Kunstraat uitbouwen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Kunstraat uitbouwen

Bericht door remolen » za 09 aug 2008, 21:42

Hoe lang duurt het tot een goed actief volk kunstraat uitgebouwt heeft ? Ik vind hier eigenlijk niks van op het forum en ook niet in de boeken. of verschilt dit gewoon zo veel.
groet Rene

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen

Bericht door Bart de Coo » za 09 aug 2008, 23:17

De 'uitbouwsnelheid' hangt af van heel wat zaken, zoals de tijd van het jaar, de omvang en de genetische aanleg van het volk en de vraag of er dracht is of niet, om de belangrijkste maar te noemen. Nog een belangrijke factor: is het volk een zojuist geschepte zwerm of niet?

Paar ervarinkjes. Je volk zit op 10 ramen en je doet in de eerste week van april je voorjaarsinspectie. Je besluit een 'bouwraam' in te hangen, dat is een raam zonder draad of kunstwas, met de bedoeling om er darrenraat in te laten bouwen. Zo kun je de bouwdrift van je volk bepalen, voorkom je dat er elders - op ongewenste plaatsen - darrenbroeisel ontstaat en kun je darrenraat uitsnijden, zodra het verzegeld is - dit in verband met de varroabestrijding. Zo'n raam is hoogstens binnen anderhalve week uitgebouwd. Daarna ga je waswafels van werksterraat inhangen, 1 tegelijk en tegen het broednest aan. Is binnen een week gepiept.

Maar dan een zwerm. Dit jaar twee grote nazwermen geschept. Diezelfde avond op 10 waswafels broedkamerformaat gestort. Binnen een week hele broedkamer uitgebouwd (!), gauw een uitgebouwde honingkamer erop gezet.

Dan een mooie voorzwerm in een ronde korf. Kan binnen een maand vol zitten. Pas maar op dat ze niet opnieuw gaan zwermen!

Dan een veger. Ik sla bijvoorbeeld 8 ramen af. Ik hang in een tienramer 1 uitgebouwd raam en de rest is kunstraat. Bijvoeren natuurlijk. Zat bij mij eind juli op ongeveer 7 uitgebouwde ramen.

Het zijn maar wat ervaringen. Je vraagt jezelf hardop af 'of verschilt dit gewoon zo veel?' Ja dus.

Groet,

Bart de Coo

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen

Bericht door Dirk Blanken » zo 10 aug 2008, 19:23

Bart,
Een nazwerm groot OK maar die hebben meestal niet zoveel haast.
De koningin is onbevrucht en het duurt meestal zo'n 10 dagen voordat ze eitjes begint te leggen.
Meestal blijft het tot 10 dagen tot 6 ramen gedeeltelijk uitgebouwd en na 14 dagen de rest bij goede dracht of voeren.
Jouw weergave lijkt me meer voor een voorzwerm met een van het begin af leggende koningin.
Maar hoe krijg je die grote nazwermen tussen de ramen van die enkele bak, zet je er dan een extra bak op en sluit dan af.
De bijen gaan dan aan de dekplank of deksel hangen en gaan daar bouwen.
Een zwerm wil eerst trossen dus waarom niet eerst een lege bak, daarin de zwerm storten en de kunstraatbak er bovenop.
Na een paar dagen de onderbak verwijderen.
Veel makkelijker en de bijen kunnen trossen naar behoefte.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen

Bericht door jawi » zo 10 aug 2008, 21:06

Ik heb een volk dat nu in een 6-ramer zit(nazwerm van 21-06), 3 ramen broed en 3 ramen voer. Ze krijgen nu om de dag een half jampotje verdunde bee-fit.
Kan dit volk nog met 4 vellen kunstraat(of waswafels, een veel mooier woord) in een 10-ramer de winter in?
Of kan ik beter proberen 4 uitgebouwde ramen te lenen? Of inwinteren in een 6-ramer?

Groeten,
Jan-Willem

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen

Bericht door Bart de Coo » zo 10 aug 2008, 22:21

Dirk,

Nou je het zegt, ik zit een beetje te liegen. Het waren in werkelijkheid twee keer zo veel nazwermen, namelijk vier. Ik bedoelde gewoon 'een grote zwerm' dus en ik had dus beter geen 'nazwerm' kunnen schrijven. Die heb ik in 2 bakken op elkaar gegooid, dus 2 nazwermen 1 bak.

Als ik een een zwerm schep en ik doe hem in een kast, dan plaats ik bovenop de kast met waswafels een lege honing- of broedkamer. Daar gooi ik de zwerm in. Dan wacht ik een minuutje of vijf. Het meeste volk is dan al tussen de ramen gezakt. Vervolgens til ik de lege broedkamer op en schud hem flink af. Dan veeg ik de laatste bijen met de ganzenveer eraf. Zo'n zwerm laat heel makkelijk los. Dan geef ik vaak nog een klein beetje rook; daardoor zie je ze als de bliksem tussen de raten schieten. Met de ganzenveer veeg ik de bijen van de randen weg naar binnen en tot slot doe ik het deksel erop.

Jouw truc zal ik zeker eens proberen. Ik had er al eens over gelezen, maar nog nooit uitgetest.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen

Bericht door Bart de Coo » zo 10 aug 2008, 23:11

Rene,

Ik vergeet nog een belangrijke factor: de leeftijd van de bijen. Ik geloof dat bijen het liefste bouwen vanaf het moment dat ze een dagje of 10 oud zijn, geloof ik. Van die wetenschap moet je gebruik maken. Een veger die al zijn vliegbijen verliest en beschikt over vooral jonge bijen, bouwt dus graag. Een vlieger - een volk zonder broed, maar met de oude moer waar de vliegbijen op zijn afgevlogen - bouwt dus niet graag: het heeft immers overwegend vliegbijen. Een vlieger zet je dus op uitgebouwde raten.


Jan-Willem,

Volgens mij hoef je geen ramen te lenen. Het is nog niet eens half augustus en je bent dus ruiiiiiiim & royaaaaaal op tijd met inwinteren - ik heb 6 volken op de heide staan en voordat ik aan inwinteren ga denken, zijn we een maand verder! 1 oktober is een mooie streefdatum, dan moet je klaar zijn. (Maar ik ga er meestal overheen [:(])

Ik heb net zo'n volkje als jij, een nazwerm, geschept tijdens Nederland-Roemenie, dat was 17/6, geloof ik. Ze hebben tot een week geleden in een 6ramer gezeten. Twee weken geleden zaten ze op vier ramen bebroed& goed bezet en ze waren begonnen de ramen 1 en 6 uit te bouwen. Ik heb het volkje naar de heide gebracht om te groeien. Ik heb ze dus een week geleden overgehangen in een 10ramer. Ik heb de kast verder opgevuld met waswafels en op de kast een pak suikerdeeg van 2,5 kilo gelegd. Het duurt wel even voordat ze dat op hebben. Als ze terug komen van de hei, moet ik maar zien hoe ver ze zijn en daar de hoeveelheid wintervoer op afstemmen. Ik vind dus dat je het volk moet overhangen in een 10ramer en dat je moet doorgaan met drijfvoeren, zoals je bezig bent.

(Het allerbeste zou zijn om die nazwerm te verenigen met een groot volk met een ouwe moer - als je tevreden bent over dat jonge moertje natuurlijk. Die ouwe moer knijp je dan eerst dood voordat je verenigt. Zo krijg je een ijzersterk wintervolk op twee bakken waarmee je tenminste gauw voorjaarshoning kunt halen. Maar ja, je moet klein beginnen, niet waar? [^])

Denk nog even aan de varroabestrijding. Moet je nu doen. Dit jaar kon je in Bijenhouden lezen dat je winterbijen geboren worden tussen half september en half oktober. De eerste 'winterbijeitjes' worden dus gelegd vanaf de derde/vierde week van augustus. Het zou dus mooi zijn als je rond die tijd al een plaatje tymovar op je volkje hebt liggen.


Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten