bijen en spouwmuur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

bijen en spouwmuur

Bericht door piml »

De discussie over het weghalen van bijen in de schoorsteen kan ik mij op dit forum wel herinneren.

Maar hoe zit het met de dames die zich in de spouwmuur hebben genesteld. Een ongediertebestrijder is het niet gelukt (gelukkig maar) om de bijen dood te spuiten met gif.

De bewoners zijn inmiddels een paar 100 euro lichter, en hebben nu alle hoop op de imker gevestigd. Kan ik die mensen blij maken?

Wie geeft raadt?

Mvg,

Pim Lemmers
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: bijen en spouwmuur

Bericht door m.kolsters. »

Pim er is niets mogelijk,deze bijn hebben gif in het nest en moeten nu af gespoten worden.
Ik vind het niet eerlijk als deze man het niet gewoon opknapt.
En als ik dat bedrag lees is het wel genoeg om het hele maal af te werken
Na 3 keer poeder in te spuiten is alles dood,maar de man heeft geen iede van hoeveel bijen er in een nest zitten,of wat het verschil is in aantal van bijen en wespen dat geeft ook het probleem.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen en spouwmuur

Bericht door Jaap v.Popering »

piml schreef:

Een ongediertebestrijder is het niet gelukt (gelukkig maar) om de bijen dood te spuiten met gif.


Als mensen overlast hebben van een bijenzwerm in een spouwmuur, moet hij gewoon opgeruimd worden .en is gelukkig maar niet op zijn plaats.

Als een ongedierte bestrijder dit niet lukt , is hij niet vakbekwaam en moet je je geld terugvragen .

Jaap v P
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen en spouwmuur

Bericht door Dirk Blanken »

Jaap,
Je betaalt toch niet voordat het euvel is verholpen.
Altijd zeggen stuur maar een rekening, zodat Ik het kan controleren.
Dirk



dertiende
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen en spouwmuur

Bericht door Jaap v.Popering »

Dirk Blanken schreef:
Jaap,
Je betaalt toch niet voordat het euvel is verholpen.


Ik help mensen ook wel een bij overlast , maar altijd contante betaling , anders weet je nooit of je je geld wel krijgt, je weet nooit met welke mensen je te maken hebt.
Wel met de mededeling ,na drie dagen nog overlast ,kom ik gratis terug.

Jaap v P
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: bijen en spouwmuur

Bericht door remolen »

Heb jij een vakbekwaamheidsdiploma dierplaag en houtrotverwekkende schimmelbestrijding?

Werk jij met gif bij derden?

ik heb er geen problemen mee als imkers hier en daar bij kennisen of in de straat wat werkzaamheden verrichten in deze richting. Als het echter al over contante betaling gaat en garantie heb ik het id dat je dit vaak doet. Op deze manier haal je brood uit de mond bij de plaagdierbestrijders. Erg onvoorzichtig ook om zoiets om een forum te melden.

groet Rene
Jaap v.Popering schreef:
Dirk Blanken schreef:
Jaap,
Je betaalt toch niet voordat het euvel is verholpen.


Ik help mensen ook wel een bij overlast , maar altijd contante betaling , anders weet je nooit of je je geld wel krijgt, je weet nooit met welke mensen je te maken hebt.
Wel met de mededeling ,na drie dagen nog overlast ,kom ik gratis terug.

Jaap v P
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen en spouwmuur

Bericht door Jaap v.Popering »

remolen schreef:
Heb jij een vakbekwaamheidsdiploma dierplaag en houtrotverwekkende schimmelbestrijding?

Werk jij met gif bij derden?

ik heb er geen problemen mee als imkers hier en daar bij kennisen of in de straat wat werkzaamheden verrichten in deze richting. Als het echter al over contante betaling gaat en garantie heb ik het id dat je dit vaak doet. Op deze manier haal je brood uit de mond bij de plaagdierbestrijders. Erg onvoorzichtig ook om zoiets om een forum te melden.


Welke vakbekwaamheid ik allemaal bezit ga ik op dit forum zeker niet allemaal uileggen.

Een ander punt is wat kunnen wij doen aan ongedierte bestrijders die een bijenzwerm in een boom op twee meter hoogte tegen betaling doodspuiten ???

Jaap v P
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen en spouwmuur

Bericht door piml »

Ik kan het in de mening van Jaap helemaal vinden. Mijn ervaring is dat er inderdaad te gemakkelijk bijen en hommels worden doodgespoten.......terwijl dat in veel gevallen echt niet nodig is.

En wanneer ik zelf een keertje wespen bestrijd, zonder papieren, dan heb ik het min. van VROM op mijn nek en loop ik kans op een boete van maar liefst 1500 euro!!

Pim Lemmers
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: bijen en spouwmuur

Bericht door apiario »

Afbeelding


Het is alweer even geleden, maar nu de foto,s binnen zijn , het verhaal er achter.
Na een allemerend telefoontje, over een bijen zwerm. toog ik richting Sliedrecht . Er was een zwerm gaan zitten op de muur van de keuken waar een kleine toegang was naar de spouw cq kleine ruimte Nu is het ontzetten moeilijk om de bijen uit de spouwmuur te krijgen Het beste is een sloopvergunning aanvragen bij de gemeente. Je kan er met geen mogelijkheid bij komen. Maar om dat hij net was komen aan vliegen toch maar geprobeerd om met een kastje en een bebroed raampje de koningin te verleiden terug te komen en op de raat in het kastje te gaan zitten. Dus ik het geheel opgehangen voor de opening en dan maar afwachten.
En inderdaad s,avonds waren er drie ramen met bijen in het kastje, maar een dag later thuis kreeg ik toch het vage gevoel dat de koningin er toch niet bij was . En dat bleek ook het geval, een telefoontje Mariëlle (de vrouw des huize) gaf een zorgzaam teken
De gehele keuken zat vol met bijen ,op de koelkast ,pedaal emmer, vensterbank ach noem maar op alles zat onder de bijen, Net nieuwe gordijnen, alles mooi op geverfd, alles zat er onder.
Maar hoe krijg je ze eruit? Ik heb nog geprobeerd van sodomieter op en ga buiten spelen, maar het hielp niet. Dus toen maar een kleed genomen en de keuken zo donker mogelijk gemaakt.
toen een raampje open gezet (dus daar was licht) en bijen vliegen altijd naar het licht, en daar ging het helle zootje de lucht in om bij de buren op een afdakkie neer te strijken Daar heb ik ze de volgende dag weg gehaald Nu zitten ze prinsheerlijk in de kast te koekeloeren
Maar je zal het maar meemaken duizende bijen in de keuken.

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 151 gasten