Heide honing.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Walter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 02 jan 2006, 11:46
Locatie: Belgie
Contacteer:

Heide honing.

Bericht door Walter » ma 18 aug 2008, 20:54

Dit jaar heb ik voor de eerste keer beienkasten naar de heide gebracht. Ik hoor dat het zeer moeilijk is om de heidehoning te slingeren. Wie heeft ervaring met het slingeren van de heide honing en hoe pak ik dat het beste aan.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Heide honing.

Bericht door Bart de Coo » di 19 aug 2008, 00:21

Mocht de heide honing geven dit jaar - ik heb er een zeer hard hoofd in - dan hoop ik dat je honingkamer voorzien is van honingraampjes die al verschillende keren gebruikt zijn: die zijn namelijk lekker stevig. Veel imkers laten hun bijen zelfs doelbewust in de honingkamer broeden, met de bedoeling om bebroede, dus stevige raampjes te krijgen.

Als je de heidehoning afneemt en gaat slingeren, dan heb je een kolbtoestel nodig. Ik weet niet precies waar dat 'kolb' vandaan komt. Misschien is het een merknaam. In dat geval had ik 'Kolb-toestel' moeten spellen. Er zijn ook nog andere handigheidjes verkrijgbaar. Met dit kolbtoestel ga je 'prikken' in de honing, die zich natuurlijk nog steeds in de cellen bevindt. Heidehoning heeft namelijk de unieke eigenschap om op te stijven, maar om weer vloeibaar te worden, zodra je haar in beweging brengt.

Zodra je een raampje aan weerszijden 'gekolbt' hebt, kun je het slingeren. Ik zou heel rustig beginnen met slingeren, want je raampjes gaan gauw kapot. Verschillende keren omdraaien, rustig slingeren. Veel imkers slingeren hun heidehoning bovendien in een verwarmde ruimte: ook daarvan wordt de honing iets vloeibaarder.

Als je een raampje plat neerlegt om te kolben, leg het raampje dan op een uitgeslingerd of op een leeg raampje. Zo houd je de tafel een beetje schoon. En gebruik natuurlijk een makkelijk te reinigen ondergrond, zoals een grote snijplank, of van mijn part een verse, platgestreken vuilniszak. Zorg er verder voor dat het raampje met de bovenlat naar je toe ligt. De cellen wijzen immers omhoog en zo zul je bij het kolben de raampjes wat minder beschadigen.

Dan moet je de honing nog zeven. Omdat heidehoning zo taai is, gaat dat zeer langzaam. Maar ook daarvoor heeft de ervaren heide-imker een truc. Hang in de emmer die onder je slinger staat een schone panty. Als de emmer vol genoeg zit, dan trek je heel langzaam en voorzichtig de panty uit de emmer. Je hebt waarschijnlijk een stevig, rond stuk balk nodig hebben, waar je de panty omheen kunt winden - een stuk bezemsteel bijvoorbeeld. Terwijl je de panty langzaam om het stuk balk windt, pers je de honing eruit.

Onmiddellijk afvullen, want nu is de honing vloeibaar. Als je de honing laat zitten in de emmer, stijft ze weer op.

Collega-forumdeelnemers nodig ik bij dezen van harte uit om mij te verbeteren en aan te vullen.


Groet,


Bart

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heide honing.

Bericht door A.A. Staals » di 19 aug 2008, 08:09

Bart de Coo schreef:


Als je een raampje plat neerlegt om te kolben,.... Zorg er verder voor dat het raampje met de bovenlat naar je toe ligt. De cellen wijzen immers omhoog en zo zul je bij het kolben de raampjes wat minder beschadigen.


Collega-forumdeelnemers nodig ik bij dezen van harte uit om mij te verbeteren en aan te vullen.


Groet,


Bart

Maakt het echt verschil of de bovenlat naar je toe ligt of niet?

ad staals

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Heide honing.

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 19 aug 2008, 10:16

Hoi Bart en Ad,

Ik leg het raampje altijd met de bovenlat van me af. Ik kolb dan een beetje naar me toe. Ik ben denk ik te lang of m'n tafel is te laag. Ik ben het wel met Bart eens dat je met het kolb toestel onder de goeie hoek in de raten port.

Ik warm de ruimte altijd aardig op. Het is vaak een dag stevig zweten voordat alles geslingerd is. Het zeven doe ik meestal in twee keer. De eerste keer alleen door de grove zeef. Ik heb planken gemaakt met een rond gat waar de grove zeef in kan. Vaak gebruik ik er meer dan 1 (3 in mijn geval). Dan kun je doorgaan met de volgende terwijl de andere nog doorloopt. Regelmatig maak ik ze tussendoor ook nog schoon. (Wel zorgen dat ze weer goed droog zijn als je ze weer gebruikt)

Als alles in emmers zit dan zet ik ze thuis in de convectorput (Verwarming in de vloer) Dan warmt de honing mooi geleidelijk op. Daarna doe ik ze door de fijne zeef. De honing loopt dan goed door.

Waar ik bij de heidehoning ook altijd op let is dat je de slinger niet te ver leeg laat lopen. Gewoon zorgen dat er een goeie laag honing in je slinger blijft staan. Dan is de slinger een stuk zwaarder en blijft hij beter staan als je slingert. Bij gewone honing maakt het niet zoveel uit want die floddert er wel uit.
Dan moet je wel een slinger hebben die onder de kooi voldoende ruimte heeft natuurlijk.

Wat je dan ook nog kunt doen is een gaspitje (Camping pitje)onder de slinger zetten. Dan verwarmt de geslingerde honing ook iets op en zou je ze direct door de dubbele zeef kunnen laten lopen. Het heeft echter niet mijn voorkeur om het zo te doen omdat de onderste honing dan misschien te warm wordt en er veel vocht in de lucht komt die wordt opgenomen in de honing met alle gevolgen van dien.

Heide honing slingeren is en blijft een zware klus. Ieder jaar weer denk ik: 'Ik ga met minder volken naar de heide' maar ieder jaar weer zijn het er even veel of meer.

Jaap

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heide honing.

Bericht door A.A. Staals » di 19 aug 2008, 12:38

Jaap van Assenbergh schreef:

Ik ben het wel met Bart eens dat je met het kolb toestel onder de goeie hoek in de raten port.






Ik niet.

ad staals

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide honing.

Bericht door Piet Jager » di 19 aug 2008, 13:01

Dag Walter,

Kijk op: http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=7835

Daar wordt ermee gewerkt!

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten