Welke kast moet ik kopen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door A.A. Staals » vr 02 jan 2009, 14:52

Je moet in elk geval kasten aanschaffen met in Nederland gangbare afmetingen.

ad staals

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Oude Essink » vr 02 jan 2009, 15:12

en dat zijn simplex = spaarkastramen; broedkamer en honingkamer eventueel gecombineerd tot een combiraam. Een simplexkast heeft apparte buiten en binnenranden; bij de spaarkast zijn deze gecombineerd tot een éénwandige kast.

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Dirk Blanken » vr 02 jan 2009, 19:13

Vincent,
Ik heb een keelontsteking en toch een paar wijntjes genomen vroeg erin en morgen hopelijk minder last.
Je vraag met welke bijenkast zal ik beginnen aan mijn imkersloopbaan zal toch voor al die oudere imkers duidelijk moeten zijn!
Ze hebben het hele proces meegemaakt.
Mijn advies:

Houten kasten zonder meer kiezen voor redcederkasten.
Ze behoeven geen onderhoud.
Een 2e advies is houten simplexkasten met een overmaat aan buiten en binnen randen die je 's winters kan onderhouden.

Mijn eigen keuze is toch Styropor, aangepaste Segebergerkasten vn bijvoorbeeld Ed Pietersen.
Geen onderhoud en ze gaan 20 a 30 jaar zeker mee.

Je moet ze niet aanschaffen als je persé elk jaar onderhoud wil plegen.

Ik denk dat mijn boodschap wel duidelijk is.
Dirk




dertiende

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door wilde » vr 02 jan 2009, 19:49

Ed, bedankt voor je uitvoerige uiteenzetting, waar geen speld tussen te krijgen is. Ik zou zelf echter nooit bijen huisvesten in kunststof. Dat heeft voor mij iets zeer onnatuurlijks en daarom is Styropor dus voor mij uit den boze. Daar horen geen bijen in. Ik heb merendeels red cedar kasten en nog wat vuren voor honingkamers en de rest. Hier zal ook gelden dat smaken en ideeën over bijenhouden kunnen verschillen. Voor een beginner is het toch wel moeilijk te overzien.
Groet, Albert de Wilde

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Ed Pieterse » za 03 jan 2009, 21:48

Beste Albert,

Begin van de vorige eeuw was een groot deel van de korfimkers tegen het imkeren in kasten. Dat was maar niets.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Bart de Coo » zo 04 jan 2009, 13:04

Altijd weer aardig om even na te gaan wat die bezwaren tegen de kast ook al weer waren. Lehzen (1922) noemt de volgende.

Kasten zijn duur. Bij kasten heb je veel materiaal, gereedschap en opslagruimte nodig. In korven overwinteren volken beter, doordat de bijen het voer altijd boven zich hebben en zich ook bij hevige kou naar het voer kunnen verplaatsen: verhongeren naast gevulde raten komt in de korfimkerij niet voor. Bovendien volgt de ronde vorm van de korf de vorm van de wintertros wat dus minder energieverbruik met zich mee zal brengen. Korven zwermen eerder en korfzwermen nemen minder voer mee. Roggestro is een slechtere warmtegeleider dan hout, dus de voorjaarsontwikkeling is beter en dus is het voerverbruik in de winter lager. Korven zijn veel gemakkelijker te bewerken en te controleren dan kasten. Korven zijn veel gemakkelijker te vervoeren. Een korf ventileert beter en de bijen kunnen veel gemakkelijker in de hele korf de temperatuur min of meer gelijk houden, waardoor je nooit last hebt van beschimmelde raten.

Veel van deze bezwaren lijkt de kunststofkast weg te nemen - kunststofkasten zijn bijvoorbeeld goedkoper dan houten! De belangrijkste bezwaren tegen de kunststofkast lijken dan ook emotioneel en esthetisch van aard te zijn: het hoort niet, het is lelijk.

Nou ja, ieder zijn meug zal ik maar zeggen. Toch vind ik dat je als beginnend imker zeker eens goed naar kunststofkasten moet kijken.

Groet,

Bart

Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Marco en Ingrid » zo 04 jan 2009, 15:36

Hallo !
Mijn naam is Marco Veldhuis en woon sinds een jaar of 6 in Zweden.
Ook ik ga, net als Vincent, in 2009 beginnen met het houden van bijen.
En moet dus nog alles leren vandaar dat ik op deze site belande.
Wat ik eigenlijk aan Vincent wil meegeven is het volgende:
In Zweden gebruikt men vaak geisoleerde kasten, maar hout komt ook voor maar dan wel geisoleerdt.(is heel zwaar)
Wat een mogelijkheid hier is om de broedkamer(s) van kunstof te hebben en zodra de bijen gaan vliegen er ongeisoleerde honingkamer(s)
(schatkamers zoals ze hier zeggen :-) ) er boven op zetten.
Dat houd je kosten een stuk lager zeker als je de houten honingkamers zelf maakt.
m vr gr,
Marco

Vincent 09
Berichten: 5
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 22:37
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Vincent 09 » zo 04 jan 2009, 17:12

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inmiddels overtuigd dat ik voor het kunststof ga. Ik neig naar een styropor simplex kast, ivm de uitwisselbaarheid. Wat een keuze aan kasten....

Goede tip van de houten honingkamer, maar ik ben bang dat dit niet goed aansluit, waardoor er veel propolis tussenkomt. Heb je hier ervaring mee?

Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Marco en Ingrid » zo 04 jan 2009, 17:44

Nee zelf heb ik er geen ervaring mee, maar de handige onderons kunnen dat opzich zo op maat maken.
Gaat het om een paar kasten is het misschien de moeite niet waard heb je meer dan 80 kasten is het zeker lonend.
Ga zelf ook voor de kunstof kast kan alleen niet kiezen tussen
SWI-bo (deens) of Nacka die het meest gangbaar in zweden is. ze liggen allebei rond de zelfde prijs dwz iets over 1000 kronen(100 euro) en dan nog de keus tussen de raam maten om helemaal g.k van te worden...[;)][;)] Maar ik kan niet wachten op te beginnen !!!
Maar voorlopig is het nog min 15 hier zal ff geduld moeten hebben.
groet, Marco

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Bart de Coo » zo 04 jan 2009, 17:54

Vraagje aan Marco,

Is er in Zweden nog een imker te vinden die met de echte Zweedse bijenkast werkt? Gerard Vos noemt hem op zijn site 'sveakast':

http://www.bitsandbees.nl/svea.htm

Om een of andere reden vind ik het een ongelooflijk elegant ding.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jeplay en 81 gasten