zwerm traag

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: zwerm traag

Bericht door Oude Essink » ma 26 mei 2008, 17:56

Hallo Gerard,
Uitleg van mijn smile is als volgt: zwermen houdt volksvernieuwing in; jonge moeren met vernieuwd genetisch materiaal middels de darren waar zij mee paarden. De verjonging van een bijenvolk, als je het zijn natuurlijke neiging laat volgen, vindt minimaal 2 x per seizoen plaats . Tuter na vertrek oude moer; tuter na 2e vertrek oude moer; in ideale omstandigheden komen daar nog vertrekkende tuters bij.. Ik sluit mij volledig aan bij wat Jelte Pieter daarover schrijft. Zwermtraagheid betekent inboeten aan vitaliteit; leuk misschien voor de imker, geen goede zaak voor de bijen.
Mijn smile is geen uiting van vreugde over de teloorgang van het oude volk maar is uiting van het gevoel van bevestiging , dat dit nu 3 jaar oude volk geen bijdrage heeft geleverd, tenzij via haar darren als je dat niet verhindert, aan de vitaliteit van onze bijen in het algemeen. Een volk dat zich niet verjongt, geen nakomelingen teelt, omdat het zwermtraag gemaakt is, gaat verloren zonder zich voldoende voortgeplant te hebben; wat telers als een voordeel zien, zwermtraagheid, luidt in principe de ondergang van het genetisch bijenmateriaal in.
Het maken van kunstzwermen sluit aan bij de natuurlijke zwermneiging, al is het voor de bijen 'niet leuk'

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Gerard van Gastel » ma 26 mei 2008, 19:04

Hennie,
bedankt voor je uitleg.
ik begrijp wat je bedoeld, het zou dus beter zijn níet te streven naar zwermtraagheid.

Blijf ik toch met hetvolgende zitten:
Als een volk 1x per 3 jaar 'vernieuwd' heeft dat dan geen positiever effekt op het genetisch materiaal (het gaat allemaal wat langer mee)
dan jaarlijks 1 of 2x vernieuwing? Het genetisch materiaal verloopt toch, of je wil of niet, alleen nu langzamer (of zie ik dit helemaal verkeerd). Uitbreiding van het genetische materiaal krijg je alleen als je ook je jonge moertjes aanhoudt, en vervolgens weer laat zwermen enz enz.
Maar meestal zien we dan toch dat het natuurlijke verloop (het zwermen) wordt tenietgedaan door de moer (inmiddels een F2) te vervangen door een F1 via koninginnenteelt. Hetzelfde geldt voor kunstzwermen.

En zoals je al zei, zwermtraagheid is voor de imker niet verkeerd,
en noem je een volk/moer van 3 jaar niet vitaal?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door A.A. Staals » ma 26 mei 2008, 19:04

Gerard
Het van zwermnieging afhouden door ingrepen kan ik niet zwermtraag noemen. Zo kun je elk volk van het zwermen afhouden. Ik zou aan mijn definitie van zwermtraag nog kunnen toevoegen dat, mits voldoende ruimte wordt gegevennde oude moer (veger) niet nogmaals streken krijgt. Onder de carnica's zijn er ook waar dat beslist niet lukt, die dus geen doppen afbijten en binnen de kortste keren weer willen zwermen.

Hennie
Inboeten aan vitaliteit: hoe zie je dat? In de vele jaren dat ik carnica heb zijn ze steeds beter geworden,maar je moet er wel iets voordoen.

ad staals

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Gerard van Gastel » ma 26 mei 2008, 19:19

Ad,
Je doet het voorkomen alsof ik een hoop ingrepen uitvoer om ze van het zwermen af te houden. Eenmalig een raam met eitjes afnemen en een aantal uitgebouwde ramen vervangen door kunstraat, dat is alles.
En zo lukt het mij zeker niet om alle volken van het zwermen af te houden, slechts enkele: de zwermtrage.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Dirk Blanken » ma 26 mei 2008, 19:58

Ik vind het heerlijk dit jaar dat ze nog geen zwermneiging hebben.
Dat ligt aan de afkomst en het weer.
Als de prestatie goed is mogen de F1 van 2007 nog een keer mee.
Elk jaar veel selecteren en telkens nieuw materiaal aanschaffen vind ik een must en besef dat ik daarbij gebruik maak van de inteelt die telers toepassen om eigenschappen beter vast te leggen.
Een probleem daarbij is wel dat bij goed weer de doppen minder geod verzorgd worden als je ze opzet in een moergoedvolk achter moerroosters.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Gerard van Gastel » ma 26 mei 2008, 21:19

Dirk,
Als de prestatie goed is mogen de F1 van 2007 nog een keer mee.
En daarna, ruim je ze dan op? Dan zijn ze 1-1,5 jaar oud.
en vervang je ze dan door jonge moeren waarvan je maar moet afwachten of het iets wordt?
Elk jaar veel selecteren en telkens nieuw materiaal aanschaffen vind ik een must
Want.....? als ze toch maar zo kort mee mogen, ongeacht of ze goed zijn, wat wil je dan bereiken Dirk?

Hennie,
je schreef ook nog:
dat dit nu 3 jaar oude volk geen bijdrage heeft geleverd, tenzij via haar darren als je dat niet verhindert, aan de vitaliteit van onze bijen in het algemeen
Maar dit volk heeft toch ook 3 jaar lang die goede eigenschappen die het bezit vastgehouden. En heeft ook 3 jaar via een aflegger een opvolgster voortgebracht?

woody
Berichten:18
Lid geworden op:za 12 apr 2008, 22:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door woody » di 27 mei 2008, 07:52

Oude Essink schreef:
Zware volken .. die .. al ..jaren niet gezwermd hebben, en nog steeds géén aanstalte maken om te gaan zwermen, ..
gaan vanzelf te gronde [^]

Afbeelding
Hennie ooit al gehoord van "stille" moerwisseling?
Daar komt ook geen zwerm aan te pas,en die volken blijven ook overeind.
Imkers die hun koningin niet "merken",merken het niet eens en denken dat ze nog steeds met die oude koningin zitten. [:)]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Oude Essink » di 27 mei 2008, 10:05

noem je een volk/moer van 3 jaar niet vitaal?
Het volk zoals jij (Gerard)dat beschrijft is uiteraard vitaal, maar door de zwermtraagheid die is ingebouwd, levert die vitaliteit weinig of niets op voor de populatie in de omgeving; de vitaliteit van het volk zelf zal na verloop van (korte) tijd degenereren. De natuurlijke gang van zaken is, dat een vitale moer per seizoen meerdere jonge moeren levert; dochters met háár genenmateriaal die paren met een 15 tal darren met het genenmateriaal, afkomstig van evenzoveel andere vitale moeren uit de verre omtrek: een aanzienlijk ruimere genenuitwisseling en verjonging dan bij de zoogdieren het geval is. Dit systeem geeft bijen de vitaliteit waarmee zij miljoenen jaren overleefden en zich konden aanpassen aan de meest wisselende omstandigheden; ik hoef hier niet verder over uit te wijden. Wie zijn bijen de zwermneiging ontneemt doet zwaar afbreuk aan dit systeem. Het vitale volk zonder lust tot zwermen, dat niet meedoet aan dit ruime uitwisselingssysteem van genen, is begonnen de bijenwereld de doodsteek toe te delen. Na drie jaar nog gauw even een veger maken of aflegger afnemen, zal geen bijdrage leveren aan het behoud van de vitaliteit. Het aantal jonge moeren dat zo'n volk levert, is veel te gering om het systeem op gang te houden: 1. Geen nieuwe moeren, geen darren die het vernieuwde genen materiaal uitdragen. 2. De jonge moer, die door de aflegger wordt geleverd, krijgt doorgaans maar beperkt genenmateriaal aangeboden (middels KI b.v. of omdat de bruidsvlucht op een voor darren beperkt gebied plaats vindt) of wordt bevrucht binnen een te kleine populatie; in de populatiegenetica geldt, dat de populatie waarbinnen de voortplanting plaats vindt minstens 50 volken moet omvatten; daaronder sluipt de inteelt binnen, die op haar beurt de vitaliteit (van de populatie) beperkt.
Mijn conclusie is derhalve dat telen van zwermtrage volken in principe leidt tot minder vitale en minder sterke bijen. Het maken van vegers of vliegers lijkt nog de minst schadelijke manier te zijn om het zwermen in de hand te houden; mits er per seizoen vegers worden genomen en de jonge moeren standbevrucht in voldoende afwisseling vitale darren aantreffen.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/jonge-moer.jpg[/img]


Hennie oes

tuter

Johannes Hellenthal
Berichten:15
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Johannes Hellenthal » di 27 mei 2008, 20:34

leendert schreef:
A.A. Staals schreef:
Een volk is naar mijn mening zwerm traag als na het verdwijnen van de oude koningin (bv veger of zwerm met geknipte moer), na het uitlopen van een jonge koningin, de doppen worden afgebeten. Graag reactie's.

ad staals
Ad,

Dus iets voor luie imkers...... Een veger maken en verder gewoon maar afwachten, dat bedoel je toch, of niet? En als je nu nog doppen wil gebruiken voor b.v. een aflegger? Vlg. jou blijven er bij een Carnica-volk geen doppen over... dus dan maar weer terug naar het vuilnisbakkenras en dus achteruitgang en ook geen "steek-trage" bijen!

Leendert van den Bosch
Beste Leendert

Leg mij AUB eens uit wat U met een Vuilnisbakkennras bedoelt.
Dank Johannes Hellenthal.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door A.A. Staals » di 27 mei 2008, 21:23

Gerard van Gastel schreef:
Ad,
Je doet het voorkomen alsof ik een hoop ingrepen uitvoer om ze van het zwermen af te houden. Eenmalig een raam met eitjes afnemen en een aantal uitgebouwde ramen vervangen door kunstraat, dat is alles.
En zo lukt het mij zeker niet om alle volken van het zwermen af te houden, slechts enkele: de zwermtrage.
Gerard
Ik weet natuurlijk niet wat voor ingrepen jij uitvoert. Maar eerder schrijf je ik maak minimaal een broedafleggertje per jaar en hier zeg je eenmalig een raam eitjes afnemen. Hier kun je dus niets mee!
ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten