nieuwe moer invoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

steven
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 12:02
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

nieuwe moer invoeren

Bericht door steven » za 23 aug 2008, 19:00

hallo,

1 van mijn volken is behoorlijk agressief en ik debk erover om er in het voorjaar een andere koningin in te plaatsen. maar kun je ook bijv een carnica moer in een 'asbakras' volk doen want ik heb gehoord dat carnica (ook buckfast) zachtaardig is.
alvast bedankt

gr steven

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer invoeren

Bericht door Dirk Blanken » za 23 aug 2008, 22:15

Steven,
100% zekerheid van lukken heb je nooit.
Zekerder is om in het voorjaar een volk op te bouwen dus een klein volkje te kopen.
En dat apart op te bouwen.
Ook kan je kleine afleggertjes maken en die rijpe doppen geven en die verder op kweken tot volwaardige volken.
Dit zijn de meest zekere methodes.
Dirk




dertiende

steven
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 12:02
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Re: nieuwe moer invoeren

Bericht door steven » zo 24 aug 2008, 17:12

en wat moet ik dan met het andere volk?

gr steven

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: nieuwe moer invoeren

Bericht door willem » zo 24 aug 2008, 18:13

steven schreef:
1 van mijn volken is behoorlijk agressief en ik denk erover om er in het voorjaar een andere koningin in te plaatsen. maar kun je ook bijv een carnica moer in een 'asbakras' volk doen want ik heb gehoord dat carnica (ook buckfast) zachtaardig is.
alvast bedankt


Hallo Steven
Vogend jaar, begin mei die moer met een ferme handdruk vaarwel wensen.
Een week later doppen breken en larven inhangen van de door jou gewenste bijen. Afhankelijk van de afmetingen van het volk opdelen in een aantal bevruchtings eenheden. Die stand laten bevruchten of naar een bevruchtingsstation gaan.In het eerste geval kun je volgende jaar of aan het einde van het seizoen een "Rasmoer" invoeren. Een rasmoer invoeren in een asbakvolk wordt meestal geen succes. In het tweede geval ben je meteen klaar, maar dat is wel meer werk.

en wat moet ik dan met het andere volk?


Honing laten halen en het volgende jaar de truuk nogeens uithalen.
Verschillende "merken" bijen op je stand geeft alleen maar onrust.
Goeten, Willem

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer invoeren

Bericht door Dirk Blanken » zo 24 aug 2008, 18:17

Steven,
Het invoeren van een nieuwe koningin in een groot agressief volk is het moeilijkste.
Ik heb eens een raszuivere koningin van Hans Roy proberen in te voeren in een klein afleggertje van een pittig volk en dat ging niet goed.
De koningin legde nog een paar eitjes/dag en was flink toegetakeld.
Dat eens en nooit meer.
Je kan het volk in het voorjaar eerst de voorjaarsoogst binnen laten halen, daarna de koningin om zeep helpen na 8 a 9 dagen volledig breken en daarbij alle ramen afslaan zodat je absoluut geen dop vergeet.
11 a 12 dagen van te voren een koninginnenteelt beginnen van een goed zachtaardig volk maar je kan ook larven ophalen bij een buckfast of carnica teler.
De rijpe doppen 11 a 12 dagen oud zet je dan tussen de ramen( ik zet er nooit 1 in maar vaak twee of drie)
Ze zijn hopeloos moerloos als je de doppen erin zet en dan worden de doppen zonder meer geaccepteerd, meestal loopt er 1 koningin uit en de andere wordt door de koningin afgestoken.
De 14e dag kan je dat controleren.
Dan rust, na 14 dagen bij goed weer is de koningin aan het eitjes leggen.
Grote volken hebben eerder dan kleine afleggers de neiging om later de koningin weer om te wisselen vooral als het rasverschil groot is.
Ik zou je aanraden om 1 of 2 afleggertjes te maken van hetzelfde volk en daar ook na ze hopeloos moerloos gemaakt te hebben rijpe doppen in te zetten dan heb je reserve als de bevruchting niet lukt.
Deze volkjes gemaakt van hetzelfde volk zijn ook vrij eenvoudig te verenigen met het hoofdvolk.
Dirk


dertiende

Menkveld
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer invoeren

Bericht door Menkveld » zo 24 aug 2008, 21:17

Steven,
Wat is een asbakkenras?? Ik ken deze term nog niet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Welke verzameling krijgt zo'n classificatie??
Evert

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: nieuwe moer invoeren

Bericht door Dirk C » zo 24 aug 2008, 21:57

beste,

In dit seizoen wil een nieuwe koningin invoeren nogal gauw lukken. Gewoon oude moer afvangen en naar het hiernamaals helpen. Nieuwe in afgesloten kooitje (met suikerdeeg) bovenop voergat zetten en honingbokaaltje eroverer. Uw wilde bijen zullen als een gek heen en weer lopen [:(!][}:)] over kooitje maar je zal zien dat ze na een dag of drie rustig op het kooitje zitten [^] en de moer aan het voeren zijn. Dan kooitje openen en bijtjes rustig suikerstop laten wegeten en dit is mij steeds gelukt, zelfs bij agressieve bijen en ik voer mijn moertjes nu toch al een jaartje of twaalf op deze manier in. Als ik me in jou situatie bevond voerde ik zeker nu nog moertje in, heb je volgend jaar mooi volkje om te starten.

met vriendelijke groet
dirk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: nieuwe moer invoeren

Bericht door wilde » zo 24 aug 2008, 22:26

Dirk schreef het al: 100% zekerheid heb je nooit bij het invoeren van een moer van een ander ras. Je kunt echter het geluk wel een handje helpen, zodat ruim 90% zekerheid te halen is. Dat gaat als volgt:

Sla van een volk 6 à 7 ramen bijen af in een 6-ramer. Haal uit dit volk 2 ramen met oud verzegeld of uitlopend broed, liefst zonder open broed, maar als het niet anders kan, dan maar met enkele cellen open broed (en opletten dat er geen doppen op zitten). Je doet dit ongeveer 10 à 12 dagen voordat je de nieuwe reeds bevruchte moer verwacht te ontvangen. Het volkje heeft naast de 2 broedramen in het midden uitgebouwde ramen met stuifmeel en verzegelde honing. Het kastje krijgt een nieuwe plek op de stand, zodat alle oude bijen zullen afvliegen. Je houdt zo uitsluitend jonge bijen over. De vliegopening maak je flink kleiner om roverij te voorkomen.

Na 10 dagen kijk je voor de zekerheid dit volkje na op doppen en verwijdert die als ze er zijn. Dan zijn ze zeker hopeloos moerloos (als ze het nog niet waren) en in een zeer goede conditie om een nieuwe leggende moer te ontvangen.

Zodra de moer er is deze tegen de avond in een afgesloten Nicothuisje met volle voorraadruimte suikerdeeg aan een spijker tussen de broedramen hangen. Meegeleverde verzorgingsbijen kun je van tevoren verwijderen, maar strict noodzakelijk is het niet, ondanks verhalen daarover die andersluidend zijn. Ik heb beide methoden veel toegepast en geen verschil gezien in aanname. Het gaat in beide gevallen even goed.

Maak de volgende avond het volkje open en kijk of er rust heerst bij het Nicothuisje. Zo niet, dan weer sluiten en de avond daarop herhalen. Zo ja, dan het lipje van het huisje verwijderen, zodat de bijen de moer kunnen bevrijden door het suikerdeeg weg te vreten.

Dan 2 weken lang echt met rust laten, dus ook niet proberen snel even te kijken.
Na 14 dagen controleren of er broed in alle stadia is, niet naar de moer zoeken, maar wel letten op mogelijke vervangingsdoppen, meestal midden op de raat.
Als alles goed lijkt op dag 24 na de verbreking van het lipje van het invoerhuisje het volk opnieuw nazien op moergoedheid en eventuele vervangingsdoppen verwijderen.
Dit is een cruciaal moment voor het slagen van de invoer.

Op deze dag 24 zijn de eerste bijen (21 dagen) van de nieuwe moer uitgelopen, dus die van de eerste 3 dagen eitjes leggen. De oude bijen en de nieuwe bijen van een ander ras 'verstaan' elkaar niet. De communicatie verloopt niet zoals ze gewend waren en nu er al redelijk wat nieuwe bijen zijn (maar nog niet de meerderheid) zullen de oude bijen door de verwarrende communicatie de moer binnen enkele dagen inballen of afsteken en is de invoer mislukt.
Om dat te voorkomen wordt de 6-ramer (met weer een kleine opening) verplaatst binnen de stand, zodat de eerste (oudste) bijen zullen afvliegen. De moer verblijft dan uiteindelijk tussen haar eigen dochters en dan zal het verder goed gaan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: nieuwe moer invoeren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 aug 2008, 00:06

11 a 12 dagen van te voren een koninginnenteelt beginnen van een goed zachtaardig volk maar je kan ook larven ophalen bij een buckfast of carnica teler.


Een algemene oproep voor wie het maar wil horen (dus niet alleen voor Dirk C. bedoeld ondanks dat aangehaald citaat van hem is): zou u naast Buckfast en Carnica ook de zachtaardige Zwarte bij willen aanprijzen. Ook van deze bij is razuiver en zachtaardig!! materiaal te verkrijgen inmiddels. Deze bij verdient het!

JP

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: nieuwe moer invoeren

Bericht door Dirk C » ma 25 aug 2008, 12:40

Beste JP,
Citaat is van Dirk Blanken, ikzelf spreek niet over rassen, elkeen mag met het bijenras imkeren waar ie zich goed bij voelt, of het nu om buckfast, carnica, zwarte bij of diverse kruisingen gaat. Zelf imker ik met Carnica tot mijn grote tevredenheid trouwens.

Enfin, even goei vrienden.[:)]
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten