Welke kast moet ik kopen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Vincent 09
Berichten: 5
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 22:37
Contacteer:

Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Vincent 09 » do 01 jan 2009, 20:29

[?] In 2009 ga ik beginnen met bijen houden. Ik heb nog veel te leren maar voor nu wil ik graag reacties over de voor- en nadelen van geisoleerde of niet geisoleerde kasten, hout of kunststof en de richting van de raten t.o.v. de vliegopening.

Ik hoor het graag zodat ik een keuze kan maken voor een type kast.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door wilde » do 01 jan 2009, 20:44

Welkom Vincent en succes met het gaan houden van bijenvolken.
Isolotie wordt mijns inziens door velen erg overdreven. Ventilatie is belangrijker dan isolatie. De bijen kunnen zich, ook met vorst, heel goed warm houden in een normale kast zonder isolatie van 1,8 - 2,0 cm (abus. mm getypt) dik hout, waarbij echt hout zoals vuren grenen of red cedar de voorkeur hebben boven multiplex, omdat dit laatste veel minder ademt. Door isolatie krijg je veel condens en schimmelvorming. Ventilatie kan dat verminderen. Overdrijf de isolatie dus niet en verbaas je over de bijen, die tot meer in staat zijn dan je zou denken.
Groet, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door m.kolsters. » do 01 jan 2009, 20:58

Dag Albert 2mm is wel dun,je zal wel 2cm bedoelen.
Dag Vincent ik heb de voorkeur van redceder niet schilderen en die kan je uitbranden(ontsmetten)

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Vincent 09
Berichten: 5
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 22:37
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Vincent 09 » do 01 jan 2009, 21:44

Albert, bedankt voor je reactie.
Resume: Dus als ik een kunststof kast gebruik met een goede ventilatie kan dat goed. Door een goede isolatie lijkt mij dat het warmteverloop in de kast gelijkmatiger is (dus ook aan de rand van de tros minder afkoeling). Ik weet dat houten kasten veel meer bekend zijn in nederland en ook de onderdelen beter uitwisselbaar zijn ivm standaard maten, maar is hout en ongeisoleerd ook beter ?


Welkom Vincent en succes met het gaan houden van bijenvolken.
Isolotie wordt mijns inziens door velen erg overdreven. Ventilatie is belangrijker dan isolatie. De bijen kunnen zich, ook met vorst, heel goed warm houden in een normale kast zonder isolatie van 1,8 - 2,0 mm dik hout. Door isolatie krijg je veel condens en schimmelvorming. Ventilatie kan dat verminderen. Overdrijf de isolatie dus niet en verbaas je over de bijen, die tot meer in staat zijn dan je zou denken.
Groet, Albert de Wilde
[/quote]

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door willem » do 01 jan 2009, 22:00

Hallo Vincent
Als je honderd imkers iets vraagt hoor je 102 meningen, allemaal anders, dat wel en allemaal de (eigen)waarheid.
Tip: lees het nieuwe boek "BIJENHOUDEN Hoe doe je dat" en
volg als dat mogelijk is een basiscursus.

Brabant :
Bij voldoende deelname start de groep Midden-Brabant in februari 2009 een Basiscursus Bijenhouden in Berlicum. De cursusprijs zal liggen tussen € 125,- en € 150,- afhankelijk van het aantal deelnemers. Belangstellenden voor deze cursus kunnen zich opgeven bij de heer Bart de Krieger, Brazailiëlaan 11, Drunen, t 0416-37 20 35, e bdekrieger(APENSTAART)planet.nlbdekrieger(APENSTAART)planet.nl.

Sucses
Groeten, Willem

Vincent 09
Berichten: 5
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 22:37
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Vincent 09 » do 01 jan 2009, 22:25

Hoi Willem, ik heb me al aangemeld. Maar het boek ga ik zeker bestellen. ik heb 'zelf bijnen houden' al gelezen, dat was erg gebaseerd op Amerikaanse gegevens en foto's. Ik zoek toch naar ervaringen, bij voorkeur van iemad die verschillende kasten gebruikt. Het schijnt ook te maken hebben met het volk...??
groet Vincent.



willem schreef:
Hallo Vincent
Als je honderd imkers iets vraagt hoor je 102 meningen, allemaal anders, dat wel en allemaal de (eigen)waarheid.
Tip: lees het nieuwe boek "BIJENHOUDEN Hoe doe je dat" en
volg als dat mogelijk is een basiscursus.

Brabant :
Bij voldoende deelname start de groep Midden-Brabant in februari 2009 een Basiscursus Bijenhouden in Berlicum. De cursusprijs zal liggen tussen € 125,- en € 150,- afhankelijk van het aantal deelnemers. Belangstellenden voor deze cursus kunnen zich opgeven bij de heer Bart de Krieger, Brazailiëlaan 11, Drunen, t 0416-37 20 35, e bdekrieger(APENSTAART)planet.nlbdekrieger(APENSTAART)planet.nl.

Sucses
Groeten, Willem

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Ed Pieterse » vr 02 jan 2009, 10:38

Beste Albert,
Daar ik veel bewondering heb voor je bijdragen, wil ik je even wijzen op het volgende:
1) Warme lucht bevat meer vocht dan koude lucht.
2) In een bijenkast zijn koude wanden de oorzaak van condens als er vochtige lucht tegenaan komt. Dat komt omdat er een dauwpunt bestaat. Dat is de temperatuur waarop het vocht in de warmere lucht neerslaat op de koudere wanden.
3) Gezien het feit dat hout de koude/warmte beter doorlaat (geleid) dan een goede isolatie als bv Styropor zal een houten kast meer oorzaak zijn van condens dan een styroporkast.
4) een andere oorzaak van condens is een klein volk in een grote kast. Omdat dan de temperatuur niet homogeen overal in de kast hetzelfde of bijna hetzelfde is. Dan zullen in een styroporkast de buitenramen het vocht opnemen door condensatie en in een houten kast al helemaal, omdat die koudere wanden heeft.
5) Als de ramen het condens opnemen zal daar het eerst schimmel ontstaan. En ook de wanden in een houten kast zullen schimmelvorming krijgen.
6) De wanden in een styropor kast zullen zeker geen schimmelvorming geven, want die wanden hebben aan de binnenkant van de kast ongeveer dezelfde temperatuur als het volk. In elk geval belangen na niet de temperatuur van de buitenlucht.
7) Ventilatie in het volk, dan wel de kast is belangrijk, maar een open bodem tijdens de winter is dan ook belangrijk en bijna voldoende. Tijdens de winter dus geen schuiflade onder het volk. Pas als er broed komt moet de schuiflade onder het volk en dat is medio februari.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Jeroenvt » vr 02 jan 2009, 12:07

Als je van timmeren houdt is een houten kast leuker.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door A.A. Staals » vr 02 jan 2009, 13:24

Ed
Op dit ogenblik heb je "kleine"(:D volken in een grote kast. En zeker met open bodem, denk ik, dat het om de tros bijna zo koud wordt als buiten (als het maar lang genoeg duurt). Vocht ontstaat pas als de volken gaan broeden, nu zijn ze droog. Open bodem in de winter ben ik helemaal van terug gekomen, kost in elk geval veel meer voer en of je er verder iets mee opschiet vraag ik me af.

ad staals

luc
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door luc » vr 02 jan 2009, 13:46

Alles hangt af van het budget dat je wilt spenderen. Als je pas begint ben je vlug geneigd om iemand anders kast 2e hands over te nemen, je denkt een goede zaak te doen en kent de gebreken er nog niet van, de ander is in veel gevallen content dat hij er van af is.
Teleurstellingen en het stoppen met je hobby zijn het gevolg.
Ik hou dit jaar 30 jaar bijen en heb van alles in huis gehad : korven, zelfgemaakte houten kasten, houten winkelkasten, in den, in multiplex in cederhout, Duitse en Deense styroporkasten, sinds 3 jaar 2 Franse plastieken Nicot kasten en sinds vorig jaar ook 8 nieuwe DB-plus kasten. Het werden telkens verbeteringen en ik denk dat het nu niet meer veel beter kan. Als je een kast hebt waar je gemakkelijk en met succes mee kan werken, wordt je gespaard van teleurstellingen en is bijenhouden een waar genot.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten