zwermpje 26 september

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » za 08 nov 2008, 10:56

Eregister en gister vloog ook het op 26 september geschepte zwermpje volop. Veel stuifmeel, en er werd ook nog steeds (een beetje) gesnoept van het extern geplaatste suikerwater.
Als het 26 september een nog niet bevruchte moer is geweest die vervolgens ook niet meer is bevrucht, zou ik dan nu zo laat in het jaar alsnog de resultaten van onbevruchte eitjes (oftewel darren) op de vliegplank moeten zien?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Bart de Coo » za 08 nov 2008, 13:33

Twijfel je nog steeds of de moer bevrucht is? Zou ik niet doen. Net als zo veel forumdeelnemers heb ik nog heel laat in oktober bij al mijn volken geregeld darren gezien. Dat lijkt mij ook mooi in overeenstemming te zijn met het feit dat je zo laat nog een zwermpje schept. De bijen houden dit jaar kennelijk heel lang de moed erin.

Albert de Wilde schreef eerder in deze topic, dat hij zulke late zwermers niet aanhoudt, omdat ze oppurtunistisch zijn en nooit zelfstandig het voorjaar kunnen halen: ze hebben de hulp van de imker per se nodig. Klinkt redelijk.

Maar vanmorgen hoorde ik bij het wekelijkse vlechten van een korfimker iets aardigs. Een jong moertje dat pas heel laat in het jaar bevrucht wordt, zal volgend jaar niet zwermen; die zouden een jaartje overslaan. Van die kennis zouden korfimkers wel eens gebruik maken.

Als ik het allemaal zo lees, dan denk ik er alleen maar positief over. Die beesten komen volgens mij juichend de winter uit. Halverwege in maart een kluitje suikerdeeg op het voergat leggen. Dan weet je zeker dat ze voer genoeg hebben tot de voorjaarsinspectie.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » zo 09 nov 2008, 10:10

Ha Bart, ik twijfel er eigenlijk nauwelijks over dat het een bevrucht moertje is.
Ik vroeg me vooral ook af wat een darrebroeding volk in de winter met die darren doet. Mogen ze er gewoon bij blijven?
Ik zie het voordeel in van een moertje dat komend jaar niet zou gaan zwermen, maar toch ook vooral het (tegen-natuurlijke) nadeel van het accepteren van te laat zwerm-gedrag. Op die manier wordt de honingbij steeds afhankelijker van ons. Daar sta ik ondanks het voordeel niet achter.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 09 nov 2008, 10:41

Tja wat nou 'tegen-natuurlijke'?

er is ook een fenomeen gaande zoiets als klimaatverandering. Ik kan me prima voorstellen dat bijenvolken zich daar naar gaan aanpassen; later in de tijd zwermen. Ik vind juist zo'n volk/stam/lijn wel getuigen van aanpassingsvermogen.
En ach ja, geen doelbewuste actie, ze worden daarbij iets geholpen door de imker. Dat is waar.

JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » wo 03 dec 2008, 15:40

Net 14:00 uur vielen me ineens dode bijen voor de kast op, en ... ook de moer zat erbij. Gister lag er nog niets.
Ik dacht, die zijn allemaal verdwenen, en ben even in de kast gaan controleren of dat zo was.
Onder het plexiglas zag ik echter nog steeds levende bijen, en het was ook nog aardig warm. Snel de boel weer dicht.
Daarna zag ik ook nog bijen voor het vlieggat verschijnen (daar is het toch veel te koud voor?), en werd er zelfs gewapperd. Op zoek naar de moer?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Oude Essink » do 04 dec 2008, 10:07

Je kunt weinig anders doen, dan einde winter afwachten, waarna verenigen zou kunnen volgen. Of had je misschien 2 moeren in het vok, waarvan er nu een is weggewerkt?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » vr 05 dec 2008, 10:10

Oude Essink schreef:Of had je misschien 2 moeren in het vok, waarvan er nu een is weggewerkt?

Ook dan, als er na de winter nog wat over is, rest hooguit verenigen. Omdat het zwermpje zo laat was lijkt me de kans nagenoeg nihil dat er nog een dochter in zit die ook nog bevrucht is.
Terzijde, ik had deze late zwerm niet meer tegen de varroa behandeld. Ik trof een paar weken geleden echter wel krabbelaars aan. Zo varroa-schoon was dit zwermpje dus niet. Ik verwacht niet dat er na de winter nog wat van over is.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Oude Essink » vr 05 dec 2008, 16:06

In dat geval zou ik het volkje opruimen, voordat besmette bijen zich bij anderen indelen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » wo 11 feb 2009, 10:39

Oude Essink schreef:
In dat geval zou ik het volkje opruimen, voordat besmette bijen zich bij anderen indelen.

Dat heb ik inderijd niet gedaan omdat dit volkje tamelijke geisoleerd staat en het toch al te koud voor de bijen was om nog grote afstanden te overbruggen.
Inmiddels ben ik 2 van mijn 4 grotere volken (op een andere locatie) kwijt, maar, rara, zit er nog steeds leven in het zwermpje van pas 26 september dat dus ook nog begin december de moer dood voor de kast had liggen. Maf hoor.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Oude Essink » wo 11 feb 2009, 17:21

Het wonderbaarlijke leven van de honingbij.[:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten