Niet te vroeg juichen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Niet te vroeg juichen...

Bericht door Hans van der Post. » vr 10 apr 2009, 00:19

Thijs laat je NIET GEK maken! Hou je wat betreft de wijze van handelen aan je mentor/imkers in jou omgeving!!
Ik heb als "oude" imker mijn volken even bekeken en zag dat het goed was. Woon in een dorp waar het goed imkeren is. De schietwilg is de eerste flinke toevloed en begint nu te bloeien.
Ik zal pas over tien dagen een kunstraat raam inhangen. In elk gebied is dit anders.
Als onze forumleden in Belgie schrijven dat de opgezette bakken al halfgevuld met honing, zal dit in midden Nederland pas drie weken laten zijn.

!Hans.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet te vroeg juichen...

Bericht door Dirk Blanken » vr 10 apr 2009, 18:48

Hans,
Niet alleen de breedtegraad bepaalt wanneer er nectar binnen komt en er kunstraat aangeboden kan worden.
Ik sta op 7 plaatsen in het hoge Noorden en 2 van de plaatsen hebben een vroeg nectar aanbod(vooral wilg)
Samen met het overvloedige stuifmeel bij dit mooie weer zouden ze dan binnen korte tijd zeker in de bovenbak niet meer kunnen broeden.
Elke vrijgekomen cel gaat nectar of stuifmeel bevatten.
Dit is vooral het geval bij volken die op meer dan 15 ramen bijen de winter uitkomen.
Die kunnen in korte tijd veel halen.
Deze volken moeten nu al een broedhoningkamer op hebben, om in ieder geval de nectar naar boven te brengen.
Ev kan je ook stuifmeelramen uitnemen en ze bewaren voor de afleggers maar dat doe ik niet gauw.
Stuifmeel bepoeder ik dan met poedersuiker want het duurt nog meer dan een maand voordat de afleggers gemaakt worden.
Ik bewaar deze raten dan binnen(CV) dan trekt het geen vocht aan.
Dirk



dertiende

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Niet te vroeg juichen...

Bericht door ivar » di 14 apr 2009, 00:03

drie volkjes ingewintert. drie dood. als ik dat goed reken zijn 100% van mijn volker om gekomen.

gr hans

a land flowing with milk and honey

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beethere, michel b en 53 gasten