaat af, en stuurden een copie naar de franse instantie, zodat ik meteen geregistreerd was in frankrijk als bijenhouder. Ik neem aan dat het voor spanje ook zo werkt ? Op deze manier ben je iig gedekt mocht er ooit een vreemde bijenziekte bij je in de buurt uitbreken.veel succes
meindert

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door lamheuv » vr 15 aug 2008, 09:13

Maarten, inderdaad wat Meindert schrijft moet gebeuren voor je vertrekt. (Was ik vergeten te melden).
Er moeten reisbrieven van de RVV mee. Als het goed is, gaan zij ook na of er geen reisverbod langs jouw route is.
Hier in Nederland aanvragen bij de RVV. Je eindbestemming moet oa. vrij van AVB zijn. Het laten keuren van je bijen is niet direct noodzakelijk, of de regels moeten veranderd zijn, of je moet dat zelf nodig vinden.
Wanneer je op je eindbestemming aan komt, moet je daar de plaatselijke autoriteiten toestemming vragen, om ze op jouw terrein te zetten. Dit ook ivm. oa. AVB.
Eb ging naar een dierenarts praktijk. Lijkt me praktisch, wanneer je van te voren informeert, waar je naar toe moet met je papieren. Werkt wat sneller, wanneer je de kasten op de aanhanger hebt staan, die niet los mogen.

Wat betreft de reisramen. Doe je er geen deksel op, zit heel het volk opgesloten tegen het gaas aan te zoemen........naar het licht........
Oa. 's nachts reizen en latjes op het reisraam met daarop het deksel.
Ook een open gazenbodem is nodig voor de ventilatie.

Verder voldoende proviand mee voor onderweg........zit ook vocht in...

Ter plaatse zorgen voor schaduw b.v blikken afdak, zoals bij parkeerplaatsen (denk om harde wind). De kleur van kasten en deksels....reflecterend..........

We blijven benieuwd.......

M.vr.gr. Elze Lammerts.

Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door Ernst de Jonge » ma 27 okt 2008, 20:26

Maarten,
ik verblijf momenteel in Zuid-Spanje, bij familie die daar woont in Berja, vlak bij Almeria. Vandaag bij een beroepsimker langs geweest. Die reist veel: als het te droog is gaat die hoger en verder naar waar het natter is. Water geven is heel belangrijk. Tot mijn verwondering zijn al zijn kasten van onderen gesloten op een heel smalle ventilatiestreep na. Hij is weer zeer verbaast over ons voeren. Hij hoeft zijn volken nooit te voeren! Er is hier dus heel veel dracht, mits je maar veel reist. Veel bijzondere honingsoorten: sinaasappel, thijm, avocado, eik, lavende, rozemarijn, en nog veel meer. Volgens mij is hier de zwarte bij. Heb je enig idee hoe je die naar Nederland zou kunnen invoeren?

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door pieter1 » di 28 okt 2008, 07:57

Ernst de Jonge schreef:
Maarten,
ik verblijf momenteel in Zuid-Spanje, bij familie die daar woont in Berja, vlak bij Almeria. Vandaag bij een beroepsimker langs geweest. Die reist veel: als het te droog is gaat die hoger en verder naar waar het natter is. Water geven is heel belangrijk. Tot mijn verwondering zijn al zijn kasten van onderen gesloten op een heel smalle ventilatiestreep na. Hij is weer zeer verbaast over ons voeren. Hij hoeft zijn volken nooit te voeren! Er is hier dus heel veel dracht, mits je maar veel reist. Veel bijzondere honingsoorten: sinaasappel, thijm, avocado, eik, lavende, rozemarijn, en nog veel meer. Volgens mij is hier de zwarte bij. Heb je enig idee hoe je die naar Nederland zou kunnen invoeren?


Leuk om te lezen hoe in Spanje wordt geimkerd. Ik lees bij de bijzondere honingsoorten die je noemt eik? Hoe kan eik een drachtbron zijn?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten