Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 okt 2006, 23:50

Beste Dirk het lijkt me eens leuk je te bezoeken. Ik kom die kant zo nu en dan wel eens op. Misschien een keertje van't winter.

Even kort: ik bestrijd al een flink aantal jaren mijn volken niet meer. Net zoals Romee en Maarten dat ook bij hun volken doen.
Ik kan dus meepraten wat ziektegevoeligheid betreft.

Dit jaar heb ik enkele volken van een mede-imker gekregen die is gestopt. Het zijn volbloed Carnica. Lijn Harry Toben zo maar te zeggen. Deze volken gaan volgend voorjaar weg nadat ze op het fruit hebben gestaan. Ik meng deze dus niet met mijn eigen volken!
Bovendien is de bestrijding eenmalig. Ook staan deze bijen maar op een stand en niet op de tweede en derde. Ik heb toch maar besloten deze volken wel te behandelen om dat ik anders bang ben dat ze volledig zullen uitkleden aangezien ik dit mee heb gemaakt enkele jaren geleden met dezelfde carnica lijn.
Iets van de werkwijze van Harry Toben: hij ververst de K. om de vier jaar. Haalt nieuwe K. uit Slovenie. Hij doet zelf niet aan selectie en bovendien word in dit soort landen nog flink met chemische middeltjes gewerkt. Kortom de lijn behoeft bestrijding.

Ik heb nu met Thymovar bestreden en ik moet zeggen ik word in mijn oordeel bevestigd. Het druist tegen mijn principes in. Ik vind het maar niets. Het stinkt. Dode en suffe bijen (niet heel veel) in het bakje met Thymovar en buiten op de vliegplank. Ik wil eigenlijk niet weer bestrijden. Het is bovendien ook gemakkelijker niets doen.

Verder wat betreft het zuiver houden van de zwarte Hollandse bij. Eigenlijk vind ik het vreemd waarom er nog niet langer een werkgroep is opgericht om deze bij weer populairder te maken. De bij lijdt aan een imago probleem.

Je hebt het over eiland bevruchting. Raszuivere paringen kunnen idd alleen maar op een eiland plaats vinden. Texel (of Vlieland??) zou in dat op zicht nog wel eens geschikt kunnen zijn om iets aan het behoud van de zwarte bij te doen. Meteen krijg ik bij een eiland ook iets ongemakkelijks. Hanna Bijs stelt in haar column ook eiland bevruchting voor. Een eiland staat voor zuiverheid. Een eiland staat ook voor geïsoleerdheid! Imkers/imkerij werken maar wat vaak (te) geïsoleerd (ook ondergetekende). Ik ben voorstander voor een vrije loop aan genenuitwisseling. Al het goede komt dan vanzelf boven drijven mits er maar ene strenge selectie is.

Ik hou nu eerst even op: een volgende bijdrage zal gaan over Aalsteren!! Ja ja sommige imkers zullen even rillen maar echt Aalsteren is de toekomst wat mij betreft. Wat echt goed is verloochent zich niet.

Alvast een vraag aan de oudere imkers. Volgens Speelziek is Aalsteren uit de mode geraakt omdat het afvliegen voor problemen zorgde. Afvliegen zou juist (soms) volken minder dik laten worden in plaats van '˜dikker'. Dit door communicatiefouten van de verschillende bijenvolken. Mee eens??

jp

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door Dirk Blanken » di 24 okt 2006, 15:30

Je bent welkom Jelte pieter.
Schaapweg 12
0595 423315

dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 nov 2006, 12:50

Waar ik nog eigenlijk geen duidelijk antwoord op heb gekregen is de volgende vraag. Waarom is het Aalseteren (deels) uit de mode geraakt. Teveel gedoe??
Ik hou nu eerst even op: een volgende bijdrage zal gaan over Aalsteren!! Ja ja sommige imkers zullen even rillen maar echt Aalsteren is de toekomst wat mij betreft. Wat echt goed is verloochent zich niet.

Alvast een vraag aan de oudere imkers. Volgens Speelziek is Aalsteren uit de mode geraakt omdat het afvliegen voor problemen zorgde. Afvliegen zou juist (soms) volken minder dik laten worden in plaats van '˜dikker'. Dit door communicatiefouten van de verschillende bijenvolken. Mee eens??

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door LWPisa » zo 12 nov 2006, 17:46

JP,

Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat het "pure" Aalsteren uit de mode is geraakt door 1) het geloof dat moeren uit redcellen inferieur zijn 2) overwinteren 6-ramer en 3) mogelijk ook het afvliegen.

"jammer"...een aangepaste Aalstermethode is heel bruikbaar voor de rotation (volksverjonging op compleet nieuwe ramen) lijkt mij.

De zwarte bij...welke zwarte bij wordt dat, die van de telers uit Kiel, Chimay of Tirol in combinatie met die van Texel?(ik heb een paar jaar geleden bijen gesampled van Texel en veel daarvan was "zwart" qua cubitaalindex en lichaamsbeharing...alleen is "de bij" van Texel bruin ipv glanzend zwart).

L.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 13 nov 2006, 10:32

Beste Lennard,

interessant. Met name die tweede: het (on)geloof in inferieure moeren is een interessante. Toch een beetje gek, want ik meende dat men wachtte met Aalsteren tot zwermstemming. Maar ja alle volken zullen niet gelijk in zwermstemming zijn.


qua cubitaalindex en lichaamsbeharing
Zelf gemeten?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door LWPisa » ma 13 nov 2006, 10:50

Yep...met de auto rond gereden en met vlindernet bijen van de flora geplukt, alweer een paar jaar geleden. Het weer was slecht dus sample is niet zo groot (23).

L.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door Tieme » ma 13 nov 2006, 11:40

Hallo JP,

Interessant dat je aangeeft dat andere rassen zo ziekte gevoelig zijn. Dit is een beetje in tegenstellig tot algemeen aanvaarde stelling dat de zwarte bij van alle rassen het meest gevoelig is voor broedziekten en ook het minste hygienische gedrag vertoond.

Wellicht zijn je positieve indrukken van je zwarte bijen te danken aan de bastaardisering.

Tieme

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 13 nov 2006, 12:49

Ik baseer dat niet zo maar ergens op. Wat ik hier al jaren roep is dat enkele jaren geleden een staafdiagram in Bijen was geplaatst met het aantal AVB uitbraken. Geen Hollandse bijen maar juist Carnica en buckfast bijen waren het slachtoffer geworden.
Verder merk ik dat met name van Buckfast de raat opmerklijk sneller verouderd. Deze word dof en zeer zwart. Verder blijkt uit mijn eigen stand dat de zwarte volken nog steeds goed met de varroa kunnen omgaan, terwijl carnica in het begin al het loodje lagen.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 13 nov 2006, 12:51

Lennard,

van Texel is natuurlijk algemeen bekend dat de zwarte bij er nog steeds in redelijke proporties vorokomt. Maar toch eens leuk dat te bevestigd te zien hebben.

Zelf wil ik al mijn volken doormeten deze winter (dode bijen) en eens kijken welke volken het zuiverst zijn.

jp

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door robvanhernen » ma 13 nov 2006, 15:29

Wat wil je horen>
Gebleken is dat de zwarte bijen het meest gevoelig zijn voor broedziektes.
Ook is gebleken dat de zwarte bijen een slecht hygienisch geddrag vertonen, bij het uitvoeren van de pintest en dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen.
Ook is uit een enkel onderzoek gebleken dat de varroa zich in het broednest bij de zwarte bij zih een klein beetje sneller vermeerderd als bij de carnica.

Op grond van dit soort uitspraken, die ik ook nog eens onderschrijf, trekken m.i. veel personen valse conclusies.
Wat wil je horen?

Een onderzoek bij een Duits bijenteelt instituut vergeleek bijvoorbeeld, hoe snel volken die varroa vrij waren gemaakt, werden herbesmet. De Buckfast volken werden 5 keer sneller en de carnica volken werden vier keer sneller herbesmet. Dat kwma vermoedelijk doordat de zwarte bijen minder vervlogen en wellicht een betere wacht aan het vlieggat hadden. Maar beste mensen, ook dat is hygienisch gedrag, maar dat moet je wel willen zien.

Nu de pintest. Ik kan natuurlijk proberen door selectie het uitruimgedrag van mijn bijen te verbeteren. Mogelijk worden ze dan juist nog ziekte gevoeliger. In het begin van de 90 er jaren hadden mijn volken een sterke kalkbroed aantasting, ook als gevolg van een slechte standplaats. De bijen ruimden de kalkbroed niet uit.
Nu blijkt echter dat zwarte bijen heel anders met de hygiene problematiek omgaan. Behalve het voor ons onpraktische gedrag van zwermen, is er ook nog de goede gewoonte zieke cellen te negeren. Immers, als ze toch al laat zijn met het opruimen, verslepen ze alleen maar de sporen, wat tot een nog sterkere besmetting leidt. Dat kan ook voor AVB gelden. Als ze van opruimen houden, moeten ze het ook snel en goed doen! Zoniet dan verergeren ze het probleem. Dat snelle opruimen zit er voor echte zwarte bijen niet in, moet je dus ook niet proberen.

Dhr. de Ruiter van de voormalige Ambrosiushoeve, hield enkele jaren geleden in Uddel voor de Buckfastvereniging een referaat, waarin hij een poging deed te verklaren waarom het Amerikaans vuilbroed tot dan toe hoofdzakelijk bij Buckfastimkers optrad. Zijn verklaring was het loslaten van het Aalsteren, of eigenlijk het ontbreken van een broedsstop gedurende het seizoen.

Kortom, praten over hygiene en ziektes en dat toeschrijven aan een bepaald ras heeft geen enkele waarde , als je daar niet de bedrijfsmethode aan koppelt. In zekere zin geldt dat ook voor andere gedragscomponenten, zoals verdedigingszin.


Rob van Hernen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten