imkerij in Spanje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
imkerij in Spanje

Bericht door maartenkleijne » za 07 jun 2008, 23:50

recent heb ik een stukje land kunnen krijgen in Spanje. Het is bedoeld voor trainingsdoeleinden. Maar natuurlijk wil ik er ook een paar bijenvolkjes bij hebben.
De vraag waar ik mee zit is: hoe komen ze de zomerhitte door?
Het ligt 55 Km west van Taragona.
's Winters lijkt het klimaat op Nederland: nat en fris, met nachtvorst tot in maart.
Voorjaars bloeit alles uitbundig, maar 's zomers is het vooral warm (30+) en droog, tot in september de regen terugkomt.
Heeft iemand ervaring met bijen houden onder deze omstandigheden?

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door Bart de Coo » zo 08 jun 2008, 00:06

Als ik mij goed herinner: droge suiker. Ik ontleen die wijsheid aan

http://www.rirdc.gov.au/reports/HBE/05-054.pdf

Het is een flink bestand. Ik heb het op uitgeprint en in een map gestopt en gelezen. Ik meen mij te herinneren dat in tijden van grote droogte de bijen in leven gehouden kunnen worden met droge suiker dus. Enfin, lees zelf maar. Je Engels moet wel behoorlijk zijn.

Ik hoop dat er veel reacties komen op dit onderwerp, want het is ook in Nederland verschillende keren actueel geweest. Denk maar eens aan die schroeihete zomer van 2006 toen werkelijk alles verdroogd en uitgemergeld was.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door maartenkleijne » zo 08 jun 2008, 01:25

Dank Bart, stikgoed artikel, ook over veel andere onderwerpen.

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door Bart de Coo » zo 08 jun 2008, 20:54

Voor de volledigheid. Het gaat natuurlijk om dat paragraafje op bladzijde 11:


Drought management

Drought can be another set of circumstances that may require supplementary feeding to prevent starvation. In this case, the provision of sugar syrup could be one strategy, although syrup, whatever the concentration, behaves as a stimulus to the colony which may not be a desirable outcome. Dry sugar has been demonstrated to provide the necessary carbohydrate both during winter and drought conditions and is possibly the technique of choice if stimulating the colony is to be avoided

Oftewel

Droogte kan ook zo'n situatie zijn die bijvoeren vereist. Nu kun je weliswaar suikerstroop gaan voeren, maar daardoor stimuleer je het volk. Het resultaat daarvan zou nu wel eens kunnen tegenvallen. Er is aangetoond dat het voeren van droge suiker, zowel in de winter als in tijden van droogte*, te verkiezen is als je het volk niet wilt stimuleren.

(*In de winter voeren. Vergeet niet dat dit geschreven is voor Australische imkers!)

Je zou in Spanje ook nog kunnen overwegen om stuifmeel te vangen met een stuifmeelval. De Australiers beschrijven precies hoe je dat dan later weer moet teruggeven aan de bijen. Erg arbeidsintensief natuurlijk. Maar misschien heb je wel tijd zat daar in Spanje [8D].


Groet,


Bart de Coo

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door lamheuv » ma 09 jun 2008, 09:43

Hoi Maarten.........
De laatste 2 jaren dat Eb Meijberg nog leefde hebben wij 14 dagen bij hem door gebracht in La Nucia (in de buurt van Benidorm).
Eb was voorzitter van de licentiehouders van de Buckfast teelt.(Als ik het nog goed weet.)
Eb reisde na zijn verjaardag, 5 februari, met een 10-tal volken naar Spanje. Daar vlogen de bijen eerst op de amandelbloesem, haalden daar flink stuifmeel, en het volke werd een groot haal volk.
Hij oogstte daar heerlijke sinaasappel honing.
Hij plaatste zijn bijen op een stukje grond van een Nederlandse fysiotherapeut.
Deze fysiotherapeut heeft ook geprobeerd bijen te houden.
Ze gingen hem in de zomer dood. De droogte.

's Zomers moeten ze vooral WATERKROEGEN hebben.......een ''lekkende''
kraan b.v. De boel moet bij afwezigheid niet droog komen te staan.

Wie je verder over deze omstandigheden kan inlichten, zijn waarschijnlijk ook de Turks/Nederlandse imkers onder ons.

In delen van Turkije vind je dezelfde omstandigheden.......

Succes met je onderneming.........

Daar komen vast weer mooie verhalen van........

Mvg Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door Bart de Coo » ma 11 aug 2008, 14:02

Even een topicje onder het stof vandaan halen.

Het ging dus over bijenvolken onder extreem droge omstandigheden. Ik schreef dat je de bijen dan droge suiker moet geven. Elze zegt dat je niet moet vergeten water te geven. Ik heb een leuke bron gevonden om Elze tegen te spreken, als ze dat niet erg vindt.

Ik zit net een stuk over Langstroth te lezen. Je weet wel, de beroemde 19e eeuwer die de bijenruimte ontdekte en de eerste moderne bijenkast ontwierp. Langstroth woonde en werkte in Amerika. Hij had contacten met Dzierzon, bij wie hij Ligustica-moeren bestelde. Echter, het verschepen van bijenvolkjes ging voortdurend mis. Stel je voor, al die bijenvolken wekenlang op een zeilboot over de Atlantische oceaan; dat is vragen om problemen natuurlijk.

Totdat alweer een wereldberoemde imker - Charles Dadant - zich ging bemoeien met de kunst van het bijen verschepen. Hij zal wel verschillende innovaties hebben doorgevoerd, maar in het stuk dat ik zit te lezen, loop ik de volgende zin tegen het lijf:

'Naderhand werd de verscheping o.l.v. Charles Dadant aanzienlijk verbeterd door de bijen geen water mee te geven.'

Aha! Als je je bijen domweg wilt laten overleven onder extreme omstandigheden - vorst, droogte, zeereis - en er komt volstrekt geen voedsel binnen, dan mogen de bijen geen broed te verzorgen hebben en al helemaal niet in die richting gestimuleerd worden. Alleen droge suiker dus. Ook in de Australische studie, waarvan ik de link hierboven geef, wordt met geen woord gerept over water.

(Ik klink vast reuze overtuigd, maar dat ben ik niet. Dus spreek me gerust tegen!)


Groet,


Bart

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door Dirk Blanken » ma 11 aug 2008, 18:12

Voor het opnemen van de droge suiker zullen ze water nodig hebben.
Dat moeten ze dan ophalen uit de natuur bijv. dauw, en eige condens.
Volgens mij kan helemaal geen water niet.
Als de bijen opgesloten zitten als ze worden verscheept blijft het bij eige condenswater knap van ze om zo weken te overbruggen.
Waarschijnlijk zitten ze dan zonder raat in een tros.
Het lijkt me voor de hand liggen om een imker uit de buurt te bezoeken en die deze wetenschap te ontfutselen.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door maartenkleijne » ma 11 aug 2008, 23:57

tot bijna eind juli had ik daar geen waterprobleem, omdat op de rotsen hier en daar een plas water blijft staan. De afgelopen weken heeft het niet meer geregend en is het heel droog geworden.
De nog aanwezige insecten zijn extreem gevoelig om water te vinden. Als ik een plantje water geef ziten er binnen een minuut tientallen vliegen en wespen water uit de aarde te zuigen.
Toevallig liet ik een bak afwaswater buiten staan (kamperen!) en een half uur later zat ie vol met verzopen vliegen en wespen. De wespen zijn heel handig om op de opervlakte spanning met zes poten te blijven staan om water op te nemen, maar 1 op de 3 zinkt toch.
Ik ga nog een experiment met een paar 10liter kippendrinkbakken. Als die het een paar weken volhouden breng ik eind september bijen ernaar toe.
Dracht is er zat en het wordt nog veel meer als ik even mijn gang kan gaan.
Ik heb al een 12 kilo zaad gezaaid dat gaat kiemen bij de eerste regen, en kan blijven groeien en bloeien tot half december.
Maar de survival periode is dus half juli tot eind augustus.
Droge suiker lijkt mij de oplossing mits er water is. Dauw is er ook niet: een rare ervaring is het met je blote voeten bij dageraad door het gras te lopen en alles voelt alleen maar gortdroog.

Bedankt voor het meedenken.



gr,
maarten

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door Dirk Blanken » di 12 aug 2008, 17:47

Maarten,
Een 10liter voerbak ev groter op de kast met water en stro, dan heb je ook geen concurrentie van andere insecten.
Maar ik zou eerst de plaatselijke imkers om advies vragen of zijn die er niet?
Dirk

dertiende

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: imkerij in Spanje

Bericht door lamheuv » wo 13 aug 2008, 23:14

Bart, Eb Meijberg had ook bij het reizen met zijn bijen naar Spanje, water mee in de kasten. Een speciaal kamertje met vochtig turfmolm (als ik het mij goed herinner). Dit werd een vieze stink zooi. Schimmel......... Deze bende heeft hij verwijderd.

Op de terugweg heeft hij vochtig schuimrubber in de kast gedaan. Ook dit was geen geweldig succes..........maar al wel beter.

Maar wat jij gelezen hebt, heb ik ook gelezen. Van Hennie OES.
Dit is water tijdens de reis.

Maar, net als Dirk en Maarten nu uit ervaring, schrijft, heb ik een (water)bijenkroeg ter plaatse bedoeld.
Aan planten geen gebrek, maar voor water moet gezorgd worden als het niet ter plaatse aanwezig is.

Met vriendelijke groet, Ezle Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten