dekplankje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

dekplankje

Bericht door van trijp » vr 08 aug 2008, 16:46

beste
Even een overweging bij het gebruik van afdekking boven de ramen.
Wat is voldoende, goed of het beste om te gebruiken als afdekking.
Het houten dekplankje,voldoet goed makkelijk schoon te maken, maar past niet goed op een kunststofkast. Plastic past wel op kunststofkast maar is dampdicht. Daarom denk ik aan het ouderwetse dekkleedje. Heeft ook zijn nadelen maar is dampopen.Moet nog even verder met overwegen.
gr. rini

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dekplankje

Bericht door Dirk Blanken » vr 08 aug 2008, 19:06

Rini,
De kast/deksel zelfs is ook dampdicht.
Een kleedje wordt zeiknat en wordt erg koud.
Ik laat het plastic er gewoon op en zorg dat de kasten iets voorover staan dan vloeit het vocht af via de bodem en ev het vlieggat.
Nooit gemerkt dat het het volk schaadt.
Een oude korf kan je ook volgooien met water omdat hij volledig dichtgekit is.
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: dekplankje

Bericht door de vos roger » vr 08 aug 2008, 23:10

Een dekkleedje is prima als je een verluchtingsroosterje op de zijkanten van je deksel hebt.Plastic zou ik in de winter toch niet gebruiken,ook als je kasten voorover hellen blijft er toch vocht onder zitten.
De kunststofkasten van Marc Misotten zijn ook van verluchtingsroosters voorzien.

roger

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dekplankje

Bericht door Dirk Blanken » za 09 aug 2008, 18:19

Zolang ik kunststofkasten met plastic onder het deksel uitwinter op gemiddeld 14 ramen bijen lijkt me verandering niet echt nodig.
Ook lijkt me een schoorsteen bovenop om de warmere lucht af te voeren ook niet bevordelijk.
Het honing/suikergebruik gedurende de winter zal dan stijgen.
Het volk zal dan droger overwinteren maar heeft meer energie nodig om zich warm te houden.
Dirk.


dertiende

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: dekplankje

Bericht door Eddy Geurtsen » za 09 aug 2008, 19:59

Het probleem waar we het hier over hebben is eigenlijk: condens. Condens ontstaat als warme lucht (waarin relatief veel vocht in opgelost is) tegen een koud oppervlak komt. Damptransport gaat altijd van warm naar koud, vandaar ook dat de vochtdruppels aan de binnenzijde van de kast hangen. De oplossing? Beter isoleren. Als je het plastic zeiltje goed isoleert d.m.v. een plaat tempex o.i.d. zal de temperatuur van het zeiltje aan weerszijden nagenoeg hetzelfde zijn waarmee het condensprobleem is opgelost.

Met afvoeren van de warme lucht bereik je hetzelfde, het wordt aan de binnenkant dan net zo koud als buiten, maar ik denk niet dat we dat nastreven.....

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: dekplankje

Bericht door Astrid Schoots » zo 10 aug 2008, 13:51

Damp is niet verkeerd; sterker nog, de bijen hebben het nodig 's winters.
Eerst om de suiker en de honing te kunnen opnemen en verteren, en vanaf ongeveer januari om het broed vochtig te houden. Zeker wanneer het buiten vriezend weer is moeten ze opboksen tegen de lage luchtvochtigheid.
Je ziet de bijen niet voor hun lol hun leven wagen in februari/maart bij half dichtgevroren vijvers, om toch maar wat vocht te vinden. Als je kast van boven goed geïsoleerd is, en van onder wat luchtig, zal de condensvorming heel matig zijn. De overtollige condens loopt langs de zijwanden naar beneden en moet wel naar buiten kunnen lopen. De bijen hebben daarvan geen last, alleen de onderste kantramen. In een glazen observatiekast kan je zien hoe de bijen vlak buiten de wintertros de damp oplikken.
Astrid

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dekplankje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 aug 2008, 14:31

Ik heb ook wel eens kleedjes of plastic gaas gebruikt bij mijn Segebergers. Het gevolg: een hele natte deksel en bovenste lege broedkamer. Zou je een leeg uitgebouwd raam daarboven inhangen gaat de boel zeker schimmelen.
Een stuk plastc op de Segerberger 'als dekplank' schilt zeker. Wat schijnt te werken om de deksel mooi droog te houden is een klein plastic dun latje tussen de deksel en de bovenste rand te leggen (mag niet teveel uitsteken). Er is dan net genoeg ruimte om de waterdamp weg te krijgen. Ik heb deze tip ook maar afgezien.
Verder wat ik veel tegenkom is dat het water in de houten lat gaat zitten die onder de alluminimum strip is bevestigd. Dit houten latje wordt helemaal zwart hierdoor en krijgt een viezig uiterlijk. Ook de oortjes!!! van de toplatten worden zo zwart! Zomers zijn ze wel weer droog maar ik stoor er wel aan. Bovendien worden de oortjes zo brosser en zwakker en kunnen daardoor eerder afbreken.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten