Zoek de moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
Zoek de moer

Bericht door Jeroenvt » zo 29 jun 2008, 15:17

Vandaag controle. Omdat mijn volkje nog geen twee maanden geleden een (grote) zwerm was, hoopte ik dat het wel mee zou vallen en twee weken geleden alleen wat speeldopjes gezien. Nu dus gesloten doppen (stuk of zes). En nog wat niet gesloten ook. Na beraad kunstzwerm maken, maar de oude moer na twee keer de hele kast doorgelopen te zijn niet gevonden. Dus alles afslaan in een andere kast.

Na enige tijd zie ik de oude moer onder op de stelling van de kunstzwermkast lopen. Ik probeer haar te pakken, maar ze valt langs de vliegplank in het groen. Weer onvindbaar. Ik heb een plankje gezet van de grond naar de plank (ca. 20 cm hoog). Ik hoop dat ze de weg terug vind.

Maar hoe nu verder. Als ik haar terugvind krijg ik met de gesloten doppen niet meer op tijd winterbijen en wil ik volgende week de doppen breken en dan verenigen. Maar wat als ik haar niet meer terugvind. Ben ik dan mijn volkje weer kwijt?

--
Mvg Jeroen van Tol

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door m.kolsters. » zo 29 jun 2008, 21:43

De Moer is al terug.
En als je nu de doppen gaat breken(7dagen) heb je nog winter bijen genoeg(half aug.half sep.)kan nog makkelijk goed komen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door Jeroenvt » zo 29 jun 2008, 21:46

m.kolsters. schreef:
De Moer is al terug.
En als je nu de doppen gaat breken(7dagen) heb je nog winter bijen genoeg(half aug.half sep.)kan nog makkelijk goed komen.

Je bedoelt de moer is terug op de oude kast? Of in de nieuwe? En wat doe ik dan met de afgeslagen bijen?

--
Mvg Jeroen van Tol

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door A.A. Staals » ma 30 jun 2008, 07:33

Jeroenvt schreef:
Nu dus gesloten doppen (stuk of zes). En nog wat niet gesloten ook. Na beraad kunstzwerm maken, maar de oude moer na twee keer de hele kast doorgelopen te zijn niet gevonden. Dus alles afslaan in een andere kast.
Mvg Jeroen van Tol


Jeroen
Waarom alles afslaan in een andere kast? Wat gedaan met hetgeen je afgeslagen hebt? In zo'n geval kun je het best alle doppen breken.Dan kun je later proberen een kunstzwerm te maken. Als je een kunstzwerm maakt is het aan te raden alle doppen te breken, dan weet je dat je de dertiende dag doppen moet breken. Met doppen die er instaan weetje nooit wanneer die uitlopen.

ad staals

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door Jeroenvt » ma 30 jun 2008, 09:40

Alles afgeslagen omdat ik een kunstzwerm wilde maken en de moer niet kon vinden. Als je alles afslaat heb je toch automatisch de moer?

En het is toch omdat de oude moer er nog inzat dat je kunt zeggen dat ze na een week uitlopen?

--
Mvg Jeroen van Tol

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door ainanc » ma 30 jun 2008, 09:48

Ik kon zelf ook van een kast de moer niet vinden. Heb dit opgelost door het maken van een vlieger. Dus de kast enkele meters verplaatsen, op de oude plek een soortgelijke kast met de helft van de ramen van de oude kast met broed(BRIAS), honing en stuifmeel. De vliegbijen vliegen terug en trekken doppen.

Abdurr Inanc

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door A.A. Staals » ma 30 jun 2008, 10:11

Jeroenvt schreef:
Alles afgeslagen omdat ik een kunstzwerm wilde maken en de moer niet kon vinden. Als je alles afslaat heb je toch automatisch de moer?

En het is toch omdat de oude moer er nog inzat dat je kunt zeggen dat ze na een week uitlopen?

--
Mvg Jeroen van Tol

Jeroen.
Zoals jij dat doet vliegen de vliegbijen terug naar het broed. Om doppen tetrekken zijn jonge voedsterbijen nodig, geen oude vliegbijen. Oude moer nog in de kast wil niet zeggen dat na een week de jonge koningin uitloopt,dat kan de volgende dag al.

ad staals

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door Jeroenvt » ma 30 jun 2008, 11:05

A.A. Staals schreef:Jeroen.
Zoals jij dat doet vliegen de vliegbijen terug naar het broed. Om doppen tetrekken zijn jonge voedsterbijen nodig, geen oude vliegbijen. Oude moer nog in de kast wil niet zeggen dat na een week de jonge koningin uitloopt,dat kan de volgende dag al.

ad staals

ainanc doet hetzelfde toch?

Euh, Martha?

Anyweg, Wat was de oorspronkelijke oplossing. Dus ik heb vijf zes gesloten doppen in een jong volk en ik kan de moer niet vinden. 2x bk en 1x hk. En wat nu. Gewoon doorgaan met mijn plan om eea samen te voegen?

--
Mvg Jeroen van Tol

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door ainanc » ma 30 jun 2008, 11:17

Nu weet je dus niet van wanneer deze doppen zijn en weet je ook niet wanneer ze uitkomen. Of je moet elke dag gaan luisteren in de avonduren. Alnders krijg je dus meerdere nazwermen.


Abdurr Inanc

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door LWPisa » ma 30 jun 2008, 11:38

Als je doppen hebt zou ik er in ieder geval 1 of 2 in aparte kastjes doen (afleggertjes), dan heb je reserve en meer kans op een bevruchte moer over een tijdje...

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten