Hoeveel van jullie..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door pim123 » do 05 mar 2009, 20:48

Gisteravond mijn eerste les van de Basiscursus Bijenhouden gehad...wij mogen op de Bijenstand waar we les krijgen geen handschoenen dragen. Kreeg daar toch wel een beetje een ongemakkelijk gevoel van...

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Willem Dijkstra » vr 06 mar 2009, 20:44

pim123 schreef:
Kreeg daar toch wel een beetje een ongemakkelijk gevoel van...


Begrijp net uit de hele discussie dat dat nou net niet de bedoeling is.[?]
Was er ook een reden waarom het dragen van handschoenen sterk afgeraden werd??

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Bart de Coo » vr 06 mar 2009, 23:25

Pim,

Ik ben het niet zo eens met jouw bijenteeltleraar en ik kan me voorstellen dat je gaat omkijken naar een andere, tenzij hij met rasbijen werkt.

Afgelopen jaar volgde ik een cursus voor gevorderden. We werkten met raszuivere Carnica's. Met die bijen kun je prima zonder handschoenen en zonder kap werken. Met mijn bijen gaat dat absoluut niet. Ik werk niet met raszuivere beesten en die kunnen veel agressiever zijn dan raspaardjes. Tegen iedereen die met veel bravoure verkondigt dat je zonder handschoenen moet werken zou ik willen zeggen, kom toch vooral eens langs bij mij op de stal. Dan doen we samen de voorjaarsinspectie. Jij zonder, ik met handschoenen. Tegen de tijd dat je huilend van ellende een veilig heenkomen gaat zoeken, praten we verder. Kortom, zonder bescherming werken kan volgens mij geen algemeen advies zijn. Dat hangt van de natuur van je bijen af.

Laten we er maar vanuit gaan Pim, dat jouw docent weet wat ie doet. Een beetje vertrouwen dan maar.

Er is nog een ander sterk argument om, zeker op zo'n cursus, zonder handschoenen te werken. Als al die cursisten thuis met die handschoenen in hun eigen bijen gaan roeren en daarna met diezelfde handschoenen de bijen van de cursusleider gaan aanpakken, dan zou dat de verspreiding van ziektes in de hand kunnen werken.

Laat hij je ook met zijn eigen beitels en raampjeslichters werken, of moet je die zelf meenemen? Als dat laatste zo is, dan gaat mijn theorie niet op.

Groet,

Bart de Coo

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door pim123 » vr 06 mar 2009, 23:34

Ik weet zeker dat de leraar zeer veel ervaring heeft en heb er ook veel vertrouwen in dat er over nagedacht is...het was alleen dat ik het niet had verwacht. [:)]

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Dirk Blanken » za 07 mar 2009, 19:29

Bart,
Als jij zelfs bij de voorjaarsinspectie niet zonder handschoenen kan werken dan doe je dus absoluut niets aan zachtaardigheid.
Met handschoenen werk je veel te ruw en plet je te veel bijen, bovendien zijn je handschoenen vergeven van bijengif wat ook weer agressie opwekt.
Ik merk het ook bij de bijenstand van de vereniging waarvan ik lid ben en waar regelmatig volken staan die zogenaamd niet te behandelen zijn.
Ik weet zeker dat als ik alleen ben en werk met blote handen er practisch geen steek valt maar als er mensen met handschoenen gelijktijdig werken wordt ik lek gestoken.

Ik geef die bijenleraar groot gelijk om te eisen met blote handen te werken.
We werken dan veel voorzichtiger.
Als men heel kleinzerig is of wat meer last heeft van steken kan men de handen altijd nog insmeren met rauwe lijnolie, waardoor de bijen veel minder gauw steken.

De enige reden voor het handschoenen gebruiken is:

Allergie voor bijengif.

Ik heb menige imker meegemaakt die zogenaamd allergisch is voor bijensteken om maar met handschoenen te kunnen werken.

Ik werk zonder handschoenen maar heb ze wel.
Ik dek de kast na het openmaken af met een natte handdoek en maak dan de oortjes eerst los dat gaat razend snel.
Je kan dan de beitel neerleggen en verder alleen met de handen werken.
Het 1e raam met broed zet je weg en zet je aan de andere kant weer tegen het broednest.
Dan stoor je weinig bijen en is er altijd voldoende ruimte om een raat uit te nemen en terug te plaatsen, logisch zou je denken maar de meeste imkers werken niet zo logisch.

Dirk










dertiende

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door pim123 » za 07 mar 2009, 19:53

Nou je het zegt, dat gaan we idd ook doen, dat met die lijnolie.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Bart de Coo » za 07 mar 2009, 23:37

Dirk,

Dat ik niets aan zachtaardigheid doe, klopt. Ik wilde dat dit jaar maar eens mee gaan beginnen door te gaan natelen van mijn lievelingsmoertje(s). Maar in koninginnenteelt heb ik (nog) geen zin. Te duur, te omslachtig, te tijdrovend, moet ik weer een cursus volgen.

Dat bijen juist door die handschoenen wel eens agressief kunnen worden, omdat ze stijf staan van het gif, vind ik een hele goeie. Dank je.

Afgelopen jaar vond ik mijn bijen ongenietbaar. Ze staken mij met name in de holtes van mijn ellebogen, dwars door het pak heen. Ik leek soms wel een junkie. Pas halverwege het seizoen deed ik iets wat ik al veel eerder had moeten doen: mijn pak in de was gooien! Probleem opgelost! Duuuuh. Dat werken met die kleutebijen was helemaal niet zo leuk en ik ben soms enigszins wanhopig geweest. Dit is geen bijenhouden meer, dacht ik, als je eerst een schietgebedje moet doen en helemaal bont en blauw thuis komt.

Dan ben ik ook maar eens met natte doeken gaan werken. Scheelt ook een hoop. En de neiging onderdrukken om de kast onnodig te openen. Scheelt ook een hoop.

Handschoenen schaf ik ieder jaar nieuw aan. Misschien moet ik maar eens van die heel dunne latex handschoenen proberen, dan blijft die geur van dat steken misschien niet zo hangen.

Dan heb ik nog een ronduit griezelige ervaring op de heide achter de rug. De heide gaf niks en we moesten dus bijvoeren. Ik heb dat met een doodsverachting moeten doen die 95% van de imkers een andere hobby had laten zoeken.

De reden dat ik zulke rotbijen heb, is dat ik twee voorjaren geleden een dode stal aantrof en dus volken moest kopen. Ik was weliswaar netjes gewaarschuwd, maar dat het zo erg zou zijn had ik niet durven bevroeden. Mijn jonge koninginnen, dus de nateelt van die steekmoeren, waren in augustus op de thuisstand gelukkig al een stuk vriendelijker.

Maar mijn bijen behandelen zonder handschoenen? Pieker d'r niet over.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door hans hoogendoorn » za 07 mar 2009, 23:52

Bart de Coo schreef:Maar mijn bijen behandelen zonder handschoenen? Pieker d'r niet over.

Beste Bart (BB[;)]),

Als ze zo aanvallend zijn :
Inderdaad niet doen, daar is op afstand niet over te oordelen en aan stoerdoenerij heeft niemand iets.
Het lukt alleen als het relaxed gaat.
Op commando zonder handschoenen werkt volgens mij ook niet.
Er moet vertrouwen zijn.

Wel een paar tips :
In het voorjaar en voorzomer zijn de bijen op z'n vriendelijkst. Dus dan beginnen en volgend jaar weer. Die kans op positieve ervaring pakken !
Je kunt ook eerst met één handschoen uitproberen.
Schone handen en materiaal ivm alarm-geuren e.d. Afspoelen voor het werk is hiervoor al voldoende. Dus Flesje water meenemen. Een plantenspuit op stand nevelen werkt ook. Ook prettig voor plakken van propolis en honing. Noten of andere olie is niet nodig.
Observeren hoe rustig de bijen opzij gaan voor je vingers en daarmee vertrouwd raken.
Ook een beetje negeren helpt. Bijen bluffen ook en zien aan de bewegingen van je handen en ook ogen dat je bang bent en dat ze succes hebben.
Geen schande overigens. Ik herhaal nog eens. De kunst afkijken.


De moeite waard ! Het imkert veel prettiger.

vrgr HaHo. [:)]

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door Ed Pieterse » zo 08 mar 2009, 16:22

Beste handschoenendragers,
Ook ik gebruik altijd een kap (maar heel af en toe niet). Handschoenen gebruik ik ook bijna altijd. Maar daar steken ze rustig doorheen, vooral als je haastig werkt, wat ik nogal eens moet met 30 volken.
Op een gegeven moment nam ik nieuwe handschoenen in gebruik en de bijen werden razend. Toen heb ik een potje met propolis genomen wat ik af en toe verzamel en heb daar wat alcohol ingedaan. Flink schudden en dat over je handschoenen uitsmeren Dan hebben de bijen geen belangstelling meer, tenzij je ze aanpakt of drukt, maar dat is logisch.
Wat ook helpt is oude handdoeken over een deel van de kast leggen, waar je niet werkt en die van te voren met kruidnagelolie bedruppelen.
Je kan er ook je handen mee insmeren, dat help geweldig.
Met blote handen werk je gemakkelijker, dat ben ik met iedereen eens, maar als je snel door een aantal kasten heen wil zijn de bijen vaak nerveuzer.

Ed Pieterse

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoeveel van jullie..

Bericht door A.A. Staals » zo 08 mar 2009, 17:01

Zet eens een emmer schoon water bij je en steek daar regelmatig je handen in. Dat helpt voortreffelijk.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten