braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door remolen » zo 10 aug 2008, 20:47

wat ik ontdek is volgens mij braamraat, De bijen bouwen bovenop de ramen als het ware tussen 2 kasten. Wat kan ik hier aan doen? Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Deugen mijn kasten dan niet of is het wel gewoon ? Ligt het mischien aan de ramen ?

Heb wel eerst gezocht op het forum maar vond hier niks over.
Groet Rene

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door m.kolsters. » zo 10 aug 2008, 21:10

Te veel ruimte,als je een vlake dekplank hebt 5 mm. ruimte is voldoende voor de bijen om er tussen door te gaan.
Minder dan kitten ze alles vast.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 10 aug 2008, 22:49

Probleem bij veel kasten is: waar zit de bijenruimte. Als de bijenruimte boven de ramen zit, dan kun je een dekplank gebruiken die vlak is, geen "ophoograndjes" rondom de dekplank. Zit de bijenruimte onder de ramen, dan is de bovenkant van de ramen bijna gelijk met de bovenkant bak. Ook zijn er kasten waar gewoon niet goed is nagedacht over de verdeling van de bijenruimte, de afstandsrepen zijn er op goed geluk in bevestigd. Op deze manier komt het al snel voor dat er teveel ruimte zit tussen twee bakken, waardoor braamraat wordt aangezet.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door Bart de Coo » zo 10 aug 2008, 23:23

Ik zou nog heel graag eens willen weten hoe groot die bijenruimte nou precies is. We hebben allemaal wel eens gehoord van dhr. Langstroth, een Amerikaan die in de jaren '50 van de 19e eeuw de buienruimte ontdekte en de kast ontwierp waarmee we tot op de huidige dag werken. Langstroth bepaalde de bijenruimte in inches en niet in centimeters. Dat is dus vragen om onduidelijkheden. Verder is sindsdien door koninginnentelers doelbewust aangestuurd op grotere cellen, met als achterliggende gedachte dat je dan grotere bijen zou krijgen en meer honing zou halen. Zou daardoor die bijenruimte niet wat groter zijn geworden dan in de tijd van Langstroth?

Welke proefjes deed Langstroth precies met zijn bijen om die ruimte te bepalen? Zouden we dat niet eens kunnen overdoen met zijn allen? Dan kun we voor eens en voor altijd vaststellen hoe groot die bijenruimte nou precies is, tot op de nanometer nauwkeurig!

Leuk idee voor een nieuwe topic in de rubriek 'bedrijfsmethoden en materialen'?


Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door maartenkleijne » zo 10 aug 2008, 23:50

als de bijen natuurbouw maken vormen ze eerst een 'vel' van bijen die met hun poten in elkaar haken om en om, en 2 lagen dik zodat ze de raat tussen zich in kunnen bouwen. Die in elkaar gehaakte bijen vormen steeds tussen 6 bijen een zeshoek: de toekomstige cel.
Als je een raam eruit trekt waarin ze net aan het bouwen zijn, lijkt het op een heel vol en dichtbezet raam maar bij de geringste stoot vallen ze uit elkaar en houdt je een leeg raam of een heel dunne wasraat over.
Ik denk dat de bijen ruimte ongeveer 6 in elkaar gehaakte bijen (en dan de binnen ruimte tussen de zes bijen) groot is: 1 cel dik en dus afhankelijk is van het formaat van de bijen en van de manier waarop zij hun poten krommen tijdens het in elkaar haken.

gr,
maarten

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door ivar » ma 11 aug 2008, 00:03

jeetje, wat denk je van " niet kleiner als 5 mm en niet groter dan 8 mm " want < 5mm wordt dicht gekit en > 8 wordt dicht gebouwd met raat.


heb ik wat mis kolega's

groetjes hans

a land flowing with milk and honey

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door Oude Essink » ma 11 aug 2008, 09:46

Hallo Bart,
Langstroth en de bijenruimte: ik doe het precies uit de doeken in mijn kopstukken: Langstroth
http://www.bijenhouden.nl/pagina/kopstu ... troth.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door Bart de Coo » ma 11 aug 2008, 13:33

Kijk Ivar, dat bedoel ik. 8 mm is volgens mij echt veels te veel. Onduidelijkheid alom. Hoog tijd om nu eens op de nanometer nauwkeurig (opnieuw?) vast te stellen hoe groot die ruimte is.

Hennie, bedankt, leuke tip, ik heb het gelezen inmiddels. Toch staat er niet in hoe Langstroth de ruimte rondom de raampjes vaststelde, maar ja.



Groet,

Bart

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door Dirk Blanken » ma 11 aug 2008, 18:39

IK denk dat het ook genetisch bepaald wordt of bijen bouwen in de z.g. bijenruimte 7 a 8 mm.
Ook heeft de sterkte van het volk en de ruimte beschikbaar er mee te maken.
De segeberger kasten die ik heb gekocht bij het Ielgat waren slechts aangepast in de hoogte voor het simplexraam en hebben een bijenruimte van 26 mm :2 = 13 mm.
Mijn ligustica's bouwen er niet tussen maar de macedonische Cecropia vullen het op en zetten er broed en honing in.
In middels heb ik de ruimte verkleint tot 8 a 9 mm en nog steeds wordt er tussen gebouwd.
Je kan dus niet generaliseren.
Een afstand tusen 5 en 8 mm is waarschijnlijk het beste.
Braamraat zonder voer of broed vind ik niet erg.
Dirk


dertiende

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door ivar » ma 11 aug 2008, 23:10

yep, dat bedoel ik, als je je maat tussen de 5 en 8 mm houd zit je in de goede richting, denk ik. bij de langstroth is de maat iets meer als 8 mm als je de insches om rekend in mm.

gr hans

a land flowing with milk and honey

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten