mierenzuur en bierviltje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

paulwouters
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 apr 2006, 09:59
Locatie:Nederland
Contacteer:
mierenzuur en bierviltje

Bericht door paulwouters » wo 18 mar 2009, 10:29

Ik hoorde laatst dat iemand aan het begin van het jaar aan varroabestrijding doet door een bierviltje doordrengt met mierenzuur op de bovenste ramen te plaatsten. Ik had hier nog nooit van gehoord en vroeg me af of meerdere imkers deze methode kennen of gebruiken.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door LWPisa » wo 18 mar 2009, 10:45

Bierviltjes en sponsdoekjes zijn vrij gangbare methoden om met mierenzuur te behandelen. Goedkoper dan alle in de handel zijnde verdampers maar met als nadeel dat de verdamping wat moielijker te beheersen is.

Op de site van Tempelman staat een overzicht: http://www.xs4all.nl/~jtemp/verdampers.html

Met mierenzuur moet je wel een evenwicht zien te vinden tussen bijen pesten/beschadigen en een effectieve Varroabestrijding, het is een temperatuursgevoelig proces. Het is vrij veel gedoe maar sommigen hebben er goede resultaten mee. Ikzelf doe het alleen experimenteel, bijen/mijten die meer dan een winterbehandeling met oxaalzuur nodig hebben mogen van mij dood.

Ik vind het interessant om zwermen mee te behandelen omdat het vluchtig is, ik denk dat de pH (zuurgraad) van de bijen minder veranderd dan bij het nat maken met oxaalzuur (met evt een effect op de pH van het bijenbrood ed.).

L

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 18 mar 2009, 11:55

Hoi Paul,

Ik doe dit ook Let wel op je dosering. 10ml per 10 ramen.
Ik leg het viltje overigens om de schuiflade in plaats van op de ramen. Is gemakkelijker te plaatsen en te verwijderen.
Of je het boven op of onderop moet leggen is nogal eens een punt van discussie.
Uit ervaring weet ik dat van onderaf er ook mijten vallen en het dus werkt.
In beide gevallen moet je de schuiflade er in doen.
1 om de mijtval te zien.
2 om de kast niet te veel te laten ventileren zodat het zuur gelijk uit de kast weg is.

Jaap

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door ainanc » wo 18 mar 2009, 11:58

Ik weet niet of het klopt met het behandelen met mierenzuur begin van het jaar. Ten eerste moet je breod hebben hiervoor en ten tweede moeten de temperaturen ook wel hoog zitten. In Nederland lijkt dit mij een onnodige actie.


BRON:
http://www.bijenziekten.wur.nl/NL/varro ... ierenzuur/


Abdurr Inanc

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 18 mar 2009, 12:47

Abdurr, je hebt inderdaad gelijk dat de temperatuur boven de 15C moet zijn, anders verdampt het mierenzuur niet voldoende.
Vandaar misschien wel de discussie of je moet behandelen van boven of van onderaf. Bovenop in de kast is de temperatuur hoger.

Jaap

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door Hego » wo 18 mar 2009, 17:23

Verdampt mierenzuur is zwaarder dan zuurstof en zal naar beneden zakken. Daarom is behandeling van boven uit beter.

Henri

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door Bart de Coo » wo 18 mar 2009, 17:25

Als je in het voorjaar met mierenzuur gaat behandelen, dan mag je met die kast, in datzelfde seizoen geen honing meer halen. Dat heb ik altijd begrepen. Dat zou ook gelden voor thymovar, maar niet voor oxaalzuur. Ik hoop dat ik het correct onthouden heb!


Groet,


Bart de Coo

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door dar » wo 18 mar 2009, 19:22

Bij lagere temperaturen kun je kiezen voor een hogere zuurgraad.
groeten Ad

ad van meurs

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door Astrid Schoots » do 19 mar 2009, 21:27

Bart de Coo schreef:Als je in het voorjaar met mierenzuur gaat behandelen, dan mag je met die kast, in datzelfde seizoen geen honing meer halen. Dat heb ik altijd begrepen. (...)

Dat had ik ook geleerd. Maar desondanks lang geleden toch een keer zelf getest: de honing neemt de zure smaak wel degelijk op. Niet doen dus.
Astrid

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door Bart de Coo » do 19 mar 2009, 21:46

Astrid,

Maar ik zeg nog meer. 'Dat zou ook gelden voor thymovar.' Dat kan ik bevestigen uit eigen ervaring. Ik had een collega-verenigingsimker die begin september plaatjes thymovar op de volken legde, met een honingkamer er bovenop (!@#$%^&*[}:)]) We schrijven het jaar onzes heeren 2007, het jaar van de spectaculaire heidedracht. Die zo spectaculair was, dat we zelfs in Dieren (!!!) volle honingkamers hadden. Maar ja, de honing van mijn collega had zo'n raar smaakje...

Maar heb jij - of iemand anders - ervaring met oxaalzuur? Ik heb dus begrepen dat een oxaalzuurbehandeling wel degelijk combineerbaar is met een honingoogst, later in het seizoen. Is dat zo?

Groet,

Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 154 gasten