Zwerm in september

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Zwerm in september

Bericht door Ivo » za 06 sep 2008, 19:40

Even een leuk verhaal.
Gisteren gebeld omdat "er al een paar dagen een zwerm hangt bij ons in de steeg".

Ben gaan kijken en verwachtte eigenlijk wespen maar het bleek toch een aardige zwerm te zijn. Hing er al een paar dagen volgens de bewoners. Bij nadere inspectie zag ik echter al 4 uitgebouwde raten formaat broedraam.

In de stromende regen een collega imker gebeld die nog graag een zwerm wilde hebben en samen de zwerm geschept. Bij wat navraag het advies gekregen om de raten in open ramen te klemmen (evt met elastieken). Dit viel nog niet mee. de raten waren echt "vers". Boterzacht met honing, stuifmeel en verzegeld broed. Zo goed en kwaad als het kon de raten rechtop in de 6-ramer gezet maar hier kwam eigenlijk niet veel van terecht omdat de raten zo zacht waren. Wel een flinke zwerm, niet agressief. Ik zal nog even laten weten hoe e.e.a. afgelopen is met het volk, evt met wat foto's.

Vraag::
- Hoe lang heeft hij daar gehangen, durft iemand wat te voorspellen?
- Mijn volken (3) en die van mijn buurman zijn ingewinterd, die zijn toch niet gaan zwermen? Bij de laatste inspectie 10 dagen geleden geen doppen gezien, wel gewoon brias.

Feit:
- De afgelopen 4 jaar heb ik nou nog nooit een zwerm uit een achter- of voortuin gevist (een stuk of 15 bij elkaar nu), altijd in struiken rondom stegen, parkjes of bij speeltuintjes, is dit toeval of heeft iemand daar een verklaring voor?

Groeten,
Ivo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8258
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in september

Bericht door Hans van der Post. » za 06 sep 2008, 22:31

Leuk Ivo zo'n late "zwerm".
Je vraag: - Hoe lang heeft hij daar gehangen, durft iemand wat te voorspellen?

Dit kun je zelf bepalen; je schrijft over "gesloten broed in de zelfgebouwde raten"
je kunt dan een gesloten broedcel in het midden openmaken heeft de pop gekleurde ogen dan duurt het nog 5 dagen voordat de bij uitloopt. Verder kun je niet nagaan of er een bevruchte moer is met de zwerm is meegevlogen.

Ik schat in dat het een nazwerm is en dat deze vier weken geleden op die plek is neer gestreken. Maar het kan ook wat langer zijn. In iedergeval is het een goed drachtgebied. Bij mij zou deze nu in het wild kamperende zwerm door de honger zijn omgekomen.

- De afgelopen 4 jaar heb ik nou nog nooit een zwerm uit een achter- of voortuin gevist (een stuk of 15 bij elkaar nu), altijd in struiken rondom stegen, parkjes of bij speeltuintjes, is dit toeval of heeft iemand daar een verklaring voor?
Ik denk dat er een "imker" bijen-houder zijn volken niet goed verzorgt.

Hans

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm in september

Bericht door Erik Speksnijder » za 06 sep 2008, 23:07

Ook ik werd van de week nog gebeld voor een zwerm. Deze was recentelijk aan komen vliegen. Dus ja, er komen op goede drachtplekken soms nog zwermen af zo laat in het jaar.


Erik

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zwerm in september

Bericht door Bart de Coo » zo 07 sep 2008, 10:29

Ook ik heb, net als Ivo, de zeer sterke indruk dat zwermen heel graag langs de randen van open ruimten gaan zitten. Met neme een park met veel bomen in het midden of een straat met bomen erlangs. De zwerm lijkt bij voorkeur in de bosjes rondom het park te gaan zitten of in een voortuintje langs de straat, dus 'achter' de bomen, zeg maar.

Zou zo'n zwerm niet veroorzaakt kunnen zijn doordat de imker in de loop van augustus heel geduldig en regelmatig heeft ingewinterd? Waarop de bijen na verloop van twee, drie weken gedacht hebben 'als we zo gaan beginnen, dan kunnen we nog wel een paar doppen aanzetten!' Nog een idee. De imker heeft zijn wintervoer te dun gemaakt, te veel water dus, waardoor hij het broed is gaan stimuleren. Ach, ik sla er ook maar een slag naar.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8258
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in september

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 sep 2008, 11:37

Inderdaad Bart die twee ideeën van jou
- drie weken regelmatig 1 liter per dag
- en suikerwater 1 op 1 stimuleert de broedaanzet.

Maar van zoiets leer je!
Op een cursus deed een cursist dit ook letterlijk. De zomerdracht hier aan de westkust - Zuid-Holland - eindigt zo rond de laste week van juli.
Het gevolg van deze voerwijze: half augustus een telefoontje " mijn bijenkast is bijna leeg" (was nog ver voor de verdwijnziekte).
Na even rondkijken hingen er vier zwermen ( na) in een vlak bij de bijenkast staande boom.
Zelfs de voorzwerm gevonden (gemerkte moer)
Uiteindelijk is het met dit bijenvolk nog goed gekomen.

Hans

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm in september

Bericht door Jeroenvt » zo 07 sep 2008, 12:15

En de oplossing is dan veel controleren en doppen breken? Hoe vaak controleer je dan tijdens inwinteren en hoe lang doe je er dan over?

--
Mvg Jeroen van Tol

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zwerm in september

Bericht door Bart de Coo » zo 07 sep 2008, 12:20

Volgens Hans heb ik voor de afwisseling iets verstandigs gezegd[:p]. Erik Speksneijder heeft het echter over 'goede drachtplekken'. Ik geloof er weinig van dat die er geweest zijn de afgelopen twee, drie maanden. Vanaf het moment dat de linden hier gingen bloeien (Oostkant Veluwe) was het met de dracht volstrekt afgelopen. Geen linde, geen heide, niks, niks, niks. Het is hier al twee, drie maanden lang voeren en huilen met de pet.

Ik zit net even de Duitse 'Infobrief' te lezen en daar publiceren ze deze maand een enquete onder Duitse imkers over de dracht van 2008. Ook daar wordt die beduidend lager aangeslagen dan in 2007. Kortom Erik, ik vraag me serieus af of er ergens in een straal van 500 km goede dracht is geweest.

Maar hoe ontstaan dan die grote, volkomen tamme zwermen van eind juli, augustus en september? Dat kan alleen maar veroorzaakt worden doordat de bijen royaal in het voer zitten. En dat voer kan alleen maar afkomstig zijn uit de suikeremmer.

Is dit geen pleidooi om niet eerder met inwinteren te beginnen dan in september? En is dit geen pleidooi om tot die tijd, in geval van tegenvallende dracht, pakken suikerdeeg op de volken te leggen of verzegelde ramen voer in de volken erbij te hangen?

Schiet er eens op!


Groet,


Bart de Coo

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm in september

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 sep 2008, 14:31

Bart de Coo schreef: Geen linde, geen heide, niks, niks, niks. Het is hier al twee, drie maanden lang voeren en huilen met de pet.

Kortom Erik, ik vraag me serieus af of er ergens in een straal van 500 km goede dracht is geweest.



Kijk eens op drachtvelden in beeld.

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwerm in september

Bericht door A.A. Staals » zo 07 sep 2008, 17:53

Jeroenvt schreef: Hoe vaak controleer je dan tijdens inwinteren .....



NOOIT.
Voordat je begint met voeren controleer je of het volk goed is om in te winteren. Eventueel de nodige correcties uitvoeren en verder afblijven.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwerm in september

Bericht door A.A. Staals » zo 07 sep 2008, 18:17

Bart de Coo schreef:
. Erik Speksneijder heeft het echter over 'goede drachtplekken'. Ik geloof er weinig van dat die er geweest zijn de afgelopen twee, drie maanden. Kortom Erik, ik vraag me serieus af of er ergens in een straal van 500 km goede dracht is geweest.

Maar hoe ontstaan dan die grote, volkomen tamme zwermen van eind juli, augustus en september? Dat kan alleen maar veroorzaakt worden doordat de bijen royaal in het voer zitten. En dat voer kan alleen maar afkomstig zijn uit de suikeremmer.

Is dit geen pleidooi om niet eerder met inwinteren te beginnen dan in september? En is dit geen pleidooi om tot die tijd, in geval van tegenvallende dracht, pakken suikerdeeg op de volken te leggen of verzegelde ramen voer in de volken erbij te hangen?

Schiet er eens op!


Groet,


Bart de Coo



Bart
Goede dracht plekken zijn er zeer zeker geweest. Niet goed, zelfs te goed.
Veel van die late zwermen ontstaan naar mijn mening door het verongelukken van koningin bij een controle. Begin augustus willen er noch wel eens zwermen voorkomen van oude koninginnen die te krap zitten. In winteren/drijf voeren vanaf eind juli levert geen zwermen op, maar met gelijktijdige varroa bestrijding sterk gezonde volken.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten