Nieuwe imkers op komst

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door willem » di 17 feb 2009, 17:45

gerard.b.w.vos schreef:
Er is echt wel belangstelling van aanstaande imkers.
Het is nu de kunst en de wil om deze mensen goed te ontvangen, te begeleiden en te ondersteunen.
Onderstaande vraag kreeg ik voorgelegd, Carlo woont in Mijdrecht.
Wie helpt hem verder. [/color]


Hallo, ik denk erover om binnenkort een basiscursus bijenhouden te gaan volgen.
Ook denk ik er al over na om daarna (eventueel volgend jaar) te gaan beginnen met eigen bijenvolken.
Mijn vraag is waar mag je je kasten plaatsen? Mag het bijvoorbeeld in de buurt van een volkstuincomplex ?
Groeten,
Carlo cmpappot(APENSTAART)t-h-p.nl

Dit was de vraag
Hier de antwoorden:
Daar loop ik me ook al een tijdje mijn hoofd over te breken. Een website voor vraag en aanbod? Hoveniersbedrijven? Gemeente? Imkervereniging(!)

Ik zou zo graag in de wijk een plekje vinden, maar de APV maakt dat onmogelijk (20m van woonhuizen, 30m van openbare weg), of anders moet je rekening houden met vandalisme (geweldige proeve van bekwaamheid voor jonge jochies). Maar toch, de hoeveelheid bloemen en de duur van de dracht...

Ik heb nog even tijd om wat te vinden...

Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont...Zelfs in een stad zijn er manieren om te imkeren. Je moet niet kijken naar de onmogelijkheden maar juist naar wat mogelijk is en dan ook nog eens met een moderne visie...urban beekeeping heeft volgens mij de toekomst!

Voor bijen zijn stedelijke gebieden tegenwoordig juist de oases in de woestijn, dus waarom niet de imkerij aanpassen en naar de steden brengen. Er zijn genoeg hoge gebouwen om daar bovenop bijenkasten te zetten zonder dat het storend is. In het buitenland is dat al lang ontdekt...urban farming...je groenten verbouwen in de stad etc etc. Het is maar helemaal hoe je de imkerij bekijkt...vanuit de traditionele hoek of met een nieuwe blik!


Je optimisme is aanstekelijk en de term
De stad als oase is me ook opgevallen. Met uitzondering van een paar paardebloemweilanden in de omgeving, heb ik vorig jaar niets kunnen ontdekken dan windbestuivers. In de woonwijken daarentegen was er nauwelijks sprake van een drachtpauze. De moeite die de mensen doen om hun bloemetjes door de droogte heen te helpen, en geen bij die ervan kan profiteren... Met wat moeite en marketing zou je toch 'wijkhoning' bij de buurtsuper moeten kunnen wegzetten.

Volgend jaar de boeken pragmatisch imkeren en urban beekeeping uitbrengen?

citaat:

Geplaatst door macwlem

Er zijn genoeg hoge gebouwen om daar bovenop bijenkasten te zetten zonder dat het storend is. In het buitenland is dat al lang ontdekt.


Welke hoogte van de gebouwen had jij dan in gedachten met het Nederlandse klimaat .?

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door jjmvaningen » di 17 feb 2009, 18:34

pim123 schreef:
Er is inderdaad wel interesse van nieuwe imkers, heb me net aangemeld voor de beginnerscursus van de 'Imkervereniging Westland' in Delft en daar vulde ik de laatste plaats. Twaalf cursisten hebben zich aangemeld...

dag pim,
ben benieuwd hoe het met de groep en met jou verloopt.
spannend!
groet, jacques
(cursus 1998 AOC-Oost, Doetinchem/Twello)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door Jaap v.Popering » di 17 feb 2009, 18:52

Ik heb deze filmpjes bekeken en vandaar de opmerking

met het Nederlandse klimaat .

In Nederland worden al vele jaren bijenvolken op balkon en dergelijke gehouden , maar ik denk dat je in het westen van het land geen volken op een dergelijke hoogte kunt houden omdat nu eenmaal hier de wind meestal krachtiger waait dan in het midden en oosten van het land .

Vorig jaar zijn bij mij een aantal koninginnen niet terug gekomen van de bruidsvlucht omdat wij hier elke dag veel wind hadden , en dat gewoon in de polder .

En denk je dan werkelijk dat het wel gaat op een hoogte van 70 meter[:(]

Jaap v P

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door gerard.b.w.vos » di 17 feb 2009, 19:25

willem schreef:
En de antwoorden passen misschien wel in de bijenkroeg ?
Evengoed de vriendelijke groeten, Willem


Willem bedankt, en je hebt het juist.
Laten we het bij de vraag binnen de topic houden! en voor aanverwante zaken maar weer een nieuw rondje maken.
Het ging om de vraag voor een cursus, en er komen allerlei zaken bij.
Als vereniging zijn we( ja ik ben ook lid, dus we) niet eens in staat om ergens een algemeen overzicht te maken waar cursussen worden gegeven.
Ja,... in het bijenblad, maar zo als ik reeds eerder dat gemeld heb zijn 'aankomende' imkers niet of nauwelijks bekend met dat blad.




http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door bart vos » di 17 feb 2009, 23:24

Om maar naar de oorspronkelijk vraag terug te keren:

Tot voor drie jaar geleden heb ik midden in Amsterdam op de Wibautstraat (op ongeveer 30 meter hoogte) met zeer veel succes bijen gehouden.
Het was geen romantische plek maar ik denk met weemoed terug aan de opbrengsten aldaar.
Bijkomend voordeel was de onbekendheid van de plek. Nagenoeg niemand wist van de aanwezigheid en ik heb op een enkel incident na nimmer problemen gehad.
Sluit mij dan ook aan bij eerdere schrijver: geen betere plaats als een stad!

Pappot
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 10:50
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door Pappot » do 19 feb 2009, 16:18

een ieder bedankt voor de info. Ik heb me inmiddels opgegeven voor de basiscursus en zal gedurende die cursus met imkers wellicht een geschikte plek kunnen zoeken.

carlo

NiCoAT
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 09:47
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door NiCoAT » ma 23 feb 2009, 12:27

Ja, hier nog een leerling stadsbijenhouder.
In Rotterdam, ik heb een lange tijd ingeschreven gestaan voor een volkstuintje en kreeg er eindelijk eentje aangeboden. Kennelijk weten ze op die tuinen al aardig de toegevoegde waarde van bijen in te schatten want ook een paar bijenkasten zijn van harte welkom.

Ik heb me gelijk ingeschreven voor de basiscursus bij Ambrosius en die begint al op 4 maart. De gang zit er dus wel in.

Heb ik toch nog een vraagje: is het raadzaam om te wachten met aanschaf van een volk tot volgend jaar, als ik de cursus doorlopen heb of is het ook handig om al doende te leren? (Mijn niveau is absolute beginner.)

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door pxsloot » ma 23 feb 2009, 12:56

Hai NiCoAT,

als je denkt volgend jaar bijen te gaan houden, dan zeg ik: niet wachten, nu doen. Ik ben te lang bezig met inlezen; je kunt je helemaal suflezen en veel weten, maar dat is alleen kennis, geen kunde.

Net als met rijles, timmeren, bakken en tuinieren. Boek erbij, maar vooral doen.

grgr

Peter S.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door macwlem » ma 23 feb 2009, 15:57

Hoe enthousiast je ook bent...doe nu eerst maar een cursus, daar kom je ook al met bijen in aanraking en wie weet is het wel helemaal niets voor je. Als je nu al aan een volk gaat beginnen en ook nog eens zonder al te veel kennis, ben je niet veel beter dan iemand die een Jack Russel aanschaft en na enige tijd op een avond bij het asiel achterlaat omdat het leuke kleine hondje toch net iets te veel energie had.

Een ander "iets" waar je toch ook op moet letten is of je wel of niet allergisch bent. Straks begin je al aan een eigen volk en blijkt dat je na 1 steek op een Michelin mannetje lijkt...en dan? Nee, ervaar ook die eerste steek maar eens ergens anders zonder eigen bijen. Laat je goed voorlichten ervaar de praktijk en begin dan pas eens voorzichtig met eigen bijen is mijn advies.

Groet,
Willem

http://www.imkerplatform.nl - werken aan een modern imker imago.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door A.A. Staals » ma 23 feb 2009, 16:56

macwlem schreef:
Hoe enthousiast je ook bent...doe nu eerst maar een cursus,... Als je nu al aan een volk gaat beginnen en ook nog eens zonder al te veel kennis,.......
Een ander "iets" waar je toch ook op moet letten is of je wel of niet allergisch bent.


Willem
Of dit een goed advies is weet ik niet. Ik had al jaren bijen voordat ik op een cursus kon worden toegelaten, je moest 16 jaar zijn. Wel heb ik toen "een oud grijs baasje" leren kennen, waar ik heel veel van geleerd heb. Dus zeker liefst met een mentor beginnen.
Dat andere iets, allergie, daar kom je soms pas na jaren achter. Het kan zijn dat je jaren lang geen bult krijgt van steken en dan plotseling ernstig reageert.
ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten