zijn bijen koffiedrinkers?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Albert Stoter » ma 23 mar 2009, 09:00

debijenhoeve schreef:zou je daar eens een fototje van op kunnen zetten?

Datzelfde heb ik gister Dirk via email gevraagd.

Zijn reactie:

Je mag deze foto 's best plaatsen.
Zijn nog foto's van toen ik een kleiner tonnetje en korter plankje gebruikte in 2005.
Resultaat is echter hetzelfde.
Werkt perfect en is dé ideale drinkplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Dirk C » ma 23 mar 2009, 09:22

Zoals ook op m'n foto's te zien is valt af en toe een druppeltje naar beneden en is de plank lekker vochtig. Mag niet te nat zijn.
Ik gebruik een zeer fijn plasic buisje (audiotoepassing, draad eruit getrokken) om water door te laten lopen, dit moet je een beetje zoeken. Nu is mijn tonnetje groter en mijn plank wat langer.

- Merk ook op dat het alleen buckfast bijen zijn die hier komen drinken. :o Mijn laatste Buckfast bijen trouwens. Vanaf 2006 volledig overgeschakeld naar Carnica. :wink:
Deze drinken even hard en vinden het water even lekker hoor. :D


vriendelijke groeten,
Dirk

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Astrid Schoots » ma 23 mar 2009, 09:51

Dirk C schreef: (...) en zien wat ze prefereren? Vb met beetje koffie, met beetje zout in, regenwater, kraantjeswater enz. Moet dan enkel opstellingen naast mekaar maken. Misschien iets voor de zomer.

Dat vind ik een geweldig idee, hou ons op de hoogte! Zout vinden ze lekker.
Misschien is er ook nog verschil in smaakbehoefte bij water om te koelen ('s zomers) of water voor hogere luchtvochtigheid en voer verdunnen (voorjaar)?
Astrid

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 mar 2009, 10:42

Beste,

een drinkbak of drinkvoederstel? Tja.
Wel eens gehad. Maar waarom er een installeren als bijen toch zelf wel aan watergading doen, was mijn gedachte altijd? Toch ook mij lijkt het aanbevelingswaardig een drinkwatertoestel te installeren zoals op de foto. Op deze manier gaan bijen wellicht eerder en minder vaak naar vieze plekjes. Bovendien kan het bijen schelen (zoals Astrid Schoots in haar artikel in Bijenhouden maart schrijft).

Zo kwam ik op een eiland in Australia waterhalende bijen in de openbare wc tegen. Goed denkbaar dat de bijen daar ook uitgepieste medicijnen opnamen.

JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 mar 2009, 10:49

Dirk C schreef:Zoals ook op m'n foto's te zien is valt af en toe een druppeltje naar beneden en is de plank lekker vochtig. Mag niet te nat zijn.
Ik gebruik een zeer fijn plasic buisje (audiotoepassing, draad eruit getrokken) om water door te laten lopen, dit moet je een beetje zoeken. Nu is mijn tonnetje groter en mijn plank wat langer.

- Merk ook op dat het alleen buckfast bijen zijn die hier komen drinken. :o Mijn laatste Buckfast bijen trouwens. Vanaf 2006 volledig overgeschakeld naar Carnica. :wink:
Deze drinken even hard en vinden het water even lekker hoor. :D


vriendelijke groeten,
Dirk

Ja idd leuk!! Ben het met Astrid eens.
Er is wel veel naar voederoplossingen gekeken, echter wateroplossingen is minder over bekend. Wel ietsjes. Er zijn namelijk imkers die (puur) water bijvoeren aan de bijen in een omgekeerde jampot bijv. Stond dat niet in een van de nummers van Bijenhouden afgelopen tijd?

Maar goed. Je zou dan eens bijv. drie grote jerry cans kunnen installeren en drie exact dezelfde voederplanken kunnen maken. M.a.w. alles hetzelfde. Alleen de oplossingen veranderen. Vervolgens emkele dagen de bijen laten wennen. Dan met een aantal bevriende imkers (of nog beter: jeugd!) gaan turven: welke oplossing trekt de meeste bijen? Het zou een leuk artikel kunnen opleveren in het Vlaamse imkerblad of Bijenhouden of hier.

JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Oude Essink » ma 23 mar 2009, 16:21

Beste........,

Wanneer kunnen wij je interessante artikeltje tegemoet zien :?:
oes
oess
oes
oe
0

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Dirk C » ma 23 mar 2009, 20:21

Hier is precies interesse in.
Misschien moeten we met enkele eens een proef opzetten.
Kan best boeiend worden. Vooral als we over de resultaten overleg moeten plegen en bediscussieren bij e(e)n(kele) gla(s)(zen) mede. [;)]
Oei, dan moet ik zien dat Tinus ook meewerkt daar zijn honingwijn regelmatig geprezen wordt op dit forum.[:I]
Ik vermoed dat er nu wel kandidaten op de proppen zullen komen.:D

groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 mar 2009, 23:23

Hennie,

ik denk dat het wellicht interessant zou kunnen zijn voor imkers: watervoedering. Dit voorjaar zelf zal ik zeker niet gaan experimenteren met watervoedertoestellen en oplossingen. Ik moet binnenkort mijn stand in Belgie proberen in te richten zodat mijn bijen hier naar toe kunnen komen. Al veel werk. Misschien van het zomer.

JP

JP

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Ati » di 24 mar 2009, 23:51

Dan met een aantal bevriende imkers (of nog beter: jeugd!) gaan turven: welke oplossing trekt de meeste bijen?

Mooi onderwerp voor een profielwerkstuk.

(Waarom is er nog geen grote knop 'profielwerkstuk' op deze pagina?
De VBN wil toch jeugd trekken? Denk eens aan al die scholieren die wanhopig lopen te zoeken naar een geschikt onderwerp)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 25 mar 2009, 10:31

Er worden wel meer zaken niet opgepikt door de NBV (alleen ik ben ook maar een goede stuurman aan wal[:I][B)] en vier ook nog bijna eens mijn 12.5 jarig jubileum van die vereniging).

Om dan meteen daar maar even op voort te borduren: er is een drachtplanten commisie van de NBV waar je zelden iets van hoort. Die zelfs een tijd lang vacant is geweest.


JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Japs en 57 gasten