Stuifmeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

oase
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 feb 2007, 10:33
Locatie: Nederland
Contacteer:

Stuifmeel

Bericht door oase » zo 31 aug 2008, 14:44

hallo mede imkers,
Wie kan mij vertellen van welke planten mijn bijen op dit moment het stijfmeel vandaan halen, ze komen massaal met twee soorten stuifmeel binnen 's morgens met room kleurig stuifmeel wat later op de dag met donker oranje kleurig stuifmeel.
Deze planten moeten wel heel veel stuifmeel afgeven want ze komen zeer zwaar beladen terug,zelden zulke dikke stuifmeel klompjes gezien.

OASE

kwetshage
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 jul 2008, 22:33
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door kwetshage » ma 01 sep 2008, 16:51

hallo,

De bijen vliegen momenteel op mais, wat behoorlijk wat stuifmeel oplevert. Ik zelf stond eid augustus verwonderd omtrent de grote klompen stuifmeel die binnen gebracht werden. Na een inspectietocht door de mais, naast mijn bijenstand, zag ik enorm veel bijen van "maispluim" naar "maispluim" vliegen en hun poten bewegen om het stuifmeel op de juiste plaats te krijgen.

groeten vanuit west vlaanderen

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door zoem zoem de bij » ma 01 sep 2008, 18:36

Bij mij komen ze in de namiddag binnen met zwarte klompjes ,echt niet opvallend daar het de zelfde kleur is van hun pootjes,zou dit van de facelia kunnen zijn.

peter

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 01 sep 2008, 20:52

Aan de 'alias' imkers.
Is mij vanavond ook opgevallen, dat bij enkele volken grote klompjes roomkleurig binnen komen, lijkt op mais maar alle mais is al uitgebloeid! En bij mij is het in de avond en niet inde ochtend?!
Mais is bleker of geler, maar volgens de minister haar adviseurs vliegen ze niet op mais:D[:p]
Kan het is onder de microscoop leggen of het dezelfde vorm heeft.
Bewaar je, en verzamel je wat?, kom ik het van de week bij je ophalen!

Donker paars bijna zwart kan facelia zijn dat bloeit op veel plaatsen (nog)

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitoring van ons milieu!

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door zoem zoem de bij » ma 01 sep 2008, 21:53

Bedankt Gerard,ik had zoiets gedacht alhoewel ik niet weet waar de facelia staat.

groete peter

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 01 sep 2008, 23:42

Is mij vanavond ook opgevallen, dat bij enkele volken grote klompjes roomkleurig binnen komen, lijkt op mais maar alle mais is al uitgebloeid! En bij mij is het in de avond en niet inde ochtend?!


Bij mij komt ook nog van alles binne. Klompjes zeer oranje kleur maar met name grote klompen lichtgeel stuifmeel. Kan het toch geen Theunisbloem zijn?? Soms is dat wat plakkerig maar dat hoeft niet atijd??

JP

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door marc » di 02 sep 2008, 08:15

Het oranje stuifmeel komt hier nu van de guldenroede (nog even), de kokarde, het kruiskruid en de tweede bloei van de paardenbloem.
Het lichtgele stuifmeel heeft meerdere bronnen : hier nu vooral de bijenbomen, de vlinderstruiken en de Viburnum Tinus (normaal winterbloeier die dit jaar de kluts kwijt is).

Germain Van Deursen
Berichten: 39
Lid geworden op: za 23 mar 2002, 22:38
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Germain Van Deursen » di 02 sep 2008, 21:21

Hier bij mij haalden ze vorige week bij zwaar bewolkt weer en maar 18 - 20 °C oranje en paars stuifmeel heel de dag . Tussen 10- en 16 uur echter heel helgele grote ( vaste ) klompjes in grote aantallen .
Observatie bracht mij bij een heel laat gezaaid maisveld heel druk bevlogen door bijen die druk langs de bloeiaren aktief waren . Telkens opnieuw iets afstand nemend om het stuifmeel uit te kammen en in de klompjes te persen .
Daar haalden ze de helgele klompjes !
Indien iemand het stuifmeel kan en wil bekijken , ik heb een 7-tal bijen met klompjes in de diepvries liggen . Geef een seintje !
Over de kwaliteit en voedingswaarde is reeds veel geschreven ,daar heb ik dan ook mijn vragen over .
Echter van nectar wordt beweerd dat als die te weinig suikers bevat ( - 15 % ) de bijen er geen interesse voor hebben .
Hebben ze dat onderscheid dan ook niet voor " minderwaardig of geen voedingswaarde bezittend stuifmeel " ?

Groeten
Germain

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door maartenkleijne » di 02 sep 2008, 21:38

oranje is ook het boerenwormkruid pollenaanbod, waar ze heel enthousiast op kunnen vliegen.

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 sep 2008, 22:16

In Zwolle was het boerenwormkruid inmiddels uitgebloeid of grotendeels weg......
Solidago staat op ook op zijn laatste bloeibenen.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 73 gasten