Hoeveel van jullie..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Shadow Chaos
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 22:39
Contacteer:

Hoeveel van jullie..

Bericht door Shadow Chaos » di 23 dec 2008, 22:45

..durven jullie bijen te imkeren ZONDER kap of handschoenen ???? [:0]

jjmvaningen
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door jjmvaningen » wo 24 dec 2008, 08:58

Niet zonder kap, maar wel zonder handschoenen.
Soort: bastaardbij.
Een steek is zo gekregen, meerdere ook.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Bart de Coo » wo 24 dec 2008, 10:20

Dat hangt af van een hele hoop factoren. De belangrijkste factor is de aard van de moer. Als die zachtaardige nakomelingen geeft, dan kan de imker zich heel veel veroorloven.

Dan is er de tijd van het jaar en de dracht. Als de heide goed heeft meegewerkt, dan verbaas ik me altijd over de zachtaardigheid van mijn bijen, ongeacht de genetische samenstelling. Het koolzaad in mei zou daarentegen weer een berucht tegengestelde zijn; ik heb er geen ervaringen mee.

Dan is er nog de omvang van het volk. Volgens mij geldt over het algemeen: hoe kleiner het volk, hoe minder steeklustig. Piepkleine reservevolkjes maak ik vaak open zonder bescherming.

Dan is er de behuizing. Als je wat rook geeft onder een korf en je wacht even en je keert de korf daarna rustig om, dan durf ik best wat kleine handelingen te plegen zonder bescherming. Even een puntje raat bij het vlieggat wegsteken om te kijken of de moer aan de leg is bijvoorbeeld. De dekplank van een kast verwijderen zonder kap is al vrij riskant.

Dan is er de aard van de ingreep. Even een voerbak of een bijenuitlaat plaatsen kan vaak zonder kap bijvoorbeeld.

Dan is er de vraag of je al dan niet met een pas afgekomen zwerm te maken hebt. Als er net een verse zwerm in de boom hangt, dan is de steeklust al duidelijk op het moment dat je met de schepkorf of de zwerm afstapt. Als de zwerm rustig is en hij hangt in een struik waar ik met de snoeischaar in kan knippen, dan werk ik zonder kap, diep respect en nog diepere bewondering bij de omstanders afdwingend.

Vergeet ik nog iets?

Groet,

Bart

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door LWPisa » wo 24 dec 2008, 10:34

Hangt ervan af...van de volksstatus, het weer en wat ermee moet gebeuren...kleine volken en bevruchtingsvolkjes bij mooi weer bekijk ik vaak zonder kap/handschoenen maar wel met een beetje rook van een sigaret. Bij zwaardere verstoring/behandeling of slecht weer heb ik al snel een kap op en handschoenen aan.

Sommige volken zijn nerveuzer dan andere en daarbij heb ik altijd een kap op, ik word liever aangenaam verrast door rustig gedrag MET kap op dan door een paar steken in m'n hoofd.

L

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Oude Essink » wo 24 dec 2008, 14:44

Ik imker met bastaard; bijzonder steeklustig zijn zij niet (in normale omstandigheden). Het idee, dat er toch een rond mijn ogen, op mijn neus of op schedel kan komen steken, zou mij onrustig maken tijdens het imkeren. Ik imker derhalve NOOIT zonder kap; handschoenen heb ik zelden aan; een steek op mijn vingers, maakt mij niet uit; "zij heeft gelijk" denk ik dan, "had ik van haar af moeten blijven of voorzichtiger moeten zijn".
( een dik oog of gezwollen lip inspireert onze omgeving niet tot interesse voor ons aantrekkelijke werk; sowieso een reden geen risico te nemen, hoe zachtaardig onze volken NORMALITER ook zijn.)

Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 dec 2008, 17:09

Bart de Coo schreef:
Dat hangt af van een hele hoop factoren. De belangrijkste factor is de aard van de moer. Als die zachtaardige nakomelingen geeft, dan kan de imker zich heel veel veroorloven.


Vergeet ik nog iets ?



Ja .. Je vergeet de IMKER .

Ik gebruik niet vaak bescherming , maar KEES van HOLLAND heb ik nog NOOIT bescherming zien gebruiken , en in zijn korte broek.[8D]

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Oude Essink » wo 24 dec 2008, 17:46

De opmerking over Kees v.H. geeft een qualiteitsetiket aan het antwoord op een neutrale vraag. Jaap keurt duidelijk het dragen van beschermende kleding af. Je gaat dan zachtaardige volken telen, niet omdat dat beter is voor imker en bij, maar om aan het keurmerk "imker zonder kap" te kunnen voldoen. Ik zie absoluut het afkeuringswaardige van het dragen van een beschermende kap niet!
Bij mijn aanwezigheid heb ik Kees overigens regelmatig steken in zijn gezicht zien krijgen, ondanks de waas van sigarenrook die hij rond zichzelf optrekt. Het lijkt mij onzinnig dat ik mij zou moeten spiegelen aan een doorgewinterde imker als Kees.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Wim Joosten » wo 24 dec 2008, 18:11

Hallo Shadow Chaos.
Welkom op dit forum. Vanwaar deze vraag? Heb je zelf bijenvolken? Misschien kun je wat meer over jezelf vertellen?

Ik gebruik altijd de kap. Het zou niet altijd hoeven maar ik heb een keer de ervaring opgedaan dat een rustig volk een keer niet zo rustig was en de bijen mij in oor- en neusgaten vloog en mij daar dus ook staken. En waarom het zo rustige volk ineens zo agressief was???? Ik weet het niet. Later was dit volk weer gewoon rustig. Ik heb mijn lesje dus wel geleerd. Handschoenen heb ik niet altijd aan. Wanneer ik op het koolzaad ben wel want de bijen worden van deze dracht prikkelbaarder. Bij sommige volken word je al aangevallen wanneer je al in de buurt van hun kast komt.

Met vriendelijke groet,
Wim

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 dec 2008, 18:56

Oude Essink schreef: Jaap keurt duidelijk het dragen van beschermende kleding af. Je gaat dan zachtaardige volken telen, niet omdat dat beter is voor imker en bij, maar om aan het keurmerk "imker zonder kap" te kunnen voldoen. Ik zie absoluut het afkeuringswaardige van het dragen van een beschermende kap niet!


Ik heb bij mijn weten nooit ergens het dragen van beschermende kleding afgekeurd ,maar zelf draag ik die bijna nooit .

Ik hoef ook niet aan het ;keurmerk", zoals jij dat noemt te voldoen , maar ik voel mij met beschermende kleding in mijn doen en laten bij het imkeren belemmerd.
Ik teel ook geen zachtaardige volken ,(het bekende vuilnisbakken ras )
maar ook die kun je gewoon behandelen .

Ik vind dan ook je opmerking dat ik het afkeuringswaardig zou vinden ongepast.

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Dirk Blanken » wo 24 dec 2008, 19:20

Ik imker voornamelijk met F1 Buckfast en begin altijd met de kap.
Handschoenen heb ik na een 10 jaar gekocht maar ze worden alleen gebruikt als ik denk dit wordt te gek en dat is zelden.
Een kap en vooral ook handschoenen nodigt uit om niet zachtzinnig met bijen om te gaan.
Of te wel de michelinmannetjes kneuzen heel wat meer bijen dan diegene die onbeschermd zijn.
Ik en wie niet heb er een hekel aan om in m'n gezicht te worden gestoken, dus eerst de kap en die kan dan altijd nog af als blijkt dat ze rustig zijn.
Ik heb een kap uit Pakistan met goed zicht en ventilatie en dan vergeet je hem wel eens af te doen.
Bij de koninginnenteelt in mini's doe ik het zonder.
Maar hij legt altijd standby
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten