Waar zijn de bijen gebleven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Kees Hoogenraad
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 mar 2007, 21:46
Locatie:Nederland
Contacteer:
Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door Kees Hoogenraad » zo 08 mar 2009, 18:58

Vandaag was het aardig weer en heb ik een korte bijeninspectie gehouden. Van de 4 volken waren er 2 dood/verdwenen. Bij de andere 2 was al stuifmeel maar binnen gevlogen! Even over de 2 volken die dood/verdwenen zijn. De in het najaar opgeslagen honing is nauwelijks gegeten in de bovenste bak. In de onderste bak is een restant bijen zichtbaar omgeven door schimmel. Wat nu te doen? Alles uitsnijden en de raten opnieuw gebruiken? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Is de schimmel "gevaarlijk"?

Afbeelding

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door LWPisa » ma 09 mar 2009, 09:45

50% sterfte bij 4 volken valt wat mij betreft nog binnen het toeval. De oorzaak is lastig te bepalen. Stress, van het voer af geraakt, slechte moer, te hoge Varroadruk, het kan van alles zijn.

Ik zou alles van de gestorven volken uitsnijden en weggooien en de ramen goed schoonmaken of gewoon nieuwe ramen nemen en ook de kasten goed schoonmaken Als we een mooi jaar krijgen heb je zo weer 4 of 6 volken vanuit de overgebleven 2.

L

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door jjmvaningen » ma 09 mar 2009, 21:25

Kees Hoogenraad schreef:
In de onderste bak is een restant bijen zichtbaar omgeven door schimmel. ........ Wat zou de oorzaak kunnen zijn?


stuur een tweetal bijenmonsters op naar de WUR (wageningen universiteit).
ik gebruik een leeg, plat plastic kruidenpotje van silvo, waar ik per volk de dode bijen indoe/per potje.
vervolgens opsturen naar:

WUR/afdeling plant en omgeving/bijen,
postbus 69,
6700 ab wageningen.

wel kaartje bijvoegen met naam, adres, tel.nr. e.d. waar ze je bereiken kunnen.
zij zoeken uit wat een mogelijke oorzaak/combinatie van oorzaken en bellen dan terug.
aan het onderzoek zijn geen kosten verbonden.
kan wel 2-3 weken duren, maar het werkt prima (eigen ervaring dood bijenvolk: combinatie amoebe&nosema).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door wilde » ma 09 mar 2009, 23:18

(eigen ervaring dood bijenvolk: combinatie amoebe&nosema)
Als je daarmee denkt te weten wat de sterfteoorzaak was, ga je toch wat te kort door de bocht. In bijna alle volken is Amoebe en Nosema aanwezig, dus het resultaat van het onderzoek zegt dan toch erg weinig. Voor sommige wintervolken is de combinatie van deze twee in een hoge concentratie soms niet te overleven. Andere volken met dezelfde concentratie halen het wel. Dan blijft dus de vraag wat het verschil uitmaakt. Dat zou uit een dergelijke test moeten komen. Helaas is men daartoe wereldwijd tot op heden niet in staat en onderzoek naar de werkelijke sterfte-oorzaak is duur en nog niet in een eindstadium. Overheden en andere instanties zijn tot op heden niet scheutig met subsidies om doorbraken te forceren.
Dit soort conclusies over sterfteoorzaken moeten dus helaas vooralsnog met grote korrels zout worden gelezen.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door Piet Jager » di 10 mar 2009, 18:50

De foto is een typerend beeld van de verdwijnziekte!

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door Oude Essink » di 10 mar 2009, 19:16

Dat moet dan al vroeg in de winter gebeurd zijn; het klontje dat er nog zit is verschimmeld.[:0]

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door Jan Kruit » di 10 mar 2009, 21:15

De foto geeft inderdaad het beeld van de verdwijnziekte.
Zoals al eerder gezegd dat het om en nabij het inwinteren met de bijen gedaan was.
Het is beter de ramen via een stoomwassmelter of via de zonnewassmelter uit te smelten.
Anders uitsnijden en de ramen met heet/warm 6%-ige soda oplossing reinigen.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Kees Hoogenraad
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 mar 2007, 21:46
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door Kees Hoogenraad » do 12 mar 2009, 15:26

Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Ik was even verontrust door de schimmelvorming. Maar als dit de "verdwijnziekte" is dan weet ik waar ik aan toe ben. Dit is de eerste keer in ruim 7 jaar imkeren dat ik een paar volken verlies tijdens de overwintering.

Kees Hoogenraad

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door dickvanleeuwen » zo 15 mar 2009, 10:28

Gelukkig vliegen 17 van mijn 19 bijenvolken weer. Vrijdag opende ik twee kasten waar ik geen teken van leven zag of hoorde. Beide kasten gaven het zelfde beeld als hierboven. In de tweede kast zat nog een flinke vuist levende bijen met koningin op 3 ramen. Er was geen broed aanwezig. De bijen zaten gewoon rond de beschimmelde bijen! Van verdwijziekte was volgens mij geen sprake want op het varoarooster lag een centimeter bijen onder de kast.

De levende bijen heb ik teruggezet in een zesramer met nieuw voer maar ik verwacht er weinig van. Misschien toch maar een monster opsturen?

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door jjmvaningen » zo 15 mar 2009, 10:49

dickvanleeuwen schreef:
Misschien toch maar een monster opsturen?

Zeker doen!!. Hoe meer diagnoses, hoe groter een richtigevende oplossing (of probleemstelling)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 91 gasten