Zelf een broedstoof maken.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » wo 09 jan 2008, 11:59

Om van te watertanden Minne als je zoiets live kan meemaken.[;)]
Ja ik ga nu verder dromen naar een vroege lente zodat we zo vlug mogelijk kunnen starten

roger

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door kreydt » wo 09 jan 2008, 13:03

Ed schrijft:

Met de temperatuur kun je de tijd van uitkomen van de cellen iets beïnvloeden. Hoe warmer hoe eerder de koninginnen uitkomen, dat kan een halve dag schelen.

Is er verschil tussen een 'vroeg' geboren koningin en een die normaal uitkomt?


In een hoog oplopende discutie in het Duits forum (1996) werd geponneerd dat een koningin die uitkomt in een broedstoof minderwaardig ( kleiner, donkerder en minder vitaal ) is tov een die uitkomt in een bijenvolk. Is daar iets van of is dit ook zo'n item waarin er zout gelegd wordt op slakken die er niet zijn?

kg

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door A.A. Staals » wo 09 jan 2008, 15:19

Mijn ervaring is dat koninginnen uit de broedstoof niet minderwaardig zijn.Inderdaad bij hogere temperatuur kunnen ze iets vlugger uitkomen. De temperatuur is niet erg kritisch, maar hoe beter je rond de 34,5C zit komen de koninginnen op de juiste tijd uit. Koninginnen uit de broedstoof worden ook oud, worden ook goed bevrucht. Doppen kunnen vanaf dat ze geloten zijn in de broedstoof. Meestal doe ik ze er pas de tiende dag in. Na uitlopen merken en zo vlug mogelijk verwerken. Lang bewaren in de broedstoof is niet goed max 1 dag

ad staals

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door Minne Bonnema. » wo 09 jan 2008, 19:14

Buiten kijf, hoe sneller de moer naar zijn bestemming gaat ,des te beter. Maar maximaal een dag houdbaar in de stoof is wel wat kort. Zelf houd ik 5 á 6 dagen aan. Een beetje maïse op het gaasje (absoluut geen honing ) en twee keer daags wat water in de kuiltjes. Houden de moertjes absoluut levendig De moerkootjes zijn een eigen ontwerp, voor verschillende doeleinden geschikt. En al een hele tijd in gebruik,het is ze wel aan te zien.
Vgr Minne

Afbeelding

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » do 10 jan 2008, 23:21

Ik heb mij een rasterwerk gemaakt om de kooitjes met doppen veilig in te plaatsen.
Afbeelding





roger

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door Kroese » vr 11 jan 2008, 00:18

de vos roger schreef:
Ik heb mij een rasterwerk gemaakt om de kooitjes met doppen veilig in te plaatsen.
roger
Dag Roger,
Ik heb lange bakjes geplakt van acrylglas. Je kunt altijd goed zien of de moeren al uitlopen, zonder de kokertjes eruit te halen.

Klik op het plaatje voor de grote foto.............
Afbeelding

Groet,
Hennie......

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » vr 11 jan 2008, 09:32

Goed idee Hennie,er kunnen er ook meer in(wat voor mij niet nodig is)en er is minder werk aan om ze te maken.

roger

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door Ed Pieterse » za 12 jan 2008, 13:36

Over de grootte van de koninginnen is al veel gezegd en de ene keer is het de schuld van de man die overlarft en de larfjes levert en de andere keer zijn het geen goede teeltmoeren.
Maar de ware schuldige is altijd die gene die het pleegvolk heeft uitgekozen. Zitten daar veel jonge bijen in van 7 dagen oud, want dat zijn de voedsterbijen voor kleine larfjes (koninginnevoedersap)?
Zit er wel voldoende stuifmeel in het pleegvolk? Heel belangrijk om niet te zeggen dat het uiterst belangrijk is. Is er open voer voorhanden en zitten er voldoende bijen in het volk. Je kan maar niet zomaar zeggen ik neem dat volk als pleegvolk voor mijn larfjes. Heb je niet te veel larfjes aangeboden, want dan kunnen ze er wel zelf een maximum aan stellen en er een flink aantal gewoon opeten.
Als je niet aan de voorwaarden voldoet, dan worden de koninginnen klein, ze krijgen niet voldoende aandacht van de bijen.

Afbeelding

Ik heb een foto gemaakt van een van de broedstoven van "De Duurzame Bij", waar we koninginnen in kweken voor bv het hybridenproject. Rechts is de afdeling voor de koninginnenkweek met 20 arrestkooitjes van 16 koninginnen ieder. Links is het gedeelte waar we doorkijkraampjes inzetten om te controleren hoeveel mijten er in het broed zitten en hoeveel mijten zich voortplanten.


Ed Pieterse

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » za 12 jan 2008, 19:43

Vandaag naar de cursus bijenziekten geweest in het proefcentrum voor bijenteelt aan de Gentse Unief.Daar verklaarde Prof.Jacobs dat iedere imker eigenlijk over een broedstoof zou moeten beschikken om in het voorjaar ramen met gesloten broed te laten in geboren worden.Bespaart de bijen héél véél energie(suiker) en je kan ook heel vlug je bijenpopulatie tot sterkte brengen.Zo kan je vlug nieuwe "propere" jonge volkjes opkweken,ofwel je bestaande volken versterken.Je moet natuurlijk je jonge geboren bijen eerst een oxaalzuurbad geven om ze mijtvrij te maken voor je ze in het volk terugbrengt.
Had ik dat eerder geweten dan was mijn broedstoof toch groter geweest.:D

roger

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door A.A. Staals » za 12 jan 2008, 21:46

Roger

Is er een betere broedmachine dan het bijenvolk zelf? Ik zie ook het voordeel niet. Versterken van volken kun je heel makkelijk door ramen
(uitlopend) broed met of zonder aanhangende bijen over te hangen. Wanneer haal je de jonge bijen uit de broedmachine? In de machine laten zonder stuifmeel? Volkjes maken met alleen jonge bijen? Varroa bestrijden als er nog "geen" inzitten? Voor mij is dit een losseflodder.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten