Starter maken en omlarven bij 12 graden

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Starter maken en omlarven bij 12 graden

Bericht door Kroese » wo 16 mei 2012, 11:48

Gisteren, Dinsdag 15 Mei heb ik bij 12 graden een starter bak met bijen gevuld, en ook nog omgelarfd.
Gelukkig had ik op Maandag bij 17 graden nog mijn pleegvolken kunnen voorbereiden.
Ik heb van alle kasten bijna al het broed in alle stadia in de bovenbak gehangen boven het rooster.
De koningin heb ik met het resterende broed en de broedramen met wat honing uit de bovenbak in de onderbak omgehangen onder het rooster.
Door deze voorbereiding had ik Dinsdag veel voedster bijen in de bovenbak, en hoefde ik geen koningin meer te zoeken.
Snel de broedramen afgeslagen in de starterbak. Broedramen terug, starterbak gescheiden door een geperforeerde plaat weer bovenop de 2e broedkamer geplaatst. Dit heeft nog geen 5 minuten geduurd.
Zo snel heb ik nog nooit een starter gevuld.
Ook mijn teeltramen met eitjes en jonge larfjes van de teeltlijnen had ik al centraal in de bovenbak hangen. Daar hoefde ik dus ook niet naar te zoeken. Snel de ramen meegenomen naar mijn omlarf ruimte, en in de warme broedstoof gehangen.
In mijn omlarf ruimte had ik de gaskachel aangezet, en kon ik dus zonder dikke trui aan goed werken.

En dan vandaag maar hopen dat de starter de larven toch goed heeft aangeblazen.
Het moest gebeuren, want op 2 Juni moeten er flink wat maagdelijke en bronstige dames op tijd de boot naar Ameland halen. :be1:

En vandaag is het weer het zelfde koude weer bij het oogsten van de aangeblazen larven uit de starter, en het verdelen van de oogst over de pleegvolken.

En nu maar hopen dat we snel wat beter weer gaan krijgen.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Starter maken en omlarven bij 12 graden

Bericht door Kroese » wo 16 mei 2012, 15:13

Woensdag 16 Mei: Slechts 50% aanname van de larven. Vandaag maar opnieuw proberen. koud,koud...

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Starter maken en omlarven bij 12 graden

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 16 mei 2012, 16:30

Er komt warmer weer aan, eindelijk....

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Starter maken en omlarven bij 12 graden

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 16 mei 2012, 21:24

Hoi Hennie,

Ik heb afgelopen zondag eindelijk een serie gestart. Dat is ongeveer twee weken later dan normaal. Ook zondag was het een graad of veertien. De dag erna was het weer gelukkig beter en heb ik de aangenomen larven in het pleegvolk gehangen. Ook bij mij is de aanname erg laag ook ongeveer 50%. Ben nu de pleegvolken aan het voeren met honingwater om ze toch te stimuleren de doppen verder te verzorgen. Dat ik heb moeten voeren tijdens de teelt is al weer een hele tijd geleden.

Groeten......................

Gerard

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Starter maken en omlarven bij 12 graden

Bericht door Kroese » wo 16 mei 2012, 21:42

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Hennie,
Ben nu de pleegvolken aan het voeren met honingwater om ze toch te stimuleren de doppen verder te verzorgen. Dat ik heb moeten voeren tijdens de teelt is al weer een hele tijd geleden.
Hallo Gerard,

De volken zijn gewoon nog niet in de stemming, er komt met die kou weinig of geen nectar binnen. De bijen zitten niet in het "vet" zoals ik altijd pleeg te zeggen.
Net als jij ben ik pleegvolken vanavond maar gaan voeren. Dat is het advies wat ik altijd aan een ander geef, maar zelf even nagelaten had, omdat ik dacht dat het nog wel kon. Niet dus.

Ook zijn de volken nog niet helemaal op volle oorlog sterkte. Er wordt wat minder gelegd, dus zijn er minder larfjes om te voeren.
De gemaakte starter heeft dan niet voldoende voedster bijen t.o.v. het aantal aangeboden larven.
Ik heb vandaag 2 starters gemaakt en het zelfde aantal larven gewoon verdeeld over de beide starters.

Ik moet warm lopen, maar de volken ook nog.

Hennie.....( die zelf de trui ook maar weer heeft aangetrokken)

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Starter maken en omlarven bij 12 graden

Bericht door LWPisa » do 17 mei 2012, 14:16

Ik heb niet de indruk dat de kou veel uitmaakt hier. Een goed hopeloos moerloos volk trekt wel doppen ongeacht het weer en er komt echt wel dracht binnen.

Wat wel uitmaakt is de routine, ikzelf was de handeling niet meer gewend, het vereist een bepaalde hand-oog routine om succesvol over te larven, ik moet ook "lekker zitten", pols/elleboog gesteund en rug in de juiste houding om op de vierkante millimeter te kunnen werken. Ik zat niet lekker en had ook niet veel keus in larven dus mijn eerste serie heeft ook een succes van 50% (10 van de 20 goed).

Lennard

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Starter maken en omlarven bij 12 graden

Bericht door Kroese » do 17 mei 2012, 18:11

Ik heb gisteren 2 starters gemaakt om het risico van een slechte aanblazing te spreiden.
De 1e starter had nu 70% aanname, en de 2e 60%
Het is wat beter geworden, door de starters minder larven aan te bieden.
Normaal geeft een goede starter toch wel 85-90% aaname, met een hoger aantal aangeboden larven.

Totaal heb ik nu genoeg larven, had ik het op 1 starter geprobeerd, dan was ik te kort gekomen.

Het is nu aan de pleegvolken, waar ik gisteren avond voer op had gezet, die krijgen nu iedere avond een halve liter verdunde honing.
Het zal een betere opbouw geven van de aangeboden 1 dags larven.
Verliezen zijn er altijd bij iedere stap.

gerda
Berichten:29
Lid geworden op:zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: Starter maken en omlarven bij 12 graden

Bericht door gerda » ma 21 mei 2012, 19:45

Hallo ,

Ik heb zaterdag ook twee larfjes gehaald bij de overlarver en in een 6ramer gehangen die ik de week voordien moerloos gemaakt heb. De kast heeft 3 ramen met open en gesloten broed gehad, 1 raam met voedsel, 1 lege waswafel en een opgebouwd raam. Bij het inbrengen heb ik gezien dat al het voedsel op was en heb ik direct voederdeeg, poedersuiker met honing en wat water, op de ramen gelegd. Nu is mijn vraag , hoelang moet ik doorgaan met voederen en hoe weet ik dat ze genoeg hebben. Stop ik met voederen als de koninginnecellen gesloten zijn of doe ik nog een paar dagen verder? Ze beginnen wel al uit te vliegen en wat stuifmeel binnen te brengen, maar veel is er niet met dit slecht weer. Hopelijk lukt het om een nieuw volkje te starten.
Groeten uit een grijs België
Gerda :be5:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten