Problemen bij aanblazen doppen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door Bidding » wo 28 mei 2008, 15:13

Hallo,

Ik wil graag zelf koninginnen telen maar op de een of andere wijze gaat het fout.

Een kleine 2 weken geleden heb ik via de cursus die ik volg overgelarfd.[:)] Toen ik begin deze week kooitjes om de doppen wilde doen bleek er 1 dop uitgebouwd te zijn maar niet gesloten.
Enkele andere waren een paar millimeter opgetrokken.
Geen koningin te bekennen en in enkele kunstof dopjes zaten uitgedroogde larfjes, de anderen, zoals bij de bijna uitgebouwde dop waren leeg.

Niet getreurd: Gisterenavond was er een nieuwe kans om over te larfen en dat dus ook gedaan.
Heb in 12 kunstof Nicotdopjes een larfje gedaan en deze gisteravond in een starter gehangen

Starter zoals ik die gemaakt heb: Honingkamer afgenomen en weggezet samen met bijen van 3 broedramen uit het broednest (koninginnerooster tussengeplaatst om er zeker van te zijn dat er geen moer meeging), 5 uur laten staan en toen de teeltlat met dopjes ingehangen.

Vanmiddag wilde ik moerroster om het teeltraampje heen doen en deze in het broednest van het volk hangen om deze uit te laten bouwen.

Maar weer is het niet goed gegaan[:(]:
10 van de 12 dopjes zijn brandschoon leeggehaald. 1 dop is bijna 2 cm uitgebouwd maar er zit een droog larfje in. 1 dopje is half dicht gemaakt en ook hier zat een droog larfje in...........

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn??[?]

Komende zaterdag heb ik weer de gelegenheid om over te larfen, maar ik wil voor ik dat ga doen graag weten wat ik verkeerd gedaan heb.....



Lex

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door willem » wo 28 mei 2008, 19:10

Hallo Lex
Heb je voor die starter een drie-ramer gebruikt?
Groeten, Willem

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door Dirk Blanken » wo 28 mei 2008, 19:11

Lex,
Waar het aan ligt weet ik niet precies.
Ik kan je wel vertellen hoe ik het doe.
Voordat ik ga omlarven maak ik een starter3ramer met 1 raam voer gedeeltelijk open gekrast, 1 raam uitgebouwd ev met stuifmeel maar ik heb nog nooit kunnen ontdekken dat ze het stuifmeel gebruiken en in het midden een honingkamerraam met water, er kunnen dan ook wat meer bijen in de starter.
Ik sla ongeveer 6 ramen met bijen af meestal uit de broedkamer dus moet ik de koningin even opzoeken om op zeker te gaan.
IK heb een trechter die precies om de drieramer past na een 5 minuten zijn de meeste oude bijen wel terug gevlogen en besproei de bijen met een plantenspuit dan vallen ze in het kastje waaruit tijdens het afslaan het lage honingkamerraam verwijderd is.
Dan gaat erbij mij een aluminium schuif op en daarop de verhoging 3 1/2 a 4 cm waar de doppen laten in worden gezet.
Na 2 a 3 uur larf ik om en trek de schuif weg zodat de bijen bij de doppen kunnen.
Altijd ongeveer 80 procent aanname of meer.
Het moet iets te maken hebben met water??? dat de larven uitdrogen???
Dirk


dertiende

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door Bidding » wo 28 mei 2008, 19:54

Hallo Dirk en Willem,

Bij de manier zoals die op de cursus als voorbeeld gegeven is en zoals ik het gedaan heb is alsvolgt:

Je neemt de honingkamer (goed bezet en boven een moerroster) af van een volk en je plaatst deze op een bodem met het vlieggat dicht.
Je slaat er enkele broedramen bijen extra in af (uiteraard zonder de moer...), in het midden zorg je voor een open plek waar je later het teeltraam met dopjes in hangt.
Je dekt de HK af met een dekplank en dak.
Deze laat je zo ongeveer 4 uur staan zodat de bijen zich goed moerloos gaan voelen....

Na deze 4 uur hang je het teeltraam in de open plek in de kast en de doppen worden aangeblazen.

De volgende dag hang je het teeltraam (na ingesloten te zijn in een moerrooster) midden in het broednest van het volk waar je de HK vanaf gehaald hebt en je plaatst de HK weer op de BK.

De ervaren trainers van de cursus doen het al jaren zo en bij de meeste medecursisten is het ook goed verlopen.....

Maar ja, bij mij niet en ik zou graag willen weten waar dat aan ligt.

Misschien is het wel iets met water maar ..... je zou denken dat er in de onverzegelde honing genoeg vocht is ....
Lex

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door willem » wo 28 mei 2008, 21:17

Bidding schreef: De volgende dag hang je het teeltraam (na ingesloten te zijn in een moerrooster) midden in het broednest van het volk waar je de HK vanaf gehaald hebt en je plaatst de HK weer op de BK.
Lex
Hoe breedt zijn de latten van het teeltraam, ik bedoel de afstand tussen de moerroosters?
Willem

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door Bidding » wo 28 mei 2008, 21:50

Hoi Willem,

Het is een standaard honingkamerraam (simplexsmaat) met aan de 2 zijkanten een moerrooster op maat gemaakt(draadrooster)ertegenaan geklemd ddor middel van een paar haakjes.

Vanwaar deze vraag?


Lex

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door willem » wo 28 mei 2008, 23:15

Vanwaar deze vraag?
Om te zien wat er fout kon gaan.
De ruimte tussen de moerroosters moeten minstens 25mm breedt zijn.
De methode die jij gebruikt komt van imkers die met dadantramen werken en die ramen zijn 25 of meer breed.
Probeer je volgende serie maar eens.
Groeten en sucses,
Willem

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 29 mei 2008, 00:32

Een goede starter moet het liefst overlopen!!! van (jonge) bijen. Hutje mutje dus. Lees Dirk zijn verhaal maar eens.....Was dit bij jou ook het geval??

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door Bidding » vr 30 mei 2008, 10:28

Hoi,

Ik begin inderdaad te twijfelen of er wel genoeg bijen in zaten.
Het leek behoorlijk vol te zitten maar het volk waar ik ze uit gehaald heb is zelf nog vrij klein, dus wellicht toch te weinig jonge bijen voor de starter.

Ga het zaterdag opnieuw proberen met een ander groter volk en zorg ervoor dat de starter dan echt barstensvol bijen zit.


Lex

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Problemen bij aanblazen doppen

Bericht door m.kolsters. » vr 30 mei 2008, 13:38

Dag Lex gewoon een volle kast doppen aan laten trekken na 8 dagen doppen breken en dan de larfjes er in,dat gaat je wel lukken.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten