Nieuwe imkers op komst

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Nieuwe imkers op komst

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 16 feb 2009, 10:27

Er is echt wel belangstelling van aanstaande imkers.
Het is nu de kunst en de wil om deze mensen goed te ontvangen, te begeleiden en te ondersteunen.

Onderstaande vraag kreeg ik voorgelegd, Carlo woont in Mijdrecht.
Wie helpt hem verder.

Hallo, ik denk erover om binnenkort een basiscursus bijenhouden te gaan volgen.
Ook denk ik er al over na om daarna (eventueel volgend jaar) te gaan beginnen met eigen bijenvolken.

Mijn vraag is waar mag je je kasten plaatsen? Mag het bijvoorbeeld in de buurt van een volkstuincomplex ?

Groeten,
Carlo cmpappot(APENSTAART)t-h-p.nl


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door pxsloot » ma 16 feb 2009, 20:32

Daar loop ik me ook al een tijdje mijn hoofd over te breken. Een website voor vraag en aanbod? Hoveniersbedrijven? Gemeente? Imkervereniging(!)

Ik zou zo graag in de wijk een plekje vinden, maar de APV maakt dat onmogelijk (20m van woonhuizen, 30m van openbare weg), of anders moet je rekening houden met vandalisme (geweldige proeve van bekwaamheid voor jonge jochies). Maar toch, de hoeveelheid bloemen en de duur van de dracht...

Ik heb nog even tijd om wat te vinden...

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door macwlem » ma 16 feb 2009, 20:55

Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont...Zelfs in een stad zijn er manieren om te imkeren. Je moet niet kijken naar de onmogelijkheden maar juist naar wat mogelijk is en dan ook nog eens met een moderne visie...urban beekeeping heeft volgens mij de toekomst!

Voor bijen zijn stedelijke gebieden tegenwoordig juist de oases in de woestijn, dus waarom niet de imkerij aanpassen en naar de steden brengen. Er zijn genoeg hoge gebouwen om daar bovenop bijenkasten te zetten zonder dat het storend is. In het buitenland is dat al lang ontdekt...urban farming...je groenten verbouwen in de stad etc etc. Het is maar helemaal hoe je de imkerij bekijkt...vanuit de traditionele hoek of met een nieuwe blik!

Groeten,
Willem

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door pxsloot » ma 16 feb 2009, 23:11

Je optimisme is aanstekelijk en de term

De stad als oase is me ook opgevallen. Met uitzondering van een paar paardebloemweilanden in de omgeving, heb ik vorig jaar niets kunnen ontdekken dan windbestuivers. In de woonwijken daarentegen was er nauwelijks sprake van een drachtpauze. De moeite die de mensen doen om hun bloemetjes door de droogte heen te helpen, en geen bij die ervan kan profiteren... Met wat moeite en marketing zou je toch 'wijkhoning' bij de buurtsuper moeten kunnen wegzetten.

Volgend jaar de boeken pragmatisch imkeren en urban beekeeping uitbrengen?

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door pim123 » ma 16 feb 2009, 23:52

Er is inderdaad wel interesse van nieuwe imkers, heb me net aangemeld voor de beginnerscursus van de 'Imkervereniging Westland' in Delft en daar vulde ik de laatste plaats. Twaalf cursisten hebben zich aangemeld...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door Jaap v.Popering » di 17 feb 2009, 09:58

macwlem schreef:
Er zijn genoeg hoge gebouwen om daar bovenop bijenkasten te zetten zonder dat het storend is. In het buitenland is dat al lang ontdekt.


Welke hoogte van de gebouwen had jij dan in gedachten met het Nederlandse klimaat .?

Jaap v P

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door gerard.b.w.vos » di 17 feb 2009, 10:40

Prachtige voorstellen allemaal !..........

Maar is niemand in staat om de vraag van Carlo te beantwoorden, of zijn er geen imkers in Mijdrecht of direkte omgeving?



http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door willem » di 17 feb 2009, 11:59

gerard.b.w.vos schreef:Maar is niemand in staat om de vraag van Carlo te beantwoorden

Is gisteren al gebeurd Gerard, op zjn e-post adres.
Groeten, Willem

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nieuwe imkers op komst

Bericht door Jaap v.Popering » di 17 feb 2009, 16:30

Ik reageer enkel op jou stelling; Er zijn genoeg hoge gebouwen om daar bovenop bijenkasten te zetten zonder dat het storend is

Ik woon in Zeeland en plaats wel eens kasten bovenop een dijk , tussen de bossen , en zelfs daar heb ik bijna altijd last van te veel wind , en minder honing dan gewoon in de polder .

Ik stel mij voor dat, in Nederland bovenop een gebouw bijna altijd wind is vandaar de vraag ; hoe hoog had je een gebouw in gedachten ,10 meter 15 meter 50 meter ??

Jaap v P


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten