Geen suiker voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

r.alting
Berichten:15
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 21:43
Locatie:Nederland
Contacteer:
Geen suiker voeren

Bericht door r.alting » wo 27 aug 2008, 13:12

Door omstandigheden(tijd tekort, werk,en te weinig ervaring.) heb ik geen honing kunnen oogsten. Ik neem aan dat ik geen suiker hoef bij te voeren? De honingkamer is goed vol.
Tweede vraag
Begin zomer heb ik er een extra broedkamer tussen gezet(zwermverhindering). Het volk staat nu op 3 bkamers, is het verstandig om weer naar 2 bk te gaan? Zo ja hoe pak ik dat aan?

Groet,René


Waar de bij is uitgeteld, daar is het met de natuur triestig gesteld.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Geen suiker voeren

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 27 aug 2008, 16:41

Hoeveel honing hebben ze gehaald, wanneer hebben ze dat gehaald, hoeveel van de honingvoorraad is inmiddels omgezet in broed, hoeveel honing zit er nu nog in? Zo maar een aantal vragen die belangrijk zijn om nu een antwoord te kunnen geven op je vraag of je geen suiker hoeft te voeren. Als ze goed gehaald hebben op de linde kunnen ze inmiddels al wel flink ingeteerd hebben.
Zorg er voor dat ze een flinke wintervoorraad hebben, een paar kilo suiker is snel gevoerd.
Te veel voeren is geen probleem, te weinig voeren is fataal.

ikke
Berichten:5
Lid geworden op:za 24 mei 2008, 14:46
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geen suiker voeren

Bericht door ikke » do 28 aug 2008, 10:34

Als je schrijft dat teveel voeren geen probleem is, betekent dat dan dat ze zelf bepalen hoeveel voer ze kwijt kunnen en doorgaan met opslaan zolang er ruimte is? Maken ze ook ruimte op kunstraat of is dat te veel gevraagd? Hoe lang kan ik doorgaan met voeren, tot ze niks meer opnemen en er dus voer in de bak blijft zitten dat niet meer opgenomen wordt?
Ik las in een ander onderwerp dat er imkers zijn die een bak bovenop het volk zetten om daar het voer op te laten slaan (of om het volk onder het voedsel te laten overwinteren) om te voorkomen dat de bijen tussen de raten voer moeten overwinteren waar de ruimte beperkt is en waar ze warmte moeten verspillen. Is dat een slimmere manier voor het inwinteren?
Nog een laatste vraag, kan ik bij mijn buckfasten teveel voeren? Ik bedoel, een buckfastmoer gaat ook in de winter door met eitjes leggen (in beperkte mate), maar bepalen de bijen zelf hoeveel ruimte ze daarvoor vrij moeten houden en hoeveel raat ze vol kunnen stoppen met voer?

Groeten,
Inge

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Geen suiker voeren

Bericht door Eddy Geurtsen » do 28 aug 2008, 17:24

Volgens mij heeft het stoppen met leggen veel te maken met de daglengte en de buitentemperatuur. Het voeraanbod (binnen of buiten de kast) zal wel een rol spelen, maar is denk ik niet van doorslaggevende betekenis.

r.alting
Berichten:15
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 21:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geen suiker voeren

Bericht door r.alting » za 30 aug 2008, 09:24

Begin zomer heb ik er een extra broedkamer tussen gezet(zwermverhindering). Het volk staat nu op 3 bkamers, is het verstandig om weer naar 2 bk te gaan? Zo ja hoe pak ik dat aan?

Groet, René

Waar de bij is uitgeteld, daar is het met de natuur triestig gesteld.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Geen suiker voeren

Bericht door Eddy Geurtsen » za 30 aug 2008, 09:47

Als je de bijen niet meer (of bijna niet meer) wilt voeren, zou ik niets meer veranderen aan de samenstelling van de kastopbouw. Ik ga er vanuit dat het volk zijn voedselvoorraad zodanig heeft opgeslagen dat het hiermee de winter door kan komen. Zou je nu de kastopbouw/indeling gaan wijzigen, dan bestaat de kans dat je onbedoeld wijzigingen aanbrengt die het volk in de problemen kan brengen.
De kans is trouwens groot dat de bovenste 2 bakken "bewoond" zijn, terwijl de onderste nauwelijks bijen bevat. Maar hier is niets mis mee, het volk zit wat verder van de koude gaasbodem af.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten