Kevers in bijenkasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Kevers in bijenkasten

Bericht door wilde » za 03 jan 2009, 15:50

In bijenkasten leven veel meer diersoorten dan alleen honingbijen. Alle parasitaire beestjes laat ik hier even buiten beschouwing. Ik heb vastgesteld dat er in mijn kasten enkele keversoorten actief zijn. De talrijkste is Cryptophagus uncinatus (familie Cryptophagidae (Dwergschimmelkevers), genus Cryptophagus). Ik verzamelde er onlangs ruim 100 exemplaren van, bestemd voor determinatie, onderzoek en collecties. Van die 100 waren er 60 uit 1 kast afkomstig. Van een andere soort, die ook van schimmels leeft, ving ik slechts 1 exemplaar.

Cryptophagus uncinatus (syn.: C. postpositus) is op grond van waarnemingen zeer schaars in Nederland. De laatste vangst was 1 exemplaar in 1937; daarvoor nog 1 in 1902. Ze zijn talrijker in het Middellandse-Zee-gebied, dus eigenlijk is het een zuidelijker soort. De zeldzaamheid valt bij mij (Walcheren) dus erg mee, maar plaatselijk kan dat mogelijk erg verschillen. Ze leven van schimmels op de bodems van de kasten, vooral op dichte bodems en gesloten schuiflades. Het meest actief lijken ze in de winterperiode te zijn, want ik vond er recent nog veel larven van en zwangere vrouwtjes. Ze vallen nauwelijks op, want ze zijn gemiddeld slechts 2,3 mm lang en hebben dezefde kleur als varroamijten, maar de kever is 2x zo groot. Opvallend is een donkere driehoek bij de voorkant van de schilden en een kenmerk van deze kevers is de verdikking op de punten van het halsschild. Op de zijranden zit ook nog een doorn. De laatste 3 antennesegmenten zijn sterk verbreed.

Graag wil ik weten wie deze kevers ook heeft aangetroffen in bijenkasten en uiteraard op welke locatie. Er zijn enkele soorten van het geslacht Cryptophagus bekend van bijenkasten, dus het hoeft niet deze soort te zijn. Helaas lijken ze erg veel op elkaar en is determinatie slechts mogelijk na genitaal onderzoek aan mannetjes. Ik vraag het ook niet voor mezelf maar voor de wetenschapper (dr Oscar Vorst) die ze voor mij op naam heeft gebracht. De kever is waarschijnlijk niet geheel gebonden aan bijenkasten, want schimmels komen overal voor, maar het zou interessant zijn te weten of ze daarin meer worden waargenomen.

Groet, Albert de Wilde

Afbeelding

Bij mij komen er in de bijenkasten 3 soorten Cryptophagus-kevers voor. Naast C. uncinatus (circa 80% van het totaal aantal gevangen kevers) zijn er ook nog C. scanicus (5%) en saginatus (15%). Van die laatste heb ik geen foto's, maar die lijkt op uncinatus, maar dan met meer afgevlakte schouderbulten.
Dit is Cryptophagus scanicus, die veel donkerder is (dekschilden kunnen geheel zwart zijn):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kevers in bijenkasten

Bericht door Tieme » ma 05 jan 2009, 14:12

Albert,

Dat is een wel heel mooie foto.

Groeten,

Tieme

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kevers in bijenkasten

Bericht door Imkerij Westland » za 24 jan 2009, 21:51

Albert, dit najaar werd hier in de buurt de bijenwolfkever - Trichodes apiarius in een kast gevonden. In eerste instantie zat de schrik er goed in want een kever in een kast heet al snel "de bijenkast kever". Gelukkig niet maar of het kevertje zeldzaam is of niet is mij niet bekend. Volgens mij is het ook niet gebruikelijk dat deze kever zich in de kast ophoudt maar meestal op bloemen verblijft.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Kevers in bijenkasten

Bericht door wilde » za 24 jan 2009, 23:11

De Bijenkever Trichodes apiarius is ongeveer 15 mm lang en dus een geheel andere soort dan de vele malen kleinere Cryptophagus-soorten, die gemiddeld 2,3 mm lang zijn. Dit dier heeft tegenwoordig de Ned. naam 'Bijenkever'. De wesp Philanthus triangulum, die volwassen honingbijen vangt voor haar broed, heeft de naam 'Bijenwolf' behouden. Deze wesp is ieder jaar in mijn tuin aanwezig. De Bijenkever zag ik er nooit, ook niet op bloemen. Het is een opvallend fraai zwart-rood gekleurd insect.

De volwassen kevers leven op bloemen, maar ze zoeken bijenbroed op om hun eitjes te leggen. Zo zou je ze dus in een bijenkast kunnen aantreffen, maar het is in Nederland geen alledaagse verschijning bij bijenvolken. De larven van de Bijenkever parasiteren op larven en poppen van bijen, zowel solitaire als kolonievormende. Je zou denken dat dit dus een gevaarlijke kever voor bijenvolken zou kunnen zijn. Gelukkig valt dat reuze mee, want de kever wordt niet dikwijls waargenomen, zeker niet in honingbijenvolken. Ik zou er graag eens een zien om te fotograferen, maar ben er nog nooit een tegengekomen en ik let toch wel op dit soort verschijningen.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kevers in bijenkasten

Bericht door Els Kleijnendorst » za 24 jan 2009, 23:42

Beste Albert en Maarten,

deze bijenkever is afgelopen zomer door dhr Hertsig in een van zijn kasten in Wateringen aangetroffen. Hij maakte er bijgaande foto van.

Afbeelding

Albert, de door jou gefotografeerde Cryptophagus komt mij erg bekend voor, maar zeker weten doe ik het niet. Vandaar ook dat ik tot nog toe niet op jouw oproep reageerde. Als ik dit voorjaar zo'n kevertje tegen kom zal ik er een foto van maken.

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten