temperatuur in bijenvolk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Teake de Jong » zo 11 jan 2015, 18:59

Ik heb al eerder aangegeven dat ik zeer geïnteresseerd ben in de temperatuur in de kasten, speciaal tijdens de jaarwisseling met al het vuurwerk.
Zelf hebben wij geen vuurwerk afgestoken, daar branden wij onze vingers niet aan, we hebben een buurman die dat voor ons doet en dat gaat echt met donder en geweld.
Enige tijd terug heb ik daarom één van mijn kasten uitgerust met een thermometer waarvan ik de voeler midden in de tros heb zitten, dit kan ik mooi zien door de persplex dekplaat.
De thermometer wordt doorgaans gebruikt in de voedingsindustrie en ik heb hem op de juiste werking gecontroleerd door de voeler gedurende enkele minuten in kokend water te houden, waarbij een temperatuur van 99,7 graden celsius werd aangegeven.
Weliswaar geen wettelijk gekalibreerde thermometer, maar die kleine afwijking neem ik maar voor lief.
Helaas was ik niet alle dagen thuis, zodat er geen strakke registratie van elke dag gemaakt kon worden, ook het tijdstip van meten wisselde wel eens, daarom heb ik als buitentemperatuur de gemiddelde dag temperatuur genoteerd.
Op oudjaardag heb ik op verschillende momenten de temperatuur genoteerd, en die zie je dan langzaam oplopen.
Mijn buurman heeft zich netjes aan de regels gehouden en het geknal begon op 31 december pas na 18.00 uur (en ging tot in de late uren door).
Na eerder gehoorde verhalen van 40 graden celsius tijdens de jaarwisseling, viel mij de hoogst gemeten temperatuur om 1.30 uur van 27,9 graden erg mee.
De temperatuur van de bijen daalde op 1 januari sneller dan dat de buurman zijn zooi had opgeruimd :be9:

Teake
temperatuur-meting jaarwisseling 2014-2015.jpg
Laatst gewijzigd door Teake de Jong op ma 12 jan 2015, 16:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Kroese » ma 12 jan 2015, 14:05

even in een grafiekje
oudennieuw.gif
Oudjaar/nieuwjaar
oudjaar.gif
oudjaar.gif (9.78 KiB) 3436 keer bekeken

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door A.A. Staals » ma 12 jan 2015, 15:30

Hoe gemeten?

ad staals

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Teake de Jong » ma 12 jan 2015, 17:04

Hans bedankt, zoals je kunt zien is het juist plaatsen van de temperatuurlijst me nu gelukt 8-)

Henny bedankt voor de mooie grafiekjes, dat ziet er helemaal mooi uit!

Ad, de thermometer die ik hiervoor gebruik heeft een 3 mm dikke voeler van ca 15 cm lang welke met een snoer aan de feitelijke thermometer is verbonden.
Ik zal er eerdaags wel een foto van plaatsen, ik weet nu hoe 't moet, :!:
Ter hoogte van de tros (die kan ik mooi zien door de persplex dekplank) heb ik een 3,5 mm gaatje door de kast geboord en de voeler daardoor naar binnen geschoven, dat was op 23-12-2014.
Mogelijk dat die handeling (boren en inschuiven van de voeler) en nog wat gerommel rondom de kast voor die piek heeft gezorgd, maar de buiten temperatuur liep toen ook op.
De gemiddelde buiten temperaturen heb ik van een meteo site gehaald en de binnen temperaturen zijn niet altijd op vaste tijden genoteerd, ben de laatste tijd veel van huis.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Marcje » di 27 jan 2015, 22:08

Zeer interessante metingen die ik hier voorbij zie komen , en zeker ivm temperatuur in de tros.

Zou ook hier enkele meetpunten willen voorzien in de bijenkast , en dit zowel in de tros als in de ruimtes

Nu vraag ik me af als het nut heeft om in de kasten te verwarmen naar bijvoorbeeld een minimum temperatuur , en zo ja welke temperatuur ?

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Hans van der Post. » wo 28 jan 2015, 00:15

Marcje schreef:Zeer interessante metingen die ik hier voorbij zie komen , en zeker ivm temperatuur in de tros.[..............]
Nu vraag ik me af als het nut heeft om in de kasten te verwarmen naar bijvoorbeeld een minimum temperatuur , en zo ja welke temperatuur ?
Groetjes Marc
Ja dat heb ik, ooit in mijn het begin van mijn imkerloopbaan :) heb ik verwarmings elementen op de bodem van een kast gemonteerd.
Een gaasbodem was nog niet "uitgevonden". Had het met een thermostaat de temperatuur op 20 C. ingesteld, vijf cm boven de bodem.
Het volk zat op twee broedbakken.
Er gebeurde toen iets wat ik niet had verwacht, het volk vloog bij lage temperatuur uit. Het koste dus bijen want ze verkleumde buiten de kast.
Heb dit twee winterseizoenen uitgeprobeerd. Daarna nooit meer.
Wat wel helpt is het volk in een kunststof kast huisvesten maar dan wel "krap" zetten.
!Hans.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Marcje » wo 28 jan 2015, 20:56

Hans van der Post. schreef: het volk vloog bij lage temperatuur uit. Het koste dus bijen want ze verkleumde buiten de kast.
Daar was ik ook bang voor, vandaar ik op zoek ben naar de maximum en minimum temperatuur waarbij ze zeker binnen blijven als het buiten te koud is.
Dacht aan een temperatuur van 10°C en eventueel koppelen aan de buitentemperatuur , ik denk maar wat luidop.....
Wat wel helpt is het volk in een kunststof kast huisvesten maar dan wel "krap" zetten
Bedankt voor de tip :D

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Hans van der Post. » wo 28 jan 2015, 23:03

Als je zorg dat het binnen klimaat in een kast +10 C. wordt komen de bijen naar buiten is mijn ervaring.
Kijk maar als een kast door de voorjaar zon goed wordt beschenen.
Het is goed dat een volk in de winter zichzelf moet verwarmen.
Als het eind februari is geworden en het volk gaat broeden is het wel belangrijk dat er zo min mogelijk warmte verlies is.
Mijn volken zitten in houten kasten maar hebben onder het dak roofmate isolatie plaat dit helpt.
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door johan » wo 28 jan 2015, 23:48

Afgelopen zaterdag een voordracht bijgewoond op het congres van de buckfast belangen vlaanderen. Daar was een spreker die dmv temperatuursmetingen in zijn volken tot de constatatie was gekomen dat de kerntemperatuur tot wel 62°C, en zeer vaak boven de 50°C kon oplopen. geloven wie geloven wil...
en toch leek het mij niet de eerste de beste, want heeft als bestuivingsimker naar eigen zeggen zo'n 500 volken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Hans van der Post. » do 29 jan 2015, 00:11

Ja ik heb ook wel "warm gelopen volken" gehad daarvan liep de honing uit de kast. :whistle:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten