Isolatie dak spaarkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:
Isolatie dak spaarkast

Bericht door mechelen.hans » za 13 sep 2008, 10:40

Ik wil het dak van de spaarkast isoleren. Zijn daar nog tips en trucks voor?

Hans van Mechelen

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Isolatie dak spaarkast

Bericht door Ivo » za 13 sep 2008, 11:22

In de winter een stuk piepschuim onder het dak plaatsen. Verder is er eigenlijk niets nodig.
Ivo

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Isolatie dak spaarkast

Bericht door macwlem » za 13 sep 2008, 11:44

Als je een goed dak hebt, zou je het ook kunnen proberen met een stuk zachtbord op maat uit te zagen. Of zoals vroeger...kranten doen het ook :-)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Isolatie dak spaarkast

Bericht door Hans van der Post. » za 13 sep 2008, 15:04

Ben een "oude rot in het vak". Dekleedjes, pakken kranten, jutte zakken gevuld met hooi, heb lang geleden afgezworen![:)]
Ik gebruik een dekplank met rondom aan een kant van de plank latjes van halve cm dik en de breedte van de kast. Zo kunnen bijen als ze dat nodig vinden over de toplatten lopen.

Verder heb ik - en daar zweer ik bij - een roofmate isolatie plaat van 6 cm dik op de dekplank liggen.
Als je voor de zelfde isolatiewaarde "piepschuim" zou willen gebruiken moet dit 10 cm dik zijn.
Verder over de hele breedte van de kast het vlieggat open.
Als het volk op twee bakken zit zou je de varroa schuif kunnen weglaten maar dit doet niet iedereen. In het open veld zonder beschutting zou het wat tochtig kunnen zijn.

Wel een lat om de hoogte van het vlieggat te verkleinen om de muizen de toegang te ontzeggen!

Hans

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Isolatie dak spaarkast

Bericht door mechelen.hans » za 13 sep 2008, 19:53

Hans van der Post. schreef:

Verder heb ik - en daar zweer ik bij - een roofmate isolatie plaat van 6 cm dik op de dekplank liggen.

Hans


Hans,

Bedankt voor de tip,ik ga aan de knutsel!

Hans

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Isolatie dak spaarkast

Bericht door Dirk Blanken » za 13 sep 2008, 20:08

Ik heb segebergers dus goed geisoleerd maar ik denk dat die isolatie eigelijk niet zo goed is tijdens de winterzit.
Bij zacht weer zitten de volken niet goed in een tros, blijven veel te lang actief maar wat wil je, mijn rug zegt Segebergers nemen.
In houten kasten had ik nooit isolatie op de kasten, in de winter moeten de volken vroeg weten dat het winter is en dat ze moeten trossen.
Ik zou het dan pas in het voorjaar weer doen als ze weer beginnen met broeden ook om de hoeveelheid condens te verminderen wat het hout kan aantasten.
De simplexkasten hadden altijd voor en achter een gat in het deksel met gaas ervoor om het boven de dekplank droog te houden.
Wel gebruikte ik altijd een dekplank van 18 mm dik i.p.v. de dunnen dekplank (uit besparing op de kosten natuurlijk)die bij nieuwe kasten wordt geleverd.
Alleen isolatie aan de bovenkant heeft denk ik weinig zin.
Ik denk dat het de bijen niet uitmaakt of ze goed geisoleerd zitten.
Men zegt wel dat goed geisoleerde kasten de hoeveelheid benodigde wintersuiker naar beneden brengt ik heb dat nooit gemerkt, volgens mij broeden ze dan langer door wat ook niet erg is als er in het najaar maar overvloedig stuifmeel gehaald wordt zodat de jonge larven goed gevoerd kunnen worden en de jonge bijen daarna voldoende daarvan kunnen consumeren zodat ze in het voorjaar het 1e broed goed kunnen verzorgen.
Er is bij de meeste standen nog rammanas ingezaaid wat ongeveer begin oktober kan bloeien daar kunnen ze hopelijk(hoge temperaturen) practisch geen nectar maar wel stuifmeel van halen.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Isolatie dak spaarkast

Bericht door Hans van der Post. » za 13 sep 2008, 22:42

Citaat Dirk: Alleen isolatie aan de bovenkant heeft denk ik weinig zin.

Nou Dirk mooit een ongeisoleerd bijenkastdak in de winter met sneeuw gezien ?
Je kunt dan perfect zien waar de tros zich bevind. En daarom een "plak" roofmate.

Hans

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Isolatie dak spaarkast

Bericht door Jaap van Assenbergh » zo 14 sep 2008, 12:10

Hallo isoleerders,

Wanneer leggen jullie die isolatie erop? Nu al?
Ik doe dat meestal pas eind januari.
Waarom? Omdat me dat zo geleerd is. Pas als het volk weer broedontwikkeling heeft is het van belang dat het broednest op een constante temperatuur blijft. Het gaat er dan niet om zo'n hoog mogelijke temperatuur te krijgen maar met zo min mogelijk schommelingen. De wintertros blijft zo op constante grootte en temperatuuren komt niet losvan het voer.
Vandaar dat Hans ook terecht opmerkt dat aan de bovenkat isoleren voldoende is omdat daar de meeste warmte verloren gaat.

Of ik gelijk heb weet ik niet maar zo is het mij indertijd geleerd.

Jaap

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Isolatie dak spaarkast

Bericht door marc » zo 14 sep 2008, 20:57

Citaat Hans :
Verder heb ik - en daar zweer ik bij - een roofmate isolatie plaat van 6 cm dik op de dekplank liggen.
Als je voor de zelfde isolatiewaarde "piepschuim" zou willen gebruiken moet dit 10 cm dik zijn.

Dit klopt niet, het gaat hier om dezelde isolatie n.l. polystyreen, de één geëxtrudeerd de andere geëxpandeerd. Er zit geen noemenswaardig isolatieverschil tussen beiden.
Over de rest kan ik maar één ding kwijt : het isolatievermogen van de kast is maar zo goed als haar zwakste schakel.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Isolatie dak spaarkast

Bericht door Hans van der Post. » zo 14 sep 2008, 22:44

Jammer Marc de gegevens over isolatie waarde van roofmate en "piepschuim" heb ik van een groot architecten bureau.
Neem aan dat zij het kunnen weten.

~~~~~~~~~~~
Jaap zal nog duidelijker zijn ik heb het hele jaar die isolatie onder mijn bijenkast daken.
Als bij hoogzomer de zon op het dak staat te branden heeft het volk daar geen last van.

En verder over - isolatie - kunststofkasten probeer het eens.

Maar het ging hier over het isoleren van het dak van de spaarkast.

Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten