Hoeveel van jullie..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Lammert van Beek » za 27 dec 2008, 18:39

Shadow Chaos schreef:
..durven jullie bijen te imkeren ZONDER kap of handschoenen ???? [:0]

Het gaat wat mij betreft en waarschijnlijk ook de meeste andere imkers niet om “durven” maar om de vraag, wat is praktisch?
Vroeger imkerde ik wel zonder bijenkap en handschoenen.
Ik heb daarbij ooit een bijensteek precies tussen mijn ogen gehad. Het gevolg was dat mijn beide ogen twee dagen praktisch helemaal dicht zaten en ik ze alleen goed geopend kon krijgen door de oogleden met mijn vingers van elkaar af te bewegen en zo vast te houden. Het gevolg was ook dat ik toen twee dagen niet heb kunnen werken, omdat ik vooral mijn ogen bij mijn werk nodig had. Daarna ben ik meer en meer weer een bijenkap gaan gebruiken, zeker wanneer ik bij mijn werk of bij andere activiteiten last kon hebben van de gevolgen van bijensteken in mijn gezicht. Tegenwoordig gebruik ik altijd een bijenkap als ik in mijn volken werk, omdat ik geen ontoelaatbare hinder van een bijenkap ondervind.
Wat betreft het dragen van handschoenen het volgende: Ik heb eens een bekende imker en tevens depothouder van het Bijenhuis gezien, die leed aan propolis allergie, ofwel imkereczeem.
Bovendien, hoe verwijder je de op je handen achtergebleven propolis? Volgens mij alleen met zeer ongezonde organische oplosmiddelen, zoals benzine. Daarom draag ik al sinds lange tijd huishoudhandschoenen of latex handschoenen om te voorkomen dat de propolis met de huid van mijn handen in contact komt en daar op achterblijft. Er gaat wel eens een bijensteek door die handschoenen heen maar geen propolis. Ik trek diezelfde huishoudhandschoenen aan als ik sommige materialen zoals koninginnenroosters en bijenraampjes schoonmaak, omdat ook daaraan altijd wel propolis zit.
Lammert van Beek

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Jaap v.Popering » za 27 dec 2008, 18:59

Lammert van Beek schreef:
Geplaatst door Shadow Chaos

Bovendien, hoe verwijder je de op je handen achtergebleven propolis? Volgens mij alleen met zeer ongezonde organische oplosmiddelen, zoals benzine.


Probeer het eens met gewone brand Spiritus !![;)]

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Jaap v.Popering » ma 29 dec 2008, 18:43

Voor desen heb ik veel gesien,
Dat my wel aanstond in de bien;
Maar heb daar in nu wat bemerkt,
Daar op myn geest nu anders werkt.
De byë is een neerstig dier ;
Maar dikmaal uyt'er maten fier,
Een die veel by haar wooning koomd,
Diend vry al wat te zyn beschroomd,
Want als ymant maar raakt ,
Of dat hy 't Beestje gaande maakt,
Dan is het straks geweldig gram:
Ja , of men schier het leven nam.
Het zy dan boer of Edelman ,
Het steekt zo vinnig als het kan ,
Zo dat het eer het henen gaat ,
Zyn prikkel in de wonde laat;
Dit is de menschen groote pyn;
Maar 't zal het dier meer hinder zyn.
Want is het dier zyn angel kwyt ,
Zo scheid het veerdig uyt'er tyd,
En 't kan dan naamaals in het groen ,
Aan niemant leed of voordeel doen .


Uit Jacob Cats : Hof gedachten ".

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door semar » wo 14 jan 2009, 04:39

imkeren met of zonder? heb zo'n 30 jaar bijen en de eerste 15 jaar meestal kap gebruikt.
werk nu in amsterdam met buckfast f0 t/m f16, maar in de omgeving word door verschilende mensen met verschilende rassen gewerkt, dus ieder volk is weer een andere mix, dat zijn meestal redelijk aardige bijen. maar een heel enkele keer is zo'n mix agresief. (heb in 30 jaar maar 1 keer de beslising moeten nemen dat een bepaalt volk eigenlijk alleen geschikt was om af te zwavelen (voorkomen van nateelt van deze rampmoer).
zelf gebruik de laaste 15 jr eigenlijk geen kap, korte broek, luchtig t-shirt en bij grote ingrepen als ik merk dat de meiden een pestbui hebben imkersbuis aan kap op de rug zodat 'als de steming omslaat een kap snel op te doen is.
mijn ervaring is dat niet zozeer de aard van de bij maar de aard van de imker hier doorslag gevend is.
er zijn allerlei dingen die bijen tot steken prikelen. komt er voer binnen? (zo nee, dan kunnen ze knap schagerijnig zijn)
is het weer de afgelopen dagen slecht geweest? dat ook efect op het humeur van de dames.
een belangrijke is het gebruike van rook niet te veel, meestal is bij mij een cigaretje wat onder het imkeren gerookt wordt voldoende, en liever de plantenspuit ook dat met mate.
bijen onder een hoogspaningsleiding of met onweer in de lucht kunnen van het ene op het andere moment van lastig in steekende feeksen veranderen (kast dicht doen en beenen nemen)[;)]
welke tijd v h jaar (in de lente zijn bijna alle bijen relatief lief, in het najaar zitten ze als vrekken op hun voorraad en verdedigen die dan ook fel.
even je handen wasen voor gebruik parfum vrije zeep scheelt ook.
hoe meer kasten er achterelkaar open gaan hoe lastiger ze kunnen worden,(een afgerukt angelaparaat scheid een geur af (ruikt naar banaan) dat de andere bijen aanzet om vooral ook hun angel te proberen vlak naast de vorige steek ( even angel afschrapen en even beroken van het plekje maskeerd de geur).
prbeer niet op de bijen te ademen of blazen (ze kunnen niet voor niet kooldoixide waarnemen en volgen dat gegarandeerd naar je neus of mond)
ppersonlijk werk ik liever zonder omdat ik anders binnen afzienbare tijd druip van het zweet wat mij en de bijen humeurig maakt.
maastal tussen de o en 5 steekjes in de vingers (klemzitende bijen)
na zo'n 5 volken.
alles langzaam en beheersd doen, en als je je niet pretig voelt zonder kap gebruik hem dan de held uithangen is leuk maar ik kam me ook nog herineren dat ik als jongeling ook weleens mijn zin wilde doordrijven, waarop de bijen me snel dwongen de benen heb te nemen.

ik moet wel zeggen dat ik na 30 jaar niet veel last heb van het bijengif, alleen de eerste steekjes in het voorjaar kunnen wat gevoelig zijn.
helaas moeten je soms in de bijen zijn op ongunstige momenten (dopen breken, moerloosheid, en dat zijn bijen nu eemaal van slag, het regulerend fromoon ontbreekt en op die momenten zijn ze ecvht niet is steming voor grappen (dan hanteer ook ik soms de kap).
Ik denk dat je moet klijken wat voor jou en de bijen het lekerste werkt, trek je niets aan van de goed of afkeuring van colega's.
het leuke van imkers is dat we het toch nooit ergens over eens zijn, en dat hoeft ook niet.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door semar » wo 14 jan 2009, 04:44

[quote]Geplaatst door semar

imkeren met of zonder? heb zo'n 30 jaar bijen en de eerste 15 jaar meestal kap gebruikt.


excuses voor de taalfouten, ik ben dislecties.
ps. ik ben imker geen leraar nederlands

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Bart de Coo » wo 14 jan 2009, 19:01

Ik ben wel leraar Nederlands en ik zou je zeer hartelijk willen bedanken voor je uitgebreide bijdrage aan het forum. Ik hoop dat er nog vele zullen volgen.



Groet,

[:)]


Bart de Coo

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door martin b » wo 14 jan 2009, 21:45

Nadat ik enkele jaren bijen had, wilde de oude buren er ook mee beginnen. Hun naar de cursus, onder tussen samen bijenstal en kasten gemaakt. Toen gevuld met mijn bijen, die lief waren, of te wel niet snel hun wapen tevoorschijn toveren.

Een paar maanden later nadat ik bij mij de kasten had bekeken zonder een steek, na de oude buren gegaan om samen in hun kasten te kijken. Hun in pak ik in t shirt en korte broek, voor die tijd en ook hier na ben ik nog nooit zo lek gestoken. De o zo liefe bijen van mij waren in echte[}:)] duivels [}:)] veranderd, zo waren ze al een aantal weken zeiden ze. En is ook nooit meer ander geworden

Wat de oorzaak hier van was weet ik niet. De zelfde bijen en de bijenstallen lagen ongeveer 500 meter van elkaar. Hun stal stond naar het noorden en de mijne naar het oosten. Of het daar aan lag?

Wat ook veranderd was de honing opbergens, ze slingerde meestal eenderde meer dan ik.

Zo zie je maar, niets zo veranderlijk als een bij.

martin

p.weegels
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 22:08
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door p.weegels » vr 16 jan 2009, 22:23

zonder kap: Afbeelding

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door dickvanleeuwen » vr 16 jan 2009, 23:06

Toen ik begon met imkeren had ik de kap op en de handschoenen aan. De eerste keer zonder handschoenen zal ik niet snel vergeten. Dat vond ik echt eng. De eerste keer dat ik zonder kap werkte was op Schiermonnikoog. Jaap Andringa hielp me over een grens. Tegenwoordig trek ik het pak wel altijd aan. Ik heb de handschoenen bij de hand. Ik hoor, zie, voel of ruik wanneer de kap op moet en eventueel zelfs de handschoenen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door hans hoogendoorn » za 17 jan 2009, 10:49

Net als Dick. Ik vond het eerst ook eng. Zonder kap en zonder handschoenen.
Lastig is, dat de bijen dat merken o.m. aan je bewegingen, zelfs aan de bewegingen van je ogen.

Mijn koolzaadmaatje is er een groot voorstander van. Je leert je bijen beter kennen. Je neemt meer waar.
En een onrustig of stekerig volk doet gewoon niet meer mee aan de selectie van volgend jaar.

Tijdens gezellig buurten heb ik die kunst van hem afgekeken.
Relaxed, tshirt, petje met klep en heel weinig rook.
Zo werkt hij (op het koolzaad !) rustig zijn 10-12 volken per stand door.
Grote volken 2 broedkamers en 3 honingkamers afstapelen.
Maar niet vaker als nodig dus handelingen combineren.

De volken zijn dik bezet met bijen !
Geen probleem vrijwel geen enkele steek.

Onderwijl doodgewoon bijen afschudden in een verzamelbak voor afleggers thuis en honingkamers wisselen.

Een genot om zo te werken. Minder zweten en meer overzicht.
En zoals Dick zegt. Je hoort, ruikt en proeft ruim op tijd,
wanneer het toch nodig is : Kap, handschoenen of gewoon een andere keer.

Dus tip : Kijk de kunst af.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten