Werksters mee inkooien?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Werksters mee inkooien?

Bericht door LWPisa » wo 14 mei 2008, 22:56

L.S.,

Als ik eens goed kijk naar mijn gesloten doppen dan zitten er op de meeste een paar werksters die daar een soort van schommelen/trillen en de dop volledig bedekken. Die zitten daar niet voor niks lijkt me. Is er een reden om die werksters niet mee in te kooien? Mensen stoppen vaak grijsjes erbij voor opslag en transport maar waarom niet deze?

Worden moeren gelijk gevoerd of eten die eerst zelfstandig? Ik heb ooit geleerd dat moeren eerst zelfstandig honing uit cellen halen en later pas gevoerd...maar is dat geen onzin...?

L

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Werksters mee inkooien?

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 14 mei 2008, 23:12

Ik sluit al jaren een paar dagen voor het uitlopen van de moerdop enkele bijen mee in het kluisje. Dit met het idee dat deze werksters de was aan de buitenzijde van de dop afknagen en dat daardoor de moer makkelijker uit haar cel kan komen. Dat doen ze immers ook bij een moerdop op de raat.
Als bijkomend voordeel heb ik ondervonden dat er dan geen voederdeeg in het kluisje hoeft, de opgesloten werksters en later ook de uitgelopen moer, worden door het gaas gevoerd.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Werksters mee inkooien?

Bericht door LWPisa » wo 14 mei 2008, 23:46

Oh ja dat doen die ook...merci Els.
Ik kooi van de opzitters een stuk of wat mee.

L

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Werksters mee inkooien?

Bericht door Jaap v.Popering » do 15 mei 2008, 22:11

LWPisa schreef:
L.S.,


Worden moeren gelijk gevoerd of eten die eerst zelfstandig? Ik heb ooit geleerd dat moeren eerst zelfstandig honing uit cellen halen en later pas gevoerd...maar is dat geen onzin...?

Ik heb dit vandaag nog gezien .
Na het doppen breken ging de jonge koningin gelijk met zijn kop in een cel ik denk om te eten .

Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Werksters mee inkooien?

Bericht door LWPisa » do 15 mei 2008, 22:25

Ja ik heb het ook wel eens gezien en daarom vraag ik het me af...worden moeren wel goed gevoerd als je ze inkooit al dan niet met deeg...

L

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Werksters mee inkooien?

Bericht door A.A. Staals » do 15 mei 2008, 22:39

LWPisa schreef:
Ja ik heb het ook wel eens gezien en daarom vraag ik het me af...worden moeren wel goed gevoerd als je ze inkooit al dan niet met deeg...

L
Voordat ik doppen in de broedmachine liet uitlopen liet ik ze in het pleegvolk in een kluisje met moerrooster. Ik ben toen eens een raam met 16 kluisjes vergeten en vond dit enkele weken later terug. Ongeveer de helft van de moeren was toen nog in leven, ze worden dus zeker gevoerd.
ad staals

woody
Berichten:18
Lid geworden op:za 12 apr 2008, 22:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Werksters mee inkooien?

Bericht door woody » vr 16 mei 2008, 21:30

Ad in een kluisje met moerrooster daar kunnen de werksters in en uit,daar is het doodnormaal dat ze de koningin voeren.
Als je de koningin in je bijenvolk in een gewoon kluisje laat zitten waar de bijen niet bij kunnen,en je hebt geen voer in je kluisje onderaan gedaan,dan zal je koningin geen twee dagen overleven.
De koningin wordt niet gevoerd door de gaatjes in het kluisje.
Als er enkele werksters in het kooitje mee opgesloten zitten dan is het een ander verhaal.
gr.
Woody

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Werksters mee inkooien?

Bericht door A.A. Staals » vr 16 mei 2008, 22:28

woody schreef:

De koningin wordt niet gevoerd door de gaatjes in het kluisje.
Woody
Heb je dit wel eens geprobeerd? Je zult zien dat ze het weken volhoud als het teminste de enige koningin in het volk is. Ze houd er wel de beschadigde voetjes aan over waarover elders is gesproken.
ad staals

woody
Berichten:18
Lid geworden op:za 12 apr 2008, 22:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Werksters mee inkooien?

Bericht door woody » za 17 mei 2008, 08:52

Ad wat dacht je soms dat ik hier maar dingen sta te vertellen die ik zelf nog niet heb meegemaakt?
Natuurlijk heb ik dat al geprobeerd en ook daardoor jonge uitgelopen koninginnen verloren.
Ik heb het hier wel over koninginneteelt in een moergoed volk in de honingzolder.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Werksters mee inkooien?

Bericht door A.A. Staals » za 17 mei 2008, 09:35

Woody
Als je goed leest klopt dit met wat ik zeg. In jouw geval is het dus niet de enige koningin in het volk.
ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten