natronloog

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door m.kolsters. » di 06 jan 2009, 19:22

Dag Heren zijn wij nog imkers.
Ik heb het gevoel dat we meer met gemicalien bezich zijn dan met bijen.
Ik weet niet wat ik hier mee moet,ik wil bijen houden.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door ivar » vr 16 jan 2009, 23:23

wat wil je dan tinus. beute käver, varroa, nosema, vuilbroed, enz enz.

groot moeders uitje met suiker, of grootvaders gedragen sok helpen al lang niet meer.

dan moet je over gaan op een wat agressievern spulletje en dan beland je al gauw in de chemie. maar geloof mij als je er goed mee omgaat, en net als de asperine, de gebruiks aanwijzing goed leest kan er maar weinig mis gaan.


gr hans


a land flowing with milk and honey

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door henkv » za 17 jan 2009, 00:52

Met verbazibg gelezen!!!!!!!

Misschien ben ik na 24 jaaar imkeren niet meer helemaal BIJ de tijd maar heb me verbaast over de reacties.

Ben het wel een beetje met Tinus uit Oostelbeers ( t'Bakhuis ).

Moeten we onderhand chemie gestudeerd hebben om te kunnen imkeren????

Uiteraard weet ik wat natriumloog is en ook Halamiet ken ik. Heb zelf regelmatig met deze stoffen gewerkt in mijn beroep.

" Maar dit hoort toch niet thuis in een bijenkast" .

En dan nog op het potje dat uit die kast gewonnen wordt vermelden dat het een "ZUIVER NATUURPRODUCT" is, wat zo wie zo niet mag.

Gebruik eens een gasbrander om je kasten zuiver te maken en te ontdoen van vervelende dingen.
Er wordt gesproken over een bijenkastkever die we gelukkig nog niet hebben, maar ook over de vervelende varroamijt enz. Deze beestjes, eitjes of larfjes daarvan kunnen ook niet tegen een warmtestootje.
AVB kan een warmtebehandeling misschien iets beter verdragen, maar AVB komt gelukkig niet zoveel voor dus daar moeten we ons maar niet te druk over maken.
Het bewerken van de bijenkast en raampjes met de gasbrander is misschien wel niet zo mooi met al die brandvlekken, maar zeker zo goed voor de huurders die de kast later zullen betrekken.
En vele mate beter voor de honing die uit de kast geslingerd zal worden, mits we een goed jaar hebben.


Maar het belangrijkste is dat we aan onze honingafnemers kunnen vertellen dat we met de minst mogelijke chemische stoffen werken en ze een (h)eerlijk potje honing kunnen kopen.


Henk.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Gerard van Gastel » za 17 jan 2009, 09:30

Er wordt wat overdreven hier denk ik.
Je hoeft echt geen chemie gestudeerd te hebben om te kunnen imkeren, maar enige kennis van het gebruik van middelen hoort wel bij het 'vak', net zo goed als kennis van ziekten en plagen.
Welke middelen je dan tenslotte inzet, dat is je eigen beslissing.

In de bijenkast hoort geen chemisch materiaal thuis, echter om sommige middelen te gebruiken ter ontsmetting van LEGE kasten , raampjes etc kan helemaal geen kwaad, mits goed gebruikt.
Als men vervolgens deze goed afspoelt en laat luchten na gebruik (zodat de gebruikte middelen kunnen vervliegen, afbreken, geneutraliseerd worden enz) dan heeft dat geen enkele invloed meer op de bijen en de kwaliteit van de honing.

Als men geen kennis van zaken heeft is het misschien verstandiger om de gasbrander te gebruiken.(en/of zich wat meer te verdiepen in de overige mogelijkheden....)

Curacao
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie: Netherlands Antilles
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Curacao » do 05 feb 2009, 03:06

Na het gebruik van al die Chemische troep in onze kasten, vragen we nog steeds hoe het komt dat bijen verdwijnen.Ra Ra Ra..

Groet,

David.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door LWPisa » do 05 feb 2009, 09:46

Jongensch...natronloog is net zo chemisch als keukenzout, het is een simpel zout, het is niet giftig. Bij een hoge concentratie is het sterk basisch (en dus etsend voor weefsels/eiwitten). En zeer wateroplosbaar, als je goed naspoelt verdwijnt het volkomen.

Ik zou niet verbaasd zijn als het traditionele afbranden van kasten waarbij hout en propolis een beetje verkolen residuen achterlaat die er eerst niet waren. Maar bijen kunnen daar in meer of mindere mate goed tegen.

Ikzelf doe steeds minder aan schoonmaken of hergebruiken van oud materiaal, ik gooi oude ramen bij voorkeur gewoon weg.

L

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Jaap v.Popering » do 05 feb 2009, 10:50

Curacao schreef:
Na het gebruik van al die Chemische troep in onze kasten, vragen we nog steeds hoe het komt dat bijen verdwijnen.Ra Ra Ra..


Ik gebruik het al jaren , en heb ook dit jaar GEEN verdwijnziekte .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Gerard van Gastel » do 05 feb 2009, 19:24

Jaap,

Bij mij netzo, je zou haast denken als je géén chemisch spul gebruikt krijg je verdwijnziekte..........(geinigheidje)

Curacao
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie: Netherlands Antilles
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Curacao » do 05 feb 2009, 21:19

Zou het niet verstandig zijn om de bijen zelf hun kasten laten reinigen als het nodig is ?
In mijn ogen is net als je een beetje begint te hoesten meteen een antibiotica kuur begint.Je lichaam krijgt geen kans antistoffen te bouwen, net de bijen ......mischien worden de bijen zo zelfs geneigd om alles wat niet in de kast hoort zelf op te lossen met hun propolis enz.enz zoals de bijen dat al duizenden jaren al gedaan hebben in de natuur.

David.[8D]

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door LWPisa » do 05 feb 2009, 21:58

Daar heb je een punt Curacao...maar de bijen die we hebben gefokt zijn niet meer zo robuust als duizenden jaren geleden, sommige mensen bijv hebben de eigenschap om te propoliseren weggefokt bij bepaalde stammen.

Eigenlijk is het echt ontsmetten van de kast waarschijnlijk niet nodig als je geen aantoonbare ziekten hebt. Het zou ook wel eens schadelijk kunnen zijn omdat je een nuttige microfauna/flora ook opruimt. Maar pyschologisch is het sterk voor de mens, het materiaal is zo schoon mogelijk.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cees2 en 52 gasten