EWK's opruimen, en koninginnen in de Bank doen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
EWK's opruimen, en koninginnen in de Bank doen

Bericht door Kroese » wo 26 sep 2012, 21:53

Image
Deze EWK raatjes heb ik 2 naast elkaar in een HK raam ingepast met een elastiekje, zoals te zien is op de volgende foto.
Gisteren ingezet, vandaag is alles al vastgezet en hersteld en kunnen de elastiekjes er wel af.

Image

Image
Plaatje boord op de 6 HK ramen, en daar de kooitjes met de moeren opgelegd.
Hier niet zo bekend in Nederland, maar in Canada, US, Australie en Nieuw Zeeland bewaren ze zo langere tijd bevruchte moeren. Ik heb zelfs wel eens gelezen, dat een imker in Canada de kooien vergeten was, en ze in het voorjaar nog weer vond. Er waren nog moeren in leven tot zijn verbazing. Natuurlijk is dat niet mijn bedoeling.
Ik bewaar altijd wat kastjes tot ruim na het inwinteren. Ook kun je er soms nog wel een collega mee helpen. Het komt voor dat er een volk is die het voer niet goed wil opnemen, terwijl ze wel bijen genoeg hebben. Als je dan zo'n volk openmaakt hoor je vaak aan het bruisen wel hoe laat het is.
Op de foto hierboven zie je voorin tussen de ramen ook nog een kooitje aan een spijker hangen. Die heeft iets suikerdeeg, zodat daar de moer vrij vlot kan uitlopen, nadat de grote onrust over is.


Image
Ik begin door een kastje met een grote landingsplaats (voor het stertselen) op de zelfde plaats van de EWK doos neer te zetten. De vlieglat heb ik er dan nog uit, om zoveel mogelijk invlieg opening te hebben. Ik leg de moeren opgesloten eerst op de boden van het nog lege bakje. De bijen gaan er dan omheen zitten als op een magneet. Daarna veeg ik alle kastjes af in dit bakje, nadat ik eerst alle goed bevruchte moeren met een paar eigen bijen heb gekooid. Inmiddels geboren onbevruchte moeren druk ik dood, en redcellen van kort geleden moerloze volkjes haal ik gelijk goed weg. De schoon geveegde bakjes zet ik even warm in de broedstoof, die ik hiervoor nog even aangezet heb. Het is natuurlijk een wilde vliegerij van 5X3= 15 EWK volkjes, maar uiteindelijk vliegt het allemaal bij elkaar op, zonder vechterijen. Ze hebben allemaal suikerwater gehad de avond voor het opruimen.
Dan ga ik de broedraampjes uit de bakjes snijden, leg ze 2 aan 2 op de tafel. Even de zijkanten recht snijden en tegen elkaar schuiven. Dan een leeg HK raam er op leggen, en de zijkanten en de onderkant langs de binnenkant van het raampje pas snijden. 3 elastiekjes erom en dan gelijk in het bakje met bijen hangen. Tot alles in 6 raampjes klaar is. Daarna heb ik 1 moer uitgezocht die heb ik met wat suikerdeeg tussen de raten gehangen. Toen een plaatje boord op de ramen gelegd en de kooien daar opgelegd met alle goede moeren. Daar een lege HK opgezet met een dekplank en deksel. Vandaag 6 uitgeslingerde HK ramen boven op gezet (eerst even filmpje gemaakt) Vanavond heb ik in de 3e HK een voerpot met suikerwater gezet, zodat ze snel die geslingerde ramen weer kunnen vullen als wintervoorraad. Met elkaar lopen er nog veel bijen uit het broed. zodat er genoeg sterkte is om zo door de winter te komen. Zo heb ik 6 van die kastjes staan die ieder 12 HK ramen bezetten. Allemaal in geïsoleerde bakjes.
Ook heb ik nog een paar Kielers en nog een paar Apidea's staan. De kielers hebben een HK, die laat ik staan voor de winter . De Apidea's laat ik nooit overwinteren.

Hieronder ook nog het hele filmpje.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rP61tjL4hmA[/youtube]

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: EWK's opruimen, en koninginnen in de Bank doen

Bericht door buzzer » vr 28 sep 2012, 21:47

Kun je ook wat vertellen over de feromonen die natuurlijk door elkaar gemengd worden. Herkennen de volken toch nog steeds hun eigen koningin? Is er geen onderlinge strijd tussen de volken in 1 kast.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten