Bijen verkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
Bijen verkast

Bericht door remolen » vr 29 aug 2008, 20:53

Ik heb de bijen in de nieuwe kasten gedaan. Het eerste volkje vond ik niet echt goed gaan. Op den duur gingen de bijen echt steken.

Ik was niet tevreden hierover.

Later heb ik het tweede volk gedaan. en toen brak de hel pas goed los. Het halve volk om me heen. Waar kan dit aan liggen ? was ik niet rustig genoeg. ? .... carnica bijen. normaal kan ik makkelijk inspecteren zonder boze bijen. Het voelt een beetje als falen. heb nog weinig ervaring. morgen krijg ik hulp en zal ik weer goed opletten.

is een verstoort volk de volgende dag weer rustig ? of ..

groet van Rene

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verkast

Bericht door ainanc » vr 29 aug 2008, 21:22

Rene,

Hebben ze genoeg voer?

Abdurr Inanc

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Bijen verkast

Bericht door remolen » vr 29 aug 2008, 21:29

voer ze nu al zon 3 weken. zijn genoeg ramen met voer. Stuifmeel halen ze zelf erg veel.

denk gewoon aan menselijk falen. (van mij dus)
heb geprobeerd alles zo rustig mogelijk te doen. maar die kast zit zo stampvol met bijen. twee broedkamers en de onderste kamer zit stamp vol. de bovenste is wat ruimte en heb er voor de ruimte ook nog een honing kamer bovenop.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Bijen verkast

Bericht door remolen » za 30 aug 2008, 10:22

iemand nog een id ? ..

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen verkast

Bericht door Astrid Schoots » za 30 aug 2008, 11:04

remolen schreef:
(...) en toen brak de hel pas goed los. Het halve volk om me heen. Waar kan dit aan liggen ? was ik niet rustig genoeg. ? .... carnica bijen. normaal kan ik makkelijk inspecteren zonder boze bijen. Het voelt een beetje als falen. heb nog weinig ervaring. (...) is een verstoort volk de volgende dag weer rustig ? of ..
groet van Rene

Dag Rene, lastig joh, maar zie het niet als falen, want met bijen moet je een lange weg gaan! Uit je beschrijving begrijp ik dat je heel rustig was, dat is inderdaad het belangrijkste. Honger hebben ze niet, ook een belangrijke oorzaak van onrust. Hebben ze nog een goeie moer? Of misschien werkte je met handschoenen, en had je daardoor niet in de gaten dat je een bij plette o.i.d, zodat de alarmgeur de rest deed opjutten?
Ook is carnica niet altijd een garantie voor zachtaardigheid, want je weet ook bij F1 niet waar de moer mee heeft gepaard. Doorgaans is F1 prima, maar ik heb een keer een seizoen gehad, waarbij drie jonge F1 volkjes erger waren dan mijn grote degelijke vriendelijke F4 -dus dat zegt niet alles.
Wat ook belangrijk is, is om tijdens het werken goed op de reacties van de bijen te letten. Op tijd een beetje rook (oppervlakkig over de kast heen, niet een blaasbalg vol erìn) of een beetje water vernevelen. De helft van de kast bedekken met theedoek. Gestaag en rustig bewegen, traag tempo, probeer niet te schrikken van wat dan ook! Geen bijen beklemmen of 'rollen' bij het uithalen, dus het eerste raampje vrij maken door de andere raampjes voorzichtig iets op te schuiven, dan dat raampje opzij zetten. Nu heb je genoeg ruimte om de andere ramen te bekijken.
Je vraagt of een verstoord volk de volgende dag weer rustig is. Mijn ervaring is dat bijen een goed geheugen hebben, bijv. voor waar en wanneer ergens dracht (of roof!) is te halen. Helaas reageert een verstoord volk bij volgende ingrepen sneller geprikkeld, maar dat gedrag kan net zo snel ook weer verdwijnen. Dus ja: een volk onthoudt, maar leert ook snel bij. Dus dat betekent dat je met rustig handelen de stemming weer terug kan ombuigen.
Succes,
Astrid

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Bijen verkast

Bericht door remolen » za 30 aug 2008, 16:48

Dankjewel voor je reactie!
Ik denk wel dat het een kwestie is geweest van te snel willen werken.. ik had niet veel tijd. ben vandaag met een ervaren imker door de volkjes gegaan omdat ik gewoon zeker wilde weten of de moer en het broed goed is. Geen centje pijn vandaag. Nu heb ik handschoenen met van die leren voorkanten. De handschoenen bleven gisteren wel af en toe tussen de raampjes steken waardoor de raampjes min of meer schokkerig terug werden geplaatst. volgens de ervaren imker is dat een oorzaak gweest van de stekende bijen. vandaag zonder handschoenen gewerkt en dit ging zeer goed. ook waren de bijen rustig. gewoon een beginnersfout. te snel willen omdat ik dus weining tijd had.. en schokkend de ramen terug zetten omdat mijn handschoenen bleven steken.

ben wel gerustgesteld dacht even kleine duiveltjes in mijn tuin te hebben maar weet het al aan mijzelf.
Tijdens de inspectie zat het ene volk op 2 broedkamers allebij de broedkamers vol broed in alle stadia BRIAS heet dat geloof ik hier.

het andere volk een stuk kleiner had ook voldoende broed nog wel veel darrencellen langs de kanten. deze hebben eigenlijk 1 broedkamer vol en de andere is nagenoeg leeg.


groet van Rene.

Minco
Berichten:54
Lid geworden op:za 20 dec 2003, 20:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen verkast

Bericht door Minco » vr 12 sep 2008, 01:47

Beste Rene,

Vanaf het begin dat ik imker werk ik met latex handschoentjes aan.
Die leren leken mij te lomp om in de kast mee te werken en maken het nog moeilijker om rustig en schokvrij te werken.
Met mijn operatiehandschoenen heb je tenminste nog kontakt met wat je vastpakt. Je voelt gewoon meer. En dun zodat je beter beweegt tussen de oortjes van de latten.
En als de bijen (vrijwel altijd door mijn schuld) toch nijdig worden
en mij duidelijk zichtbaar willen gaan steken dan zie ik ze overal over mijn handen lopen en als een gek zoeken en zoeken naar een plek om te steken maar dat gebeurt dus niet want ze ruiken mijn handen niet. Ze moesten eens weten want ze kunnen er wél doorheen steken,hoor! Soms raakt een bij wel eens tussen m'n vingers bekneld en dat mag ik dan terecht voelen maar dan nog stuit de angel op weerstand en is het niet een volledige steek.
Het is een kwestie van voorkeur maar ik wil je de tip niet onthouden.



Grote groet van Minco.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijen verkast

Bericht door LWPisa » vr 12 sep 2008, 10:12

Goed passende operatiehandschoenen is id een aanrader. Dat werkt heel fijn. Ze steken daar nauwelijks in en als het gebeurt dan haakt de angel meestal niet in je huid, je haalt gewoon het rubber iets omhoog en de angel is eruit. Je handen komen ook niet onder de propolis te zitten.

L

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Bijen verkast

Bericht door macwlem » vr 12 sep 2008, 14:22

Het is in ieder geval een mooie aanrader voor iedere beginnende imker om daarmee ook het geld te sparen van de leren variant. Bovendien krijg je veel sneller je "bijen"-gevoel te pakken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten