hoeveel suiker geven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
hoeveel suiker geven?

Bericht door Gerard van Gastel » za 23 aug 2008, 08:37

In een ander onderwerp lees ik dat Dirk meer dan 20 kg suiker per volk geeft, Astrid ca 17 kg.
Zelf geef ik 12 kg per volk (en moet dan in het voorjaar als ze naar het koolzaad of fruit gaan nog ramen wintervoer verwijderen.)
Wellicht is dit afhankelijk van het plaatselijke voedselaanbod in het late najaar. Verder slinger ik na de linde geen honing meer, en mogen ze alles zelf houden.
Toch vind ik het grote verschillen.
Hoeveel suiker wordt er gemiddeld gegeven als wintervoer?

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: hoeveel suiker geven?

Bericht door Eddy Geurtsen » za 23 aug 2008, 12:54

Jarenlang voerde ik "volgens het boekje" 12,5 kilo suiker per volk en dat ging meestal wel goed. Toch neig ik de laatste jaren naar meer kilo's, in ieder geval 15 kilo. Vorig jaar werd een bijenvolk in onze verenigingsstal min of meer per ongeluk door twee imkers afzonderlijk gevoerd en het volk kreeg daardoor wel 20 kilo suiker te verstouwen. Het ontwikkelde zich buitengewoon goed in het voorjaar en gaf tijdens de lindedracht, in vergelijking met de buurvolken, een prima honingoogst. Mijn theorie: Als er in het voorjaar nog ruimschoots voer voorhanden is, zal het volk eerder voor het baasje aan het werk kunnen, dus oogstbare honing halen. Datgene wat je in het najaar voert, is immers nooit verloren. Op de een of andere manier haal je daar weer voordeel uit.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel suiker geven?

Bericht door Dirk Blanken » za 23 aug 2008, 18:13

Gerard,
Ik schat bij de laatste inspectie de voorraad en noteer die.
Ik had sommige volken al eerder gevoerd en die hebben nu 3 tot 8 kg reserve voordat ik begon te voeren.
Die van 3 kg kunnen meer gebroed hebben, een productieve koningin, maar die van 8 kg kunnen meer honing gehaald hebben.
Ik neig naar het eerste.
De uiteindelijke keuze laat ik afhangen hoe volken met hun geschiedenis uitwinteren.
Ik reken de geschatte voorraad mee, maar schat alleen de grote vlakken.
Zoals al eerder gezegd, kan ik veel overtollig voer gebruiken bij het telen van nieuwe volkjes.
Dan heb ik ook het liefst volledig verzegelde raten die geen of weinig vocht opnemen tijdens het opslaan.
15 tot 17 kg is meestal genoeg totdat er nieuwe honing binnen komt.
Dirk



dertiende

steven
Berichten:66
Lid geworden op:do 14 feb 2008, 12:02
Locatie:Balkbrug
Contacteer:

Re: hoeveel suiker geven?

Bericht door steven » za 23 aug 2008, 18:50

ik heb gehoord dat elk broedkamer raam vol met honing of suikerwater 1,5 kilo weegt betekent dit dat je voor de winter dan ongeveer 15 vol voer moet hebben als je ze 15 kg voer hebt gevoerd??

gr steven

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten