Kan het nog ....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

berry
Berichten:81
Lid geworden op:di 27 dec 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
Kan het nog ....

Bericht door berry » wo 24 sep 2008, 16:41

Beste forumleden,

Ik heb een volk overgenomen (van een imker die gestopt is) maar deze zit in een zeer slechte kast, valt een beetje uit elkaar.

Is het nog raadzaam om hem in een nieuwe kast te zetten of is het beter
om de oude kast een beetje te repareren en pas in het voorjaar ze in een
nieuwe kast te zetten.


Berry de Bruyn

http://www.hilverhoning.nl

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Tieme » wo 24 sep 2008, 16:45

Beste Berry,

Ik zou er niet mee wachten. Als je de raten in de zelfde orde terughang en snel werkt op een dag dat het boven de 17 graden is, zal je het overhangen zonder al te veel schade kunnen doen.

Groeten,

Tieme

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Dirk Blanken » wo 24 sep 2008, 17:52

Berry,
Zeker doen met dit mooie weer.
Je kan het volk dan direct bekijken en de voer situatie beoordelen zodat je weet wat er nog bij moet.
Ook kan je oude raten zonder veel voer en stuifmeel in de onderbak stationeren aan de zijkanten.
Hele slechte raten eventueel direct vervangen door uitgebouwde raten.
Maar het broed natuurlijk aaneen gesloten houden, de nachten worden al koud.
Ik weet niet hoe lang het volk al op de nieuwe plaats staat, maar ik zou ze op de nieuwe plaats eerst een paar dagen laten invliegen
voordat ik ging overzetten.
Ik zou het juist doen als er weinig bijen vliegen bij een graad of 12 maar als je het doet als de andere volken ook uitbundig vliegen dus bij de hoogste dagtemperatuur dan zou ik het vlieggat na de operatie verkleinen want de bijen moeten wennen aan de nieuwe kast en dan is de verdediging even zoek.
Dirk


dertiende

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Piet Jager » wo 24 sep 2008, 21:29

Als je een bijvolk nu overzet in een spiksplinter nieuwe kast dan haalt een volk veelal het voorjaar niet. De reden is het gemis aan propolis in de naden en kieren, als ook op het kale hout.

!Piet

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Ambrosius » wo 24 sep 2008, 21:53

heb ook zo'n "kast" voor de winter gekregen, heel voorzichtig alles gelaten
hoogsel opgezet, begin van het jaar, zo maakte ik er een extra volk van na de split

bij de oude kast was het ook niet zeker of de raten gingen passen in de nieuwe kast; om die van elkaar te halen, kans op breken....

nieuwe kast betekent ook dat de bijen tijd moeten besteden aan propolis- en dikwijls nog aan wasactiviteiten, betekent minder tijd voor nectar en stuifmeel die ze in de winter nodig hebben, extra eten geven is een mogelijkheid maar ik stel vast dat puur natuur zonder bijvoeren veel minder kans op roer geeft

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door jawi » do 25 sep 2008, 14:34

Niet meer in een nieuwe kast dus. Zijn er in september geen goede propolisbronnen meer dan? Of kost het teveel energie?

Groeten,
Jan-Willem

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Tieme » do 25 sep 2008, 15:03

Piet

Ik ben wel er benieuw waar het op gebaseerd is dat een volk in een nieuwe kast het voorjaar niet zou halen. De naden en kieren zullen het volk een zorg zijn als je de gaasbodem open hebt. En sommige volken propoliseren weinig zodat het hout ook nog na jaren niet veel propolis heeft ontvangen.

Waar komt deze wijsheid vandaan?

Tieme

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Eddy Geurtsen » do 25 sep 2008, 16:46

Ik zou nu niet meer gaan zitten rommelen in de volken. Desnoods repareer je de oude kast nog zoveel dat die deze winter nog mee kan, maar ik zou niet "onnodig" nu nog het volk overhuizen.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Piet Jager » do 25 sep 2008, 19:57

Tieme,

1. De aanwezigheid van propolis gaat in de kast ook bacteriegroei tegen en daarmee de verspreiding van ziekten.

2. Juist die naden en kieren zorgen voor tocht! Niet de gazen bodem.
Warme lucht stijgt omhoog en ontsnapt langs de naden en kieren. Zo krijg je tocht (aanzuiging van koude lucht) en daarmee plaatselijke afkoeling van de tros en inherent minder weerstand van betrokken bijen en weer meer vatbaarheid voor ziekten. Door tocht ontstaat er tevens instabiliteit van de warmtehuishouidng. De bijen moeten dus constant de zaak weer bijstellen met als gevolg meer voergebruik, meer energieverbruik en daardoor meer slijtage.

3. De oude wijsheid stamt uit vroegere tijden door ervaring van bekwame imkers, toen er nog veelal echte winters waren.

!Piet

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door martin b » do 25 sep 2008, 20:02

Ik zou het ook niet meer doen, je weet nooit wat het weer doet. Als je wist dat er in oktober nog een paar weken mooi nazomer weer zou zijn, dan is het nog te doen.
Maar daarom, neem geen risico. Knap de kast een beetje op, en laat ze rustig de winter in gaan.
Wanneer het voorjaar is en ze volop bezig zijn, is het allemaal net iets makkelijke.

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten