marter in de kast, happy kepper bodems

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

maja de bij
Berichten:17
Lid geworden op:di 16 sep 2008, 19:31
Contacteer:
marter in de kast, happy kepper bodems

Bericht door maja de bij » di 30 dec 2008, 19:12

hallo! voor het eerst dit jaar de happy-keeper bodem onder de kast gezet. woon midden in het bos en bij een kontrole bleek de bodem geheel onder de kast uit te hangen, grote gaten in de plastic buizen geknaagd en overal lagen stukken was rond de kast, met veel dode bijen rondom. de ramen zijn voor een deel stukgeknaagd en het droop van de honing. eerst dacht ik aan muizen. gaas onder de bodem geniet en de rommel opgeruimd. ik vond een marterkeutel (zeker weten) aan de achterkant van de kast. gezien de schade kan het ook bij nader inzien geen muis zijn geweest. een paar dagen later was het weer raak: er is aan de achterkant van de kast en aan de vliegplank geknaagd. in de hoek rechts direkt achter het vlieggat een hoopje dode bijen. heeft iemand een idee?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: marter in de kast, happy kepper bodems

Bericht door martin b » wo 31 dec 2008, 12:43

je zou van frettegaas een kooi om de kast kunnen maken. Zorg dat er genoeg ruimte tussen de kast en de kooi zit, zodat bewegingen aan de kooi niet door gegeven worden naar de kast. Tevens is de kooi ook een goede bescherming voor andere dieren, die zijn er in het bos genoeg, in welke vorm dan ook.

martin

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: marter in de kast, happy kepper bodems

Bericht door Erik Speksnijder » do 01 jan 2009, 11:11

Het lijkt me niet leuk om mee te maken, maar ik ben wel benieuwd naar de schade. Zou je misschien een foto hiervan kunnen laten zien, eventueel met een keutel?
Misschien kun je de dader weg houden door een voor hem onaantrekkelijke lucht aan je kasten te geven? Misschien kun je je kast of de directe omgeving van de kast inwrijven met muntolie of tea tree-olie (wel vooraf checken of de olie niet inwerkt op het materiaal van je kast!)? Veel dieren zijn van dit soort geurtjes niet gediend. Van ratten en muizen weet ik, dat ze een enorme hekel hebben aan chloorlucht (bleekwater).
Groet,

Erik

Erik

maja de bij
Berichten:17
Lid geworden op:di 16 sep 2008, 19:31
Contacteer:

Re: marter in de kast, happy kepper bodems

Bericht door maja de bij » ma 05 jan 2009, 15:39

dank jullie wel voor de tips en reakties. die frettenkooi dat lijkt me wel wat. ondertussen heb ik een oma-tip toegepast die goed lijkt te werken: ik loop iedere dag even langs de bijenkasten en dan plas ik in de buurt, en sindsdien lijkt het erg rustig te blijven bij de kasten....dus toch de geurtip!, maar dan in een andere vorm.... maar goed dat ze midden in het bos staan.... ouderwetser dan dit kan geloof ik niet?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: marter in de kast, happy kepper bodems

Bericht door martin b » za 17 jan 2009, 08:29

Ik kom nog even terug op de happy-keeper bodem, als de plastic buizen zo snel kapot kunnen gaan kun je ook het volgende doen. plaats in de plastic buizen een aluminium buis, die er net in past.
Of maak gaas aan de onderkant.

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten