gewicht inwinteren segeberger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie: Roderwolde
Contacteer:

gewicht inwinteren segeberger

Bericht door janmol1h » di 26 aug 2008, 23:00

Ik imker dit jaar met buckfastbijen in een segeberger.
Beide zijn nieuw voor mij. Ik winter mijn volken in op 2 broedkamers.
Buckfast moet meer voer dan mijn F80.....zwarte bijen.
Wie heeft wel eens kasten gewogen voor en na de inwintering en hoe heb je gewogen?
Dit om te weten of ze genoeg krijgen.
Mijn volken hebben nu al 14 kg op en krijgen er nog zeker 7 kg bij.
Maar vanwege het slechte weer is dit w.s. nog te weinig.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gewicht inwinteren segeberger

Bericht door Ed Pieterse » wo 27 aug 2008, 10:00

Vorig jaar kocht ik een weegschaal (winkeldochter maar toch nog duur) waarmee ik kasten kon wegen. Het ging om 30 grote kasten, waarvan 18 Segebergers en 12 houten simplex kasten. Ook voor de 17 6ramers die ik altijd overwinter hebben we een gewicht vastgesteld.

We hebben eerst een kast gemeten die flink voer had. Het voer gemeten in dm2 en omgerekend in kg. Toen de kast gewogen en tot de conclusie gekomen dat een kast met bijen en voer 40 kg moest wegen.
Nu hangt het van meer factoren af of er nu genoeg voer in zit. De configuratie van de kast speelt natuurlijk ook een rol. En ook stuifmeel weegt flink.
Dus bodem met verhogingsring; 2 broedkamers; 1 voerbak en 1 deksel.
Voor een kast op 1 broedkamer ingewinterd vonden we 26 kg voldoende.
Je moet eind september meten, want dan is het meeste broed uitgelopen.
Je staat verbaasd van de verschillen die je meet. De gewichten liepen uiteen van 55 kg tot 32 kg . Dan bijvoeren bij de lichte kasten en in het voorjaar bleek dat er overal nog voldoende voer in zat.
De bijen zijn Primorsky en Carnica voor dat jaar.

Voor houten Simplex kasten moet je er 10 kg bijtellen.

Dit jaar ga ik weer wegen en tellen natuurlijk, want dit is een manier waarbij je geen volk met te weinig voer de winter instuurt.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie: Roderwolde
Contacteer:

Re: gewicht inwinteren segeberger

Bericht door janmol1h » wo 27 aug 2008, 22:46

Je hebt dus de weegschaal onder de hele kast gelegd en die gewogen?
Duur ding?
Zelf dacht ik aan een weegschaal onder de achterkant van de Segeberger en dat getal aflezen.
Daarbij gaat het me niet om het absolute getal maar om een indicatie van het gewicht. Op die manier kun je toch weten of het ene volk meer heeft dan het andere en welk getal voldoende voer aangeeft.
Heeft iemand zoiets al eens gedaan bij een Segeberger?
Ik heb een bodem, 2 BK's, een voerbak en een dak.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gewicht inwinteren segeberger

Bericht door Dirk Blanken » wo 27 aug 2008, 23:52

Janneke,
Voordat je begint te voeren met wintervoer kan je schatten hoeveel er in zit.
Dat doe ik altijd alleen met de grote vlakken.
Stel er zit nog 8 kg in dan zeg je er moet totaal 20 kg in dus wintervoer 12 kg geven en bij twijfel nog 4 meer.
Dan kom je met je buckfast wel de winter door.
Als je dan perse nog wil wegen koop een goede Ulster en weeg de achterkant en de voorkant optellen en kijken of je in de richting zit van de 40 kg die Ed aangaf.
Dirk

dertiende

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gewicht inwinteren segeberger

Bericht door Ed Pieterse » do 28 aug 2008, 09:07

Er zijn in Duitsland constructies met een personenweegschaal die in een raamwerk staan. Ik weet niet of die nauwkeurig zijn en hoe dat bevalt.

Maar je moet het aantal dm2 voer in de broedkamers schatten en dan uitrekenen hoeveel kg voer er in zit. Dan heb je een maat waar je mee kan werken. Zachte winters kosten meer voer dan strenge winters is mijn ervaring al heb ik dat voorheen nooit gemeten. Eigenlijk moet je dus in het voorjaar meten hoeveel er over is.

Buckfast heeft meer voer nodig dan een carnica, want die stoppen eerder met hun broednest dan andere rassen. De primorsky broed een maand langer door en de nederlandse algemene bij zal daar ergens tussenin zitten vermoed ik.

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten