hoelang duurt het nog?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:
hoelang duurt het nog?

Bericht door Ivo » do 24 jul 2008, 21:05

Ik denk dat ik vorig weekend een nazwerm heb geschept. Een forse zwerm, 5 ramen dik. In een 6 ramer gedaan met 6 x kunstraat. Ik had verwacht dat ze zeer snel een paar ramen uitgebouwd zouden hebben zodat de moer aan de leg kon. Het tegendeel is waar. Na 8 dagen nog maar krap 2 raampjes half bebouwd...

Dan zullen ze wel gaan bouwen als de moer bevrucht is en wil gaan leggen, hoe lang gaat dat nog duren?

Ivo

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door de vos roger » do 24 jul 2008, 22:34

Ivo na enkele dagen de zwerm bijvoederen,ze zullen dan wel de raten uitbouwen om het voedsel in op te slaan.

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Hans van der Post. » do 24 jul 2008, 22:36

Ja Ivo ik weet niet hoe het met jou drachtgebied is gesteld maar hier in Oegstgeest is het ondanks het mooie weer afgelopen. Je zult eens in je grote kast moet kijken; haal daar een raam met broed in alle stadia uit en hou hem "plat" schud dan krachtig. Regent het dan nectar? dan zit je goed. Je weet dan dat er wat met de nazwerm niet in orde is. Nauwelijks nectar; ga je nazwerm met kleine beetjes voeren bv halve jampost suikerwater 1 op 1 per dag.

Hans

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Ivo » vr 25 jul 2008, 10:01

Hans en Roger, ik zag wel dat er een klein beetje honing was binnengebracht, dat hebben ze bovenin de raten opgeslagen (die ze dus wel bebouwd hadden). Ook heb ik er een raam met voer en stuifmeel ingehangen ivm dreigend voer tekort.

ik dacht dat ze wel zouden gaan bouwen ivm de moer die de eitjes kwijt moet... Als het een nazwerm is, hoeland duurt het dan nog voordat zij "moet" gaan leggen?
ivo

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door de vos roger » vr 25 jul 2008, 10:44

Ivo als de jonge koningin nog onbevrucht was dan mag je op 14 dagen rekenen voor je eitjes zal zien.En met dat mooie weer nu moet dat wel lukken.[:)]

roger

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Ivo » vr 25 jul 2008, 11:21

Ah, dat is goed Roger, nog een klein weekje dus. Het volk is verder rustig en vriendelijk. Ik heb geen moer gezien maar omdat het zo rustig is en omdat ze niet direct teruggevlogen zijn naar de plaats waar ik ze geschept heb (15 meter verder) ga ik er van uit dat er wel een moer in zit.

Dank jullie.
ivo

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Dirk Blanken » vr 25 jul 2008, 18:00

Ivo,
Een voorzwerm met een leggende oude koningin is 2 x zo groot als de 1e nazwerm en kan dus veel meer voer meenemen om te bouwen.
Bovendien gaat de koningin direct leggen.
Vaak is de bak 11 ramen in een week uitgebouwd en 3 a 4 ramen al belegd en meer kan ook.
Een nazwerm met de jonge koningin is veel minder ontstuimig en de honing die ze boven de uitgebouwde ramen opslaan is waarschijnlijk uit de oude kast meegenomen.
Misschien was er in de oude kast na twee weken slecht weer ook niet veel voer meer aanwezig, die zou ik ook even controleren.
Na een paar dagen ramen met voer en stuifmeel uit andere volken bijzetten is prima en langzaam voeren ook.
Meestal duurt het bij goed weer een dikke 10 dagen voordat de koningin gaat leggen, laat ze dan maar weer extra bouwen door de voerramen naar buiten te zetten en Kunstraat tegen het broednest.
Overigens kan je een zwerm van 5 ramen dik en die bezet meer ramen als de ramen uitgebouwd waren direct in een bak van 10 of 11 ramen doen.
Begin dan met een lege bak stort daar de zwerm in en de kunstraatbak er direct bovenop zetten.
Ze kunnen dan nog trossen onder de kunstraatbak en dan gaan ze er zeker niet meer vandoor, bovendien is het veel makkelijker.
Ik ben de laatste dagen alle volken vooral de nieuwe volken aan het controleren op eitjes(paar ramen omhoog)en voer en voer ze dan totdat ze weer een kg of acht voer dat is ruim 4 raten bomvol hebben dan is de volgende slecht weer periode zeker overbrugbaar en kan je rustig andere dingen gaan doen.
Zeker als de volken veel moeten uitbouwen moet je blijven voeren.
Zodra de 2e bak eronder gaat met 4 geslingerde koolzaadramen(BK) en 7 kunstraat waar van er 3 in de bestaande BK gaan en 3 broed in de nieuwe BK, moet je gaan voeren.
Ik doe dat niet zo dun als 1 : 1 maar ongeveer 10% water in de verzadigde suikeroplossing(Duitsland)
Dan kunnen ze in ieder geval de enzymen in het voer aanbrengen.
Zorg dat je volken altijd een buffer hebben van 5 tot 10 kg voer dan kunnen ze tonen wat ze waard zijn.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 27 jul 2008, 02:08

Eens even wat dieper in de praktijk opgaan!!

-Ik geef kunsraat altijd zoveel mogelijk in de bovenbak. Meer warmte en volledig aansluiting op onderste bak. Dwz een beter uitbouw. Bij de onderste bak kouder en mindere uitbouw...dat wil zeggen bij de zijkanten en onderkant van het raam niet altijd een even goede uitbouw.

-Veel voeren helpt idd een goede opbouw van het volk. Daar schreef Joustra en Minderhoud al over: het hanteren van 'de suikerpot of het suikervat'.

-Geef je ze nu nog kunstraat?? En tot wanneer doe je dit nog?? (Ik heb van de week nog een groot volk een hele bak kunstraat gegeven. Combi-ramen wel te verstaan!! Zal mij benieuwen.)

Ik doe dat niet zo dun als 1 : 1 maar ongeveer 10% water in de verzadigde suikeroplossing(Duitsland)
Dan kunnen ze in ieder geval de enzymen in het voer aanbrengen.


Ik voer dus wel 1 op 1. Veel water is prima!! Goed voor het broed en de oplossing wordt lekker snel opgenomen. Verder lijkt het me onzin dat er alleen maar enzymen in de wat dikkere oplossingen zouden komen..(als je dat suggereert). Zodra een bij suiekrwater opneemt zullen er enzymen bij komen...lijkt me . Als het gaat om dunnere of dikkere oplossigen maakt niet uit.

Een buffer alleen is niet genoeg. Als er geen nectar of suiker water meer binnenkomt dan stokt de eileg. Veel opgeslagen voer kan dat wel een paar dagen uistellen maar een constante flow van inkomend voedsel lijkt mij noodzakelijk om een tijdelijke broedstop tegen te gaan. Iets wat je vanaf 1 aug. niet meer wilt.
Ik heb de meeste jonge volken allemaal een raam losse suiker mee gegeven. Dat werkt ook om de volken een beetje te onderhouden en op gang te houden. Zo hoef ik ze ook wat minder vaak te drijfvoeren.


jp

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Ivo » ma 28 jul 2008, 09:41

Gisteren even controle gedaan. Eitjes gevonden! Inderdaad 14 dagen na het scheppen. Er is honing binnengekomen. Ook overgehangen in een 10 ramer met 2 sluitblokken. Het is inderdaad een grote nazwerm als ik jullie reacties lees. En als ze inderdaad e.e.a uitgebouwd hebben zal het krap worden tussen de ramen... Misschien dat ik nog een leeggeslingerde hk er op zet, daar zit ook nog wel wat voer in.
Ivo

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door de vos roger » ma 28 jul 2008, 23:20

Ivo, gewoon de twee sluitblokken wegnemen en op één romp overwinteren.
Beetje bij beetje bijvoederen als er geen dracht meer is.
Jonge volken overwinter ik steeds met succes op een broedbak.

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten